Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, jämför bara mitt månadspris, sporadiskt…

Nej…

Vad finns att jämföra med egentligen?
Mig veterligen finns ingen historisk statistik över fastprisavtal.
Jamöra med nordpolstatistik utan korrigering för förbrukningsprofil, årstidsprofil mm blir ju meningslöst?
Jämföra med andras (skryt)priser (här på Byggahus) där de sällan anger vad som ingår?

Jag hade en period då jag kunde räkna ut hur mycket dyrare eller billigare ett rörligt avtal skulle medan jag lyssnade till telefonförsäljarna.
Sen låste jag på 3 år vid rätt tillfälle, men sånna avtal löper ju ut.
Nu ”har jag tappat det”… (både avtalet och förmågan).

Kanske man kunde göra något roligt i HA till nästa vinter?
Mata in elräkningarna i ett Excelark är väl inte så kul? Inte svårt iofs.
Jämföra det rena elpriset eller baka in alla kostnader?
För att inte skapa missförstånd, så var mina frågor inte menade att skjuta mot dig eller något av dina åsikter eller argument.
Jag mest tänkte att visst kan vi elkunder gå upp i spin över att det blir några kr/kWh någon dag, Och då tänker man inte längre på de dagarna man köpte för några enstaka öre.

Det är kanske bättre för sinnesfriden och tankarna om elpriser ifall man kanske mer funderar över hur många kronor per år ens el kostar, inte går i taket pga den dyraste dagen under året.

Jag tror ju dessutom att vi kommer slippa se priser som blev då Europeiska gaspriset peakade med 20ggr högre nivåer än historiskt normala.
Europa verkar ju ha fått någorlunda ordning på alternativ till den ryska gasen, så gaspriset har ju sedan i vintras istället parkerat på 2-3 ggr det historiska normala priset.
Så för att få ett bra års-snitt-pris så är väl att det blåser bra och ytterligare några vindkraftparker blir klara det vi kan hoppas mest på.
Dvs att priset pendlar mellan det dubbla priset mot vad vi historiskt vant oss vid (dvs 60-80 öre isf 30-40 öre) och med så långa perioder som möjligt med minuspris eller några få ören pluspris.

Då blir min plånbok glad när året summeras, även om jag blev sur den 14 oktober när priset skenade till 2 kr.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, det blir inte minuspriser året runt. Så illa fungerar inte nordpol.
Nämnde jag minuspriser någonstans.
Isåfall ber jag om ursäkt för då måste det ha brunnit för mig.

Jag är helt, totalt, absolut övertygad om att det kommer inte hända.

..* Förutom ifall stater går in och dränker energiproduktionen med bidrag och stöd, eller driver den i egen regi, på ungefär samma vis. Då får vi betala mycket för vår el, troligen mycket mer än idag, men kostnaden är gömd i annat.

Jag tror dock inte det kommer hända, just nu verkar trenden (lyckligtvis) vara att staten trixar allt mindre med marknaden. Kärnkraftsskatten har tagits bort, vindkraftens stöd har försvunnit, det är endast solcellsstödet som sticker i mina ögon nu. Det kommer antagligen försvinna snart, eller åtminstone sänkas.

edit:
Först nu ( :thinking: 🙃) kollade jag vad jag skrev.
Och ja, jag skrev "negativt elpris nästan året runt", men det var ju det jag inte trodde skulle ske, utan att de som inte hann bygga sin vindkraftpark innan det läget började närma sig, kommer avstå från att bygga. Det blir en vindkraftspark som helt enkelt inte byggs, även om de får tillståndet klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att inte skapa missförstånd, så var mina frågor inte menade att skjuta mot dig eller något av dina åsikter eller argument.
Jag mest tänkte att visst kan vi elkunder gå upp i spin över att det blir några kr/kWh någon dag, Och då tänker man inte längre på de dagarna man köpte för några enstaka öre.

Det är kanske bättre för sinnesfriden och tankarna om elpriser ifall man kanske mer funderar över hur många kronor per år ens el kostar, inte går i taket pga den dyraste dagen under året.

Jag tror ju dessutom att vi kommer slippa se priser som blev då Europeiska gaspriset peakade med 20ggr högre nivåer än historiskt normala.
Europa verkar ju ha fått någorlunda ordning på alternativ till den ryska gasen, så gaspriset har ju sedan i vintras istället parkerat på 2-3 ggr det historiska normala priset.
Så för att få ett bra års-snitt-pris så är väl att det blåser bra och ytterligare några vindkraftparker blir klara det vi kan hoppas mest på.
Dvs att priset pendlar mellan det dubbla priset mot vad vi historiskt vant oss vid (dvs 60-80 öre isf 30-40 öre) och med så långa perioder som möjligt med minuspris eller några få ören pluspris.

