D
D Daniel 109 skrev:
Okej, så subvention har en annan betydelse om man pratar om energi. Och du tycker att det är konstigt om folk misstolkar vad det betyder?
Nja, eftersom det förefaller finnas internationellt accepterade metoder för att jämföra energislags subventioner så väljer jag, som jag sagt tidigare, att i brist på egna resurser, data, och kunskap, att acceptera dessa. Det finns säkert de som har egna erfarenheter av detta arbete som har åsikter men som amatör och konsument så köper jag de regelverk och metoder som accepterats för stunden, håller mig, för att knyta an till tidigare diskussioner, i mittfåran.

Uppfattar också de två organisationer som jag nämnt som relativt trovärdiga.

Att ge sig ut och ansluta sig till några fåtal procent som uppfinner egna mätmetoder är inget för mig iaf, blir lite väl konspiratoriskt för min smak.
 
Jag mäter inte på något annat sätt. Men det de kallar ”Implicit subsidies” eller på Svenska ”implicita subventioner” är inte vad som vanligen brukar kallas subventioner.

Om jag påstår att sprit är subventionerad i Sverige skulle nog inte många hålla med. Eller vad tror du?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag mäter inte på något annat sätt. Men det de kallar ”Implicit subsidies” eller på Svenska ”implicita subventioner” är inte vad som vanligen brukar kallas subventioner.

Om jag påstår att sprit är subventionerad i Sverige skulle nog inte många hålla med. Eller vad tror du?
Vi kan starta en sån tråd men lustigt nog, eftersom du nämner det, så har jag brittiska bekanta som upplever det så, det visar sig nämligen att Systembolaget lite då och då säljer kvalitetsviner för under gängse marknadspris, blir ju lite filosofiskt att diskutera dock :) men kanske ett uppslag för studier du skulle kunna göra?
 
D djac skrev:
Just de två har jag inte ens i fantasin ställt mot varandra men att det ska vara ekonomiskt olönsamt med fossil energi och att detta förhållande kan stimulera investeringar i bättre energiproduktion vågar jag nog ställa mig positiv till
Ja, men det måste till sådan spretiga exempel för att de subventionsmått du valt att omhulda ska vara relevanta. Fossil energi är ju inte subventionerad gentemot annan energi, utan gentemot ekonomin i stort.

Det är därför jag (och, antar jag, delvis även @Daniel 109) vänder oss mot måtten. De är inte tillämpliga på det vi diskuterar här, eftersom diskussionen här håller sig inom energisektorn.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Men kritiken mot MP grundar sig på den faktiska skada de åstadkommit. V är också illa men de har inte åstadkommit så mycket skada.
Nu råkade du skriva fel väl?
..."den faktiska nytta de åstadkommit ..." skulle det väl varit?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu råkade du skriva fel väl?
..."den faktiska nytta de åstadkommit ..." skulle det väl varit?
Ja, det måste vara för den stora nytta de gör och gjort som de är så omåttligt populära. 🙄
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det blir du förstås inte. Jag tycker bara att det ensidiga fokuset på dagens problem blir lite närsynt. Att det storskaliga tyglandet av energi varit centralt för vårt välstånd, men samtidigt skapat problem vi nu måste hantera – så är det förstås. Man får bara inte glömma bort allt det viktiga före men:et.

Lösningen, både nationellt och globalt, måste innehålla riklig tillgång på rimligt prissatt el. Allt annat kommer misslyckas.
Jag tänkte avrunda det här med att erkänna att jag skapade ett sambandsförhållande som inte nödvändigtvis finns.

Överbefolkningen är ett verkligt problem
Effekterna av fossil energi är ett verkligt problem.

Men klumpigt av mig att få det att låta som att av det ena kommer det andra. 😔

Möjligen kan man säga att mänskligheten kanske inte riktigt använde de möjligheter som den billiga fossila energin gav på ett helt bra sätt i alla aspekter. Det är ju inte heller gott att kritisera, varje sak har ju skett i den kontext som fanns på den tiden, de hade nog inte fler kristallkulor än vad vi har idag.


Och, detta är inget jag suttit och funderat på ändå tills nu, utan att skriva detta kom jag på redan samma dag, men jag tog mig inte tid till att skriva det förrän nu. 🙃
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det måste vara för den stora nytta de gör och gjort som de är så omåttligt populära. 🙄
Ingen blir profet i sin hemstad ... ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingen blir profet i sin hemstad ... ;)
Nej, profeter gör sig bäst på avstånd, där hålen i deras resonemang är mindre uppenbara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Överbefolkningen är ett verkligt problem
Ja, men mindre än alternativen anser många av oss. Om man då ser alternativen som hög spädbarnsdödlighet och extrem fattigdom – det var när dessa började kommas till rätta med i stor skala som befolkningsökningen tog fart. Nu är ju därtill kurvan bruten. Den har inte vänt än, men det beror på att de unga kohorterna är så mycket större än de äldre – inte nativiteten.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Effekterna av fossil energi är ett verkligt problem.
Enig. Och ett som är relativt lättlöst. Det är oerhört stötande att vi på global nivå gör vad vi kan där. Alternativ finns ju till rimliga kostnader.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det måste till sådan spretiga exempel för att de subventionsmått du valt att omhulda ska vara relevanta. Fossil energi är ju inte subventionerad gentemot annan energi, utan gentemot ekonomin i stort.

