D Daniel 109 skrev:
Din definition av ordet är en helt annan är de jag hittar när jag söker.
Det är inget fel på @djacs definition av subventioner, han använder den bara på ett vilseledande sätt.
 
D djac skrev:
Nu gör nog inte naturvårdsverket globala sammanställningar men du har ju rätt i just det exemplet, om bönder kör på fossilt får de skattelättnad men det får de inte om de skulle välja mer miljövänliga alternativ och det är dåligt tycker jag.
Beskattas mer miljövänliga alternativ hårdare? Eller är det bara att eftersom det inte är så hårt beskattat i allmänhet så finns det mindre subventioner att få?
 
D djac skrev:
Om du tänker efter så får miljöpartister utstå mer av andras dumhet än tvärtom, jag tycker vi kan tillåta olika åsikter i Sverige.
Det är väldigt manipulativt att först kritisera att MP fått utstå mer skäll än andra och sedan runda av med att vi skall tillåta olika åsikter.

Ingen har sagt att vi skall förbjuda olika åsikter eller att MP skall förhindras ställa upp i val.

Men kritiken mot MP grundar sig på den faktiska skada de åstadkommit. V är också illa men de har inte åstadkommit så mycket skada.

Sedan ligger den självgoda attityden och oviljan att förstå vanligt folks situation MP i fatet.

Och jag hävdar att SD fått utstå ännu mer kritik trots att de faktiskt inte lyckats genomföra särskilt mycket av deras mera extrema förslag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inget fel på @djacs definition av subventioner, han använder den bara på ett vilseledande sätt.
Det blir ju lite rörigt när man använder en annan definition är den gängse.
 
K krfsm skrev:
Beskattas mer miljövänliga alternativ hårdare? Eller är det bara att eftersom det inte är så hårt beskattat i allmänhet så finns det mindre subventioner att få?
Det blev ju lite konstigt när man gav en skattereduktion till bönderna. De som använt ett bränsle som var något dyrare trotts att det var skattebefriat fick ingen nedsatt kostnad.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Din definition av ordet är en helt annan är de jag hittar när jag söker. Här de första träffarna jag får:
[länk]
[länk]
[länk]
Som sagt tidigare, du såg kanske inte det, så har jag ingen ambition att skapa egna regelverk för detta, ett exempel man kan kika på är IMF, som mäter och tittar på detta, de förklarar också ganska tydligt hur de räknar. Man kan såklart göra egna undersökningar men jag saknar både tillgång till data, tid och kunskap.

https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies

Edit. såg att Världsbanken också släppt en rätt ny rapport: https://www.worldbank.org/en/topic/climatechange/publication/detox-development
 
Redigerat:
Med den definitionen är alkohol också subventionerad i Sverige. Jag ville bara visa att väldigt många förklaringar av vad subvention betyder har en helt annan definition än den du använder.

Att på det viset ända definitionen av ett ord medför knappast att kommunikationen blir tydlig.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir ju lite rörigt när man använder en annan definition är den gängse.
Ja, men jag tror att @djac drivs av ett rättspatos här. Rimligen finner han det mycket viktigt att det inte blir en incitamentsmässig snedvridning mellan exempelvis att värma upp ett hus och att gå och klippa sig.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu gör nog inte naturvårdsverket globala sammanställningar men du har ju rätt i just det exemplet, om bönder kör på fossilt får de skattelättnad men det får de inte om de skulle välja mer miljövänliga alternativ och det är dåligt tycker jag.
Vilka miljövänliga bränslealternativ är det som bonden inte kan använda till sina traktorer i jordbruket pga dieselskattelättnaden?
 
Det var främst de som körde på HVO som kände sig drabbade. Efter som de inte fick något skatteavdrag på den obefintliga skatten. När det blir retroaktiva avdrag kan man ju inte göra ett under byggt val av bränsle.

Nu när det även är skatt på egenproducerad biogas blir den olönsam att producera.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Med den definitionen är alkohol också subventionerad i Sverige. Jag ville bara visa att väldigt många förklaringar av vad subvention betyder har en helt annan definition än den du använder.

Att på det viset ända definitionen av ett ord medför knappast att kommunikationen blir tydlig.
Det står dig såklart fritt att förklara både IMF och världsbanken som juniora, jag ser fram emot dina rön på området och framförallt vilken spridning och acceptans du kan får för dessa, om de nu avviker kraftigt från de som idag är accepterade.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men jag tror att @djac drivs av ett rättspatos här. Rimligen finner han det mycket viktigt att det inte blir en incitamentsmässig snedvridning mellan exempelvis att värma upp ett hus och att gå och klippa sig.
Just de två har jag inte ens i fantasin ställt mot varandra men att det ska vara ekonomiskt olönsamt med fossil energi och att detta förhållande kan stimulera investeringar i bättre energiproduktion vågar jag nog ställa mig positiv till, jag ser dock att många tvekar infår en sån omställning.
 
D djac skrev:
Det står dig såklart fritt att förklara både IMF och världsbanken som juniora, jag ser fram emot dina rön på området och framförallt vilken spridning och acceptans du kan får för dessa, om de nu avviker kraftigt från de som idag är accepterade.
Du kan ju läsa de sidor jag länkade till. Det var som sagt toppträffarna på google. Så uppenbart är det inte en helt udda definition.

Även om vissa även räknar in allt som man inte tycker är tillräckligt straffbeskattat.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju läsa de sidor jag länkade till. Det var som sagt toppträffarna på google. Så uppenbart är det inte en helt udda definition.

Även om vissa även räknar in allt som man inte tycker är tillräckligt straffbeskattat.
Du menar wikipedia etc, ja nu är ju tråden hår om energi så föredrar att hålla mig till hur man beräknar just energisubventioner.
 
Okej, så subvention har en annan betydelse om man pratar om energi. Och du tycker att det är konstigt om folk misstolkar vad det betyder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.