Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det som är svårt att förstå? Den ena siffran är döda av covid 2020, den andra är totalt antal döda 2019 oavsett dödsorsak.
Så är det naturligtvis inte.

Det är antal döda MED Covid-19. Inte AV Covid-19.
Ca 75% av de som dog på äldreboenden MED Covid-19 dog AV någon annan orsak än Covid-19.

D
trähandtag trähandtag skrev:
Nja jag tänkte att då de är så snabba att skriva att det borde en barnunge tänkt, behöver ju inte vara läkare, epidemiolog osv och andra superkverulanta uttalande, så kanske man kunde få en precis redogörelse för framtiden. Jag har inte sett någon sådan, utan en massa ältande om vem som gjort fel och att regeringen alltid gör fel, AT är alltid fel. I efterhand hittar man någon på internet som råkade prognostisera framtiden åt rätt håll. Det tycks ju som flera av dessa är jätteduktiga på att sia, så då är det väl inte mer än rätt att de får skriva ner hur framtiden ser ut!

Det kan vara intressant om det kommer en tredjevåg i Sverige eller ej, kan man semestra lite hur som helst. Fira jul nästa gång med släkt o vänner? Är alla som vill vaccinerade till sommaren?
Jobbade under studietiden som funktionär på travbana och det var precis samma snack i kurvan vid stallbacken, där stod alla de som inte fick köra lopp och recenserade kuskarna, alla svar fanns i den kurvan, speciellt efter att loppet var kört.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:

Ca 75% av de som dog på äldreboenden MED Covid-19 dog AV någon annan orsak än Covid-19.
I dagens Sydsvenska stod just detta, att de yngre som vårdas på sjukhus, med Covid, i princip ligger där för andra åkommor, undantaget de yngre i riskgrupp där Coronan är anledningen.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
D
KristinaRT KristinaRT skrev:
[länk]

Satt precis och funderade över just detta....
Jag tror en del faller i fällan att man glömmer bort andra sjukdomar, som ju faktiskt fortfarande dominerar stort, Covid är ett sär-särintresse. Både kortsiktigt och långsiktigt kommer det sannolikt att bara vara en blipp, däremot kommer just särintresset att skada världens befolkning i generationer framöver.

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
USA:s president Joe Bidens coronarådgivare, Andy Slavitt, sågar statsepidemiolog Anders Tegnell

[länk]

Godwins lag...
Hälften affärsman, hälften politiker, nästa gång man behöver avancerade medicinska tips vet man vem man ska ringa!

P Pin skrev:
USA:s president Joe Bidens coronarådgivare, Andy Slavitt, sågar statsepidemiolog Anders Tegnell

[länk]

Godwins lag...
Hela hans resonemang bygger ju på att han missuppfattat vår strategi.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
Nja jag tänkte att då de är så snabba att skriva att det borde en barnunge tänkt, behöver ju inte vara läkare, epidemiolog osv och andra superkverulanta uttalande, så kanske man kunde få en precis redogörelse för framtiden. Jag har inte sett någon sådan, utan en massa ältande om vem som gjort fel och att regeringen alltid gör fel, AT är alltid fel. I efterhand hittar man någon på internet som råkade prognostisera framtiden åt rätt håll. Det tycks ju som flera av dessa är jätteduktiga på att sia, så då är det väl inte mer än rätt att de får skriva ner hur framtiden ser ut!

Det kan vara intressant om det kommer en tredjevåg i Sverige eller ej, kan man semestra lite hur som helst. Fira jul nästa gång med släkt o vänner? Är alla som vill vaccinerade till sommaren?
Väldigt bra förslag!
Ni som har så mycket kritik mot Sveriges hantering av pandemin och vet hur allt sksll skötas och även hur situationen utvecklas:

Kommer det en tredje våg?
När kan man leva som vanligt igen?
Är alla i Sverige (som vill) vaccinerade till sommaren?
Kommer vaccinen att ha biverkningar?
I så fall; några allvarligare biverkningar?

Måla gärna upp en komplett bild av vad vi har framför oss med era egna ord, inga hänvisningar eller citat, det skall vara er egna bedömningar utifrån era egna kunskaper! :)
Detta måste vara en superlätt uppgift! :)

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Väldigt bra förslag!
Ni som har så mycket kritik mot Sveriges hantering av pandemin och vet hur allt sksll skötas och även hur situationen utvecklas:

Kommer det en tredje våg?
När kan man leva som vanligt igen?
Är alla i Sverige (som vill) vaccinerade till sommaren?
Måla gärna upp en komplett bild av vad vi har framför oss. :)
Det kanske ska startas en ny tråd om detta, så kan vi ha utlottning om valfri förkylning som pris till hösten......

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Finns det någon här i tråden som är öppen för att själv ändra sin inställning till om strategin varit rätt? I annat fall så handlar det ju bara om att, med olika ord, repetera sina ståndpunkter och argument men det är ju inte så man övertygar någon. Eller snarare, någon som inte vill bli övertygad går inte att övertyga. Har man bestämt sig för att tycka på ett visst sätt så kommer man fortsätta tycka det; det spelar ingen roll vilka argument man utsätts för.

Dessa senaste inlägg pekar på det. Någon säger exempelvis "det kunde väl vem som helst räkna ut att viruset skulle komma in i landet" och det blir medvetet feltolkat som "denna person säger sig kunna förutspå framtiden" och sedan förlöjligas det genom att be någon att förutsäga om det kommer att bli leverans-, tillverknings- eller distributionsproblem med vaccinerna ("är alla i Sverige vaccinerade till sommaren?").

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

De 11000 avser personer som dött där den underliggande orsaken varit covid, eller hur?

Det betyder att man kan insjukna i covid och sedan dö i sviterna av det men utan smitta och ändå räknas in statistiken. Vilket är helt rimligt. Att diskutera att man hade dött ändå känns rätt ointressant, det ska vi alla göra.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
De 11000 avser personer som dött där den underliggande orsaken varit covid, eller hur?
Nej, det räcker att man testat positivt under de senaste 30 dagarna innan man dog - även om du blev påkörd av en bil eller fick en stroke.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
halper halper skrev:
Finns det någon här i tråden som är öppen för att själv ändra sin inställning till om strategin varit rätt?
Ja.

Jag besväras mest av att argumenten för ditten eller datten är så ytliga och enkla att man helt missar underliggande fakta och beroende. Man drar egna slutsatser på allt för lösa grunder. Ex, *en* ny undersökning visar X och då borde FHM fattat det redan för ett år sedan".

Dvs, jag opponerar mig mest mot grunden för vilken en åsikt framförs här snarare än åsikten själv. Tycker inte det finns underlag för att säga att strategin varit rätt eller fel.

• Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, det räcker att man testat positivt under de senaste 30 dagarna innan man dog - även om du blev påkörd av en bil eller fick en stroke.
Ja, det har jag också läst mig till, men det är ju vad jag förstår en försvinnande liten del av alla som dör som hamnar i det läget så det kan man ju bortse från helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.