Det är därför jag (och, antar jag, delvis även @Daniel 109) vänder oss mot måtten. De är inte tillämpliga på det vi diskuterar här, eftersom diskussionen här håller sig inom energisektorn.
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt, eftersom de rapporter jag bygger min uppfattning på inte är gjorda av mig, så läser jag det som att det du menar är att vare sig Världsbanken eller IMF har så bra insikt, som du och Daniel, i hur man mäter såna här saker, de har alltså missförstått arbetsuppgiften helt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu råkade du skriva fel väl?
..."den faktiska nytta de åstadkommit ..." skulle det väl varit?
Nej det skall vara som det står - Skada!

De har fått till en stor utbyggnad av vindkraften men nör vi stängde kärnkraften fungerade det ända inte. Korrekt hade varit att bygga vindkraft först (vilket inte borde varit ett problem eftersom vindkraften tydligen alltid är billigast) och sedan stänga kärnkraften när reaktorerna var uttjänta.

De har även i den uttjatade frågan om vissa gruppers bidragsberoende och livsstil haft katastrofalt fel vilket vi läser om effekterna av varje dag i pressen.

De har ett väldigt splittra de språkbruk där vissa grupper brännmärks trots att de har små möjligheter att påverka sin livsstil.

Vad gäller synen på brott och ansvar är det känt vad MP tycker. Återigen läser vi dagligen om konsekvenserna.

De vägrar acceptera mångfald i skolan, dvs att vissa elever är mer begåvade och behöver mer avancerad undervisning för att må bra

De vill att alla skall bli veganer men skambelägger i stället för att vara konstruktiva och undervisa om hur man lämpligen lagar veganskt. Var är förslagen om vegsnstudiecirklar för vanligt folk?

De försöker framstå som moraliskt högre stående.

De vill att vi skall cykla överallt men lyckas inte få till cykelbanor. Enda intressanta förslaget är det om elcyklar som löneförmån.

De vill ha bombastiska satsningar på dyra tåglösningar trots att kalkylen inte går ihop när det som skulle behövas är grundläggande underhåll och att de värsta sträckorna, som t ex museijärnvägen Göteborg - Borås bygga om.

Räcker detta för att visa varför jag inte gillar MP?
 
  • Gilla
TheImprovisor och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Nej det skall vara som det står - Skada!
Aha.
Så det är du som bestämmer vad som är bra och dåligt och vet hur allt ska ordnas och skötas.

Kanske bäst att Tsar Anders får ta över.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha.
Så det är du som bestämmer vad som är bra och dåligt och vet hur allt ska ordnas och skötas.

Kanske bäst att Tsar Anders får ta över.
Du frågade om jag inte skrivit fel och då svarade jag med exempel varför jag har min åsikt.

Du svarar då med raljans, skall vi tolka det som att du har rätt svårt att tåla människor med annan uppfattning än din egen?


Fråga dig varför jag inte raljerar över din uppfattning eller din rätt att uttrycka den. Skall bara vissa uppfattningar tolereras blir det inte mycket till diskussion.
 
  • Gilla
JY82
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt,
Nej, det tror inte jag heller.
D djac skrev:
eftersom de rapporter jag bygger min uppfattning på inte är gjorda av mig, så läser jag det som att det du menar är att vare sig Världsbanken eller IMF har så bra insikt, som du och Daniel, i hur man mäter såna här saker, de har alltså missförstått arbetsuppgiften helt?
Nej, att du inte förstår vad Världsbanken och IMF gör är inte samma sak som att de själva inte förstår.

Vi kan ta ett enkelt och avgränsat exempel.

Om en stat subventionerar mat innebär det att mat blir relativt billigare än andra varor. Om den sen subventionerar växtbaserad mat extra mycket så är fortfarande all mat, även animalisk subventionerad.

Att köttet är subventionerat är dock helt ointressant om vi ska jämföra grönsaker med kött, men relevant om vi ska jämföra vad man lägger på mat med vad man lägger på exempelvis kapitalvaror.

Så länge du inte förstår den skillnaden är din kunskap om hur Världsbanken och IMF ser på subsidier mer till skada än nytta för dig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.