Jag får inte ihop dödssiffrorna!
Rubrikerna skriker ”imorgon över 11`000 döda”
Men 81`000 dog 2019 Utan covid-19 bland våra åldringar.
Någon som kan förklara?:dizzy::worried:

• Gilla
djac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Denna handlar ju också om i vilken utsträckning andar länders medborgare reser till Norge. Inte bara i vilken utsträckning landets egna medborgare reser till och från landet. Ser man till antalet passagerare som passerar flygplatsen och jämför Gardermoen med Arlanda så är det i storleksordningen dubbelt så många passagerare på Arlanda. Det kan man tänka sig har signifikant inverkan på vad som hände både före och efter sportlovet.

Vi har ju säkerligen likartade arbeten att utföra i våra länder. Frågan är kanske snarare om arbetsvillkoren är lika. Här uppfattar jag att vi har stora grupper låginkomstagare, kanske timanställda utan fast anst som endast med svårighet kan välja att stanna hemma när man är lite risig.
Om det är dubbelt så många på Arlanda så står det ju i proportion till att Sverige har ungefär dubbelt så många invånare.

Ska jag gräva mer i flygstatistiken så vill jag ha koncensus först i vilka siffror som ska tas fram. Annars kommer invändningar om andra flygplatser, vilka veckor, vilka destinationer, om det är in eller utresor eller om inte andra färdmedel borde beaktas.

D
P Pin skrev:
Om det är dubbelt så många på Arlanda så står det ju i proportion till att Sverige har ungefär dubbelt så många invånare.

Ska jag gräva mer i flygstatistiken så vill jag ha koncensus först i vilka siffror som ska tas fram. Annars kommer invändningar om andra flygplatser, vilka veckor, vilka destinationer, om det är in eller utresor eller om inte andra färdmedel borde beaktas.
Jag tror det är lurigare än så, många i Malmötrakten reste också, via Kastrup, i denna perioden men Malmö hade i princip ingen Corona i första svängen. Samma åtgärder och råd som Stockholm i övrigt. Jag gissar att Stockholm hade oturen och fick in viruset tidigt och att det sedan spred under radarn för att senare explodera.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror det är lurigare än så, många i Malmötrakten reste också, via Kastrup, i denna perioden men Malmö hade i princip ingen Corona i första svängen. Samma åtgärder och råd som Stockholm i övrigt. Jag gissar att Stockholm hade oturen och fick in viruset tidigt och att det sedan spred under radarn för att senare explodera.
Ja och därför vill jag inte gräva mer i det. För många parametrar. Att Malmö klarade sig initialt är en avvikelse, de har alla förutsättningarna för det motsatta.

L Leif i Skåne skrev:
Jag får inte ihop dödssiffrorna!
Rubrikerna skriker ”imorgon över 11`000 döda”
Men 81`000 dog 2019 Utan covid-19 bland våra åldringar.
Någon som kan förklara?:dizzy::worried:
Vad är det som är svårt att förstå? Den ena siffran är döda av covid 2020, den andra är totalt antal döda 2019 oavsett dödsorsak.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:

Man skulle vilja veta hur många som ankom utrikes under Q4 och Q1?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Inte bara hur många som kom från utlandet, utan även varifrån, etc det finns så många parametrar så ingen vanlig människa kommer kunna säkerställa hur det ligger till. Som tur var så finns det dock de som kan allt om allt så svaret kommer nog serveras.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att några oss är intresserade av att få förklarat för oss hur c19 utvecklingen i sverige, norden Europa, världen, kommer att bli under våren, sommaren och hösten 2021. Vi har ju några gurus och där jag tolkar informationen från Er - ” vad var det ja sa”. Det blir ju lite hederligare om ni redan nu kan berätta för oss, så vi slipper försöka förklara hur saker hände..

Ser fram emot era förslag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tror att några oss är intresserade av att få förklarat för oss hur c19 utvecklingen i sverige, norden Europa, världen, kommer att bli under våren, sommaren och hösten 2021. Vi har ju några gurus och där jag tolkar informationen från Er - ” vad var det ja sa”. Det blir ju lite hederligare om ni redan nu kan berätta för oss, så vi slipper försöka förklara hur saker hände..

Dom är redan postade ett antal gånger så det känns ju meningslöst att göra det igen om det inte fastnat något så långt.

D

Det har jag försökt, för en mycket enkel och begränsad situation, men det kom aldrig någon gissning. :(

D djac skrev:
Det har jag försökt, för en mycket enkel och begränsad situation, men det kom aldrig någon gissning. :(
Nja jag tänkte att då de är så snabba att skriva att det borde en barnunge tänkt, behöver ju inte vara läkare, epidemiolog osv och andra superkverulanta uttalande, så kanske man kunde få en precis redogörelse för framtiden. Jag har inte sett någon sådan, utan en massa ältande om vem som gjort fel och att regeringen alltid gör fel, AT är alltid fel. I efterhand hittar man någon på internet som råkade prognostisera framtiden åt rätt håll. Det tycks ju som flera av dessa är jätteduktiga på att sia, så då är det väl inte mer än rätt att de får skriva ner hur framtiden ser ut!