Då blir min plånbok glad när året summeras, även om jag blev sur den 14 oktober när priset skenade till 2 kr.
Jag tycker det inte är helt orimligt att gå i spinn över kostnader enskilda dagar när de blir oproportioneligt stora.

Min elkostnad under juni 2023: 375 kr
Min elkostnad den 16 december 2022: 609 kr

Med några sådana dagar så behöver ju elen vara gratis 11 månader om året.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
för vårt elsystem med subventionerad väderbaserad elproduktion
Förklara lite mer.
Vilken produktion tänker du på, och vilka subventioner har den?

G Guzzen1 skrev:
Vindkraften subventioneras för att ta ett exempel. Fast det kanske inte räknas som fossilfritt. Det åtgår en hel del fossilenergi för uppförandet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du började med en citering, men det kom liksom inget svar ...
Har du möjlighet att berätta vilka subventioner vindkraften har?
Och det påminner mig om att Även @Guzzen1 inte har svarat än.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här finns kanske svaret på varför det finns så otroligt många MW installerad effekt i pipen, som nu väntar på tillstånd och har samråd osv.
De vet värdet att bli först och få bygga nu, när ett antal av dessa byggen är igång eller slutförda, så har elpriset hamnat i en nivå att det inte längre klarar kalkylen.
Så den som missar tåget nu, tappar alla möjligheter.

Jag har faktiskt undrat lite över hur den otroliga mängd vindkraft som försöker få starttillstånd ska kunna byggas, dvs allt, det skulle ju leda till minuspriser nästan hela året om.
Men nu kom jag på att det är de också medvetna om, och vet att det blir bara 20-30% som kommer byggas, så kommer man inte med bland dessa 20% första, så spricker kalkylen.
Men om vi ska ha all den elintensiva industriproduktion som det oreras om och om all transport ska gå på el så bör väl den energin finnas tillgänglig innan man bygger upp industrin och infrastrukturen. Den lär nog behövas och om lönsamheten sviktar så kommer garanterat regeringen att se till att det utgår någon form av stöd iaf om det blir regeringsskifte vid nästa val, men sittande är nog inta att lita på i det fallet heller. Oavsett så behövs energin.

Snittpris som du säger är väl inte fel att räkna på men om man åker på en tre-fyra gånger högre elräkning så är det en rätt tung börda för många momentant.
Åker man på 25-30 tkr för säg dec-februari så är det inte så lätt att spara ihop det om mariginalerna är små. Men i stort håller jag med.

För egen del har jag vevat upp solpaneler och jag är väl medveten om att lönsamheten så att säga varierar med elpriset, men mitt syfte var i första hand att bli mindre beroende av att köpa el.
Jag har efter en knapp månad tjänat in mer på dom än vad jag betalar en vintermånad så jag räknar med att om inget förändras drastiskt så täcker produktionen mars-oktober hela vintern.
(OBS! beräknat)
På det belastar jag nätet mindre då jag inte köper el, kanske nära försumbart men ändock. Jag är ju inte ensam. Över de 30 år som dom beräknas fungera så kommer kalkylen att gå ihop. I mitt fall 3300 spänn om året i i intäkter och minskad förbrukning. Men som sagt, allt kan hända.
Frugan håller på och kämpar med cancer så i det läget som nu är blir dessa frågor rätt triviala.

Appropå annat så frågade du för ett tag sedan vilka subventioner vindkraften får.
Jag borde givetvis ha skrivit "fått" åtminstone vad gäller elcerifikaten. Sista dag för dom var 2021-12-31 om jag inte minns fel. Men en stor del av existerande vindkraft var ju byggd fram till dess så subventionerad får man väl anse att den var.
Huruvida det ligger till med mer dolda bidrag som investeringsstöd råder det delade meningar om. Vissa påstår att det finns men jag har inte hittat något konkret om det. Men om SVK står för utbyggnaden av stamnätet till att innefatta havsbaserad vindkraft blir det en rätt kraftig subvention. Det fanns direktiv till SVK från den förra regeringen om det men idag är väl det direktivet lite i parterr som jag förstått det hela.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förklara lite mer.
Vilken produktion tänker du på, och vilka subventioner har den?



