5 449 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Sveriges elområden kan förändras
Jag med sommarhus i östhammar i beredskapszon 1 till forsmarks kärnkraftverk kan ju tycka att östhammar skulle kunna hamna utanför se2 iaf..
Iom förlusterna att transportera elen så kan jag förstå att det är tekniskt svårt att transportera elen från se4 till se1 men jag har väldigt svårt att se hur vi ska lösa det här utan att antingen bygga planerbar energiförsörjning eller transportera elen från se3-4.
Att bygga kärnkraft på befintlig teknik känns både korkat och dyrt men hur ska vi lösa det?
Iom förlusterna att transportera elen så kan jag förstå att det är tekniskt svårt att transportera elen från se4 till se1 men jag har väldigt svårt att se hur vi ska lösa det här utan att antingen bygga planerbar energiförsörjning eller transportera elen från se3-4.
Att bygga kärnkraft på befintlig teknik känns både korkat och dyrt men hur ska vi lösa det?
Debatten är så oerhört dum, det är så svart eller vitt allting.
Vi är i behov av alla energislag i Sverige och i SE4 som överklagar 80% av alla bygglov för vindkraft kan väll få bygga kärnkraft så har vi vatten och vind i norr, jag vet vad jag hellre bor granne med iallafall.
Vi är i behov av alla energislag i Sverige och i SE4 som överklagar 80% av alla bygglov för vindkraft kan väll få bygga kärnkraft så har vi vatten och vind i norr, jag vet vad jag hellre bor granne med iallafall.
Jag med, hoppas vi får ny kärnkraft här nere i Skåne!H Holmfrid1 skrev:
Elområdesgränserna är inte påhittade. Du kan inte hitta på ett nytt område och sätta godtycklig kapacitet till det.
Sverige tvingades lösa handelshindren på ett annat sätt. Tyskland använder inte den typen av handelshinder.
Men i nuvarande översyn finns det även förslag på elområden i Tyskland.
Sverige tvingades lösa handelshindren på ett annat sätt. Tyskland använder inte den typen av handelshinder.
Men i nuvarande översyn finns det även förslag på elområden i Tyskland.
Jaså inte det. Tyckte nog att den länkade artikeln sade att elområdena kan förändras vilket innebär att någon har hittat på dem.D Daniel 109 skrev:
Ja, eftersom elnätet förändras övertid så behöver de uppdateras. I delningen i ett begränsat antal områden är ju även en kompromiss. Men det finns en faktisk grund till de gränser och kapaciteter mellan områden som det blir. Det är definitivt inget någon bara hittar på.
Det var inte särskilt många år sedan elområdena infördes, hur mycket har förändrats sedan dess? Jag påstår nog att det är hittepå. Precis som resten av den så kallade elmarknaden.D Daniel 109 skrev:
Det som för våra områden framförallt har förändrats är:F Funker skrev:
- nya exportkablar från Norge till övriga Europa
- Finland, Baltikum har frikopplats från Rysslands elnät
- Finland har stor egen produktion iom nytt kärnkraftverk
- mycket mer vindkraft i Sverige
Edit: detta har lett till att flaskhalsarna i det svenska nätet numera går i öst-västlig riktning, man kan säga att de går mellan Finland och Norge/Danmark (kraftigt förenklat). Detta leder till ett inrättande av separat elområde för Stockholmsregionen.
Varför har de flesta länder (inkl Finland) bara ett enda stort elområde? Det är i princip bara Sverige, Norge, Danmark och Italien som är indelade i elområden.
Beror det på att elnätet i övriga länder verkligen ÄR ett nät och inte några få stamlinjer, eller beror det på något annat?
Beror det på att elnätet i övriga länder verkligen ÄR ett nät och inte några få stamlinjer, eller beror det på något annat?