Det kan vara intressant om det kommer en tredjevåg i Sverige eller ej, kan man semestra lite hur som helst. Fira jul nästa gång med släkt o vänner? Är alla som vill vaccinerade till sommaren?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane

Jag förstår din önskan, men det du kommer få är beskrivningar av vad som kommer ske. Om det sidan visar sig rätt så kommer du få se "Det där förutspådde jag redan ...". Om det däremot visar sig vara fel så kommer du få se "Jag refererade bara vad X sa, det är inte mina ord"...

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Nja jag tänkte att då de är så snabba att skriva att det borde en barnunge tänkt, behöver ju inte vara läkare, epidemiolog osv och andra superkverulanta uttalande, så kanske man kunde få en precis redogörelse för framtiden. Jag har inte sett någon sådan, utan en massa ältande om vem som gjort fel och att regeringen alltid gör fel, AT är alltid fel. I efterhand hittar man någon på internet som råkade prognostisera framtiden åt rätt håll. Det tycks ju som flera av dessa är jätteduktiga på att sia, så då är det väl inte mer än rätt att de får skriva ner hur framtiden ser ut!

Det kan vara intressant om det kommer en tredjevåg i Sverige eller ej, kan man semestra lite hur som helst. Fira jul nästa gång med släkt o vänner? Är alla som vill vaccinerade till sommaren?
Det finns ju andra saker, vilka biverkningar kommer dyka upp, muttationer tar vaccinet dessa och vilkren grad.

Nissens
danniee skrev:
Så nu är oljeproduktionen ett bevis för hur olika vi är och att vi egentligen har mer likheter med Belgien? Oavsett om vi hade sportlovsresenärer eller inte, vilket inte är en klarlagd förklaring eftersom Covid kan ha spridits redan innan dess, så bortförklarar det inte våra ständiga missräkningar och snedsteg.

Och vi har redan diskuterat dödligheten, så jag ser inte varför du så desperat biter dig fast vid 2002. Det är redan klarlagt att Nov 2020 var den dödligaste månaden i Sverige med stor marginal sedan Spanska sjukan 1918 och att beräkningen för 2020 inte är klar och ser ut att sluta på 6000 fler döda än snittet.

Varför är det uppenbart att vi har en "agenda"? Förklara det för mig. Vad vinner jag på det? Folkvalda och de experter de förlitar sig till har det yttersta ansvaret och vi ska hålla dom till "the highest of standards". Är väl snarare du som har en agenda då som försöker tysta regimkritiker.
Nu var det ju så att Ulltand skrev att Tegnell ”släppte in” smittan i Sverige. Det var det jag reagerade mot. Som du också skriver så var den spridd tidigare än någon visste vid den tiden man smittspårade i början av pandemin. Sportlov eller ej. Så, varför skriver man att Tegnell ”släppte in” smittan? Ren smutskastning som är helt verklighetsfrånvänd. Vad är syftet med att skriva så kan man ju undra över.

Jag vet inte varför du tar upp Belgien, jag skrev inget om Belgien vad jag vet. Det jag säger är att det ger betydligt mer att jämföra de länder som liksom Sverige hade en allmän smittspridning i början av 2020. De länderna har mer liknande förutsättningar som Sverige än vad tex Norge och Finland haft.

Det är klart att det känns som att några här har en agenda alternativt någon konstig fixering. Man uttrycker sig som att någon ”släppt in” smittan, man anstränger sig att om inte årsdödligheten ser så illa ut, så bryter man ner det och hittar en månad istället och får det åter igen till att myndigheterna och regeringen är skit. På värsta kvällstidnings manér.

Att Sverige 2002 hade en liknande dödlighet som 2020 är fakta, och avdramatiserar dödstalen en del. Covid-19 är inte speciellt dödlig, Spanska sjukan var betydligt värre, den dog minst 50 miljoner människor globalt AV, inte MED. Och då var vi ”bara” 1,7 miljarder människor...

Varför inte tex jämföra Sverige med övriga EU istället? Nä, för då ser ju Sveriges siffror inte lika illa ut, och det ligger inte i vissas intresse. Bättre att jämföra med extrema länder i Covidsammanhang så ”hittar” man skäl att få ondgöra sig över Tegnell, FHM och regeringen.

För det verkar vara det som är syftet, och det är därför det är lätt att koppla beteendet till en agenda eller kanske någon fixering. För objektivt är det inte.

Det är objektiviteten jag saknar, jag är varken regimkritiker eller försvarare, jag är mer intresserad av en objektiv bild, inte vinklad åt ena eller andra hållet. Att tjata om Norge o Finland ger INTE någon objektiv bild, det ger en helt ointressant bild om man vill värdera myndigheters och regeringens arbete med pandemin.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Norge och Sverige är rätt lika varandra i många avseenden och fick in smittan ungefär samtidigt.

Grönland är det inte.
Tillhör inte Grönland Danmark längre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.