Och det påminner mig om att Även @Guzzen1 inte har svarat än.
Bara så att jag förstår, Mikael. Du undrar alltså vilka former av subventioner som solceller och vindkraft har?
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Bara så att jag förstår, Mikael. Du undrar alltså vilka former av subventioner som solceller och vindkraft har?
Ja.
Vindkraft får mig veterligen ingen subvention idag.
Befintlig vindkraft byggd senast 2021 får vara kvar i certifikatsystemet fram till 2035 (man har beslutat att skrota systemet 10 år tidigare än först bestämt, detta mycket för att ersättningen har blivit rätt betydelselös)
Utbyggnaden av förnybar kraftproduktion blev kraftigare än man trodde, så alltfler producerade kWh skulle dela på allt mindre andel certifikat, så 2020 var ersättningen nere på 1,8 öre/kWh och 2021 0,5öre/kWh, och det fortsätter sjunka ju mer vindkraft som byggs.
https://www.energimyndigheten.se/fo.../elkundens-bidrag-till-fornybar-elproduktion/

Solceller får mig veterligen en del subvention i form grönt avdrag vid uppförandet, samt ... visst får man 60öre/kWh, också? Vad gäller solkraftsparker? De har väl inte samma spelregler?
Här tänkte jag att jag kunde få reda på lite fakta lite lättare än att leta efter det själv. :)

Sen vet jag inte vad fler för produktionsformer som får subventioner ...
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Befintlig vindkraft byggd senast 2021 får vara kvar i certifikatsystemet fram till 2035 (man har beslutat att skrota systemet 10 år tidigare än först bestämt, detta mycket för att ersättningen har blivit rätt betydelselös)
Utbyggnaden av förnybar kraftproduktion blev kraftigare än man trodde, så alltfler producerade kWh skulle dela på allt mindre andel certifikat, så 2020 var ersättningen nere på 1,8 öre/kWh och 2021 0,5öre/kWh, och det fortsätter sjunka ju mer vindkraft som byggs.
[länk]

Solceller får mig veterligen en del subvention i form grönt avdrag vid uppförandet, samt ... visst får man 60öre/kWh, också? Vad gäller solkraftsparker? De har väl inte samma spelregler?
Här tänkte jag att jag kunde få reda på lite fakta lite lättare än att leta efter det själv. :)

Sen vet jag inte vad fler för produktionsformer som får subventioner ...
Eh, nej nu klantade jag mig lite.
Det där var elkundens pris för elcertifikatsystemet.
Vad producenten får för ersättning är 1 elcertifikat per MWh, som var nere så lågt som runt 6 kr i våras
Det blir 0,6 öre /kWh.
Det var lite annat i Aug 2008 (när toppen var) med 334kr/MWh = 33 öre/kWh.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/elfakta/Styrmedel/Elcertifikat/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja.
Vindkraft får mig veterligen ingen subvention idag.
Befintlig vindkraft byggd senast 2021 får vara kvar i certifikatsystemet fram till 2035 (man har beslutat att skrota systemet 10 år tidigare än först bestämt, detta mycket för att ersättningen har blivit rätt betydelselös)
Utbyggnaden av förnybar kraftproduktion blev kraftigare än man trodde, så alltfler producerade kWh skulle dela på allt mindre andel certifikat, så 2020 var ersättningen nere på 1,8 öre/kWh och 2021 0,5öre/kWh, och det fortsätter sjunka ju mer vindkraft som byggs.
[länk]

Solceller får mig veterligen en del subvention i form grönt avdrag vid uppförandet, samt ... visst får man 60öre/kWh, också? Vad gäller solkraftsparker? De har väl inte samma spelregler?
Här tänkte jag att jag kunde få reda på lite fakta lite lättare än att leta efter det själv. :)

Sen vet jag inte vad fler för produktionsformer som får subventioner ...
Google är din vän. Sen är det också så att vindkraften får betala noll och intet för att ta hand om förfallna vindkraftverk. Utöver det att de inte har fått några krav för att kunna reglera ned. Och så har vi havsvind som vill få anslutningen betald. För att inte tala om hur det går till i våra grannländer. Och så har vi förstås historiken kring elcertifikaten. Osv…
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Sen är det också så att vindkraften får betala noll och intet för att ta hand om förfallna vindkraftverk.
Nja, det stämmer ju inte.
Här kan du läsa in en hel del om detta:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=109657

Var kostnad för anslutning till havsbaserad vindkraft ska hamna har ju diskuterats, än så länge har ingen vindkraftsägare fått någon anslutning gratis.
Tvärtom klagas det ofta på att de tycker de får betala dyrt och att de inte får någon insyn för att bedöma ifall de fått en rimlig kostnad.
Lite gammal rapport dock
https://stud.epsilon.slu.se/10875/1/wegener_a_170922.pdf

Men då det liksom är ett allmänintresse för svenska folket att få mycket och billig el, så kan man väl se ledningarna ut till vindkraftverken som en del av stamnätet.
Ledningarna upp till kraftverksdammarna i norr har ju staten stått för - varför?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det stämmer ju inte.
Här kan du läsa in en hel del om detta:
[länk]

