337 775 läst · 7 720 svar
338k läst
7,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är klart att handelshinder såsom skatter, skyddstullar å exportrestriktioner för stunden kan få det att se skenbart bättre ut men det finns det nigningen som förespråkar.pacman42 skrev:
Pissa i byxorna är en liknelse som många använt men passar in även här.
Väl medveten om det, skillnaden är bara att man i detta fallet har långsamma processer för utbyggnad (främst för kablar och baskraft), medan processerna för konsumtion har mycket kortare cykler.Z Zodde skrev:
Sålunda är det en enkel fråga att argumentera mot.
Att infrastrukturen är dåligt utbyggd e nog alla överens om. Men det var den i än större grad 2010-2021 då vi hade rekordlåga priser.pacman42 skrev:
Ingen gillar höga elpriser men det blir tavelbom å skylla på den fria marknaden
Är det faktum att det tar tid att bygga kablar ett argument för att använda de befintliga ineffektivt?pacman42 skrev:
Du har väl ingen grund till att leka mister Stöddig…??🤣K karlmb skrev:
Så många direkta faktafel du serverat forumet gällande elmarknaden å Nordpool kommer ingen annan i närheten av.
Självklart har ledare för större företag inte tid att hänga här, varför skulle dom det…?🤔
Min känsla är att du inte ens varit nära, bolag drivs för aktieägarnas bästa, dvs maximerad aktieägarnytta är det som gäller, styrelsen svarar inför dessa och tillsätter en VD som ska verkställa direktiven.K karlmb skrev:
De flesta i Sverige är arbetstagare och har andra målsättningar med sina liv.
Om borttagandet av dem leder till högre kostnader och sämre konkurrenskraft för medlemsföretagen på överskådlig sikt, så är det väl inte underligt om Svenskt Näringsliv föredrar att begränsningarna är kvar som de är?D Daniel 109 skrev:
Det udda är väl snarare att elproducenterna inte heller vill ha metoden, även om de rimligen borde tjäna på dess införande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 087 inlägg
Nej. Jag har, n.b., inte ens kallat Vänsterpartiet för kommunister, även om en stor del av deras partiaktiva väl är det. Jag kallade dem populister.K karlmb skrev:
TN har jag ingen uppfattning om, jag läser den inte. Svenskt Näringsliv bär på ett utmärkt arv av att ha försvarat just ett fritt, konkurrensutsatt näringsliv så deras generella kompass litar jag på. Det utesluter dock inte att vissa delar av organisationen tidvis kan hänfalla åt populism, men som sagt, jag har ingen åsikt om TN.
Vet inte hur det ser ut för Sverige, men för Belgien finns en bra rapport som beskriver just detta.D Daniel 109 skrev:
År 2023 var det ca 25% av den årliga volymen som handlades på day-ahead, och ca 9% till på intraday, så totalt ca 66% handlas där på annat sätt.
Källa: https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F2747EN.pdf
Men det verkar vara svårt att ha en åsikt on artikeln också...kanske vi skulle fokusera på innehållet?Nötegårdsgubben skrev:Nej. Jag har, n.b., inte ens kallat Vänsterpartiet för kommunister, även om en stor del av deras partiaktiva väl är det. Jag kallade dem populister.
TN har jag ingen uppfattning om, jag läser den inte. Svenskt Näringsliv bär på ett utmärkt arv av att ha försvarat just ett fritt, konkurrensutsatt näringsliv så deras generella kompass litar jag på. Det utesluter dock inte att vissa delar av organisationen tidvis kan hänfalla åt populism, men som sagt, jag har ingen åsikt om TN.
Du verkar inte ha en aning om vitsen med fri företagsamhet, oavsett storlek på den.D djac skrev:
Jag får beklaga.
Ska vi leta reda på dina gamla inlägg om hur hemska kapacitetsavgifterna är? Nu tycks de helt plötligt vara smått heliga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 087 inlägg
Du lade ord i min mun, jag bemötte dem. Jag ser inget skäl att spekulera vidare om en publikation jag inte följer utifrån en enda artikel.K karlmb skrev:
Med det sagt verkar delen av artikeln som handlar om elmarknadens funktionssätt (typ en tredjedel, resten berör säkerhets- och skattefrågor) vara tämligen ensidig. Men det är journalistik, den är sällan bättre än så.