Var kostnad för anslutning till havsbaserad vindkraft ska hamna har ju diskuterats, än så länge har ingen vindkraftsägare fått någon anslutning gratis.
Tvärtom klagas det ofta på att de tycker de får betala dyrt och att de inte får någon insyn för att bedöma ifall de fått en rimlig kostnad.
Lite gammal rapport dock
[länk]

Men då det liksom är ett allmänintresse för svenska folket att få mycket och billig el, så kan man väl se ledningarna ut till vindkraftverken som en del av stamnätet.
Ledningarna upp till kraftverksdammarna i norr har ju staten stått för - varför?
Låt mig nyansera. En vindkraftsägare behöver inte betala kostnaden för att nedmontera och ta hand om vindkraftverken under sin livstid på det sätt som kärnkraftsföretqgen gör med sin skatt per kWh. Om vindkraftägaren inte har råd eller helt enkelt konkar sitt företag så måste markägaren betala. Sen hur själva nedmonteringen går till finns bara ”rekommendationer” kring.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är sant att det fortfarande inte är formaliserat hur nedmonteringskravet ska preciseras, bekostas, ev fonderas osv.
Utan det verkar bli lite olika lösningar för varje projekt.

Det vore bra ifall man åtminstone la in ett krav på en viss nivå på fonderade medel, som åtminstone ger en grundplåt som inte kan försvinna. Sen skulle man kanske kunna lägga till lite mer vid tillståndsgivningen, kanske beroende på hur besvärlig just den anläggningen kan bedömas bli att demontera.

Jag har inga svar, det behöver jag inte heller ha. Men lagstiftaren borde nog ta tag i detta, jag anser att även vindkraften borde ha krav på sig att fondera medel för framtida avveckling. Kanske typ som kk (som är baserat på produktionen) eller kanske fast belopp per månad och installerad effekt, eller vingdiameter, eller vad man nu anser bäst motsvara framtida kostnad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraft får mig veterligen ingen subvention idag.
Det finns subventioner kvar, liksom nudgningssystem för att folk ska välja exempelvis vindkraft.

En sådan subvention är fastighetsskatten. Där beskattas vindkraftverk bara med 0,2 %, mot andra kraftslags 0,5. En 60 %-ig skatterabatt alltså.

Exempel på nudgning är ursprungsmärkningssystemet, som gör att ”god” el gynnas då det handlas med ursprungsmärkning. Förvisso skulle någon kunna välja att köpa rysk gas baserat på ursprunget, men i verkligheten används systemet för att signalera att man köper förnyelsebart.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
”Vindkrafts subventioner” (förutom historiska) kanske handlar om ökade systemkostnader och ökande priser för "när-det-inte-blåser-kraft" som blir dyrare när volymen sjunker, men vindkraftsproducenterna slipper ta kostnaderna som de skapar. (Alltså blir det väl subvention med djac-språkbruk).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då det liksom är ett allmänintresse för svenska folket att få mycket och billig el, så kan man väl se ledningarna ut till vindkraftverken som en del av stamnätet.
Ledningarna upp till kraftverksdammarna i norr har ju staten stått för - varför?
Nja, efter lite turer med privata nät och sydkraft försökt bygga ”privat” norrut så fick Vattenfall monopol (regeringsbeslut, en slags förstatligande).
Läs rafflande historien på
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till

Som förberedelse till privatiseringen av Vattenfall avskiljdes stamnätet till SvK, Svenska Kraftnät, 1992.
Så man kan nog säga att stamnätet till stor del byggdes med pengar från Vattenkraften i norr.

Bygga stamnät till havs med HVDC blir jättedyrt och hur skall det planeras för investeringarna skall framtidssäkras för fortsatt utbyggnad?
Med det perspektivet kan jag tycka inte det är självklart att havsbaserade vindkraftens anslutning till befintligt stamnät skall ”subventioneras” via elnätsfakturan. Samtidigt bör väl stamnätet till havs inte vara privat om det blir stort och många vk-parker?

Sen har jag fått intrycket av att Vattenfall som statlig ansvarstagande eller som statligt monopol inte gillat konkurrens från sydkraft om kraftöverföring och varit illa omtyckt av Sydkraft för att inte tillåta privat konkurrens, och byggt onödigt dyrt och bra kraftnät utan att spara på slantarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En sådan subvention är fastighetsskatten. Där beskattas vindkraftverk bara med 0,2 %, mot andra kraftslags 0,5. En 60 %-ig skatterabatt alltså.
Sedär.
Jag bryr mig inte att ens kolla, jag upplever inte att du ger sådana här precisa uppgifter utan att ha på fötterna.

Visst var det Ringhals fastighet som har Sveriges högsta taxeringsvärde, eller nåt sånt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.