124 038 läst · 1 755 svar
124k läst
1,8k svar
Svenska språket
På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.
Noterar numera att många yngre kallar sin flick- eller pojkvän vid hetrosexuella förhållanden som sin partner. Vi äldre använder mer pojk- eller flickvän. Funderar på giftermålet och om inte svensexa och möhippa borde ha ett nytt mer neutralt namn. Har dock inget förslag…
Noterar numera att många yngre kallar sin flick- eller pojkvän vid hetrosexuella förhållanden som sin partner. Vi äldre använder mer pojk- eller flickvän. Funderar på giftermålet och om inte svensexa och möhippa borde ha ett nytt mer neutralt namn. Har dock inget förslag…
Henparty? 😂trähandtag skrev:På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.
Har också lagt märke till det, tror de inte vill riskera att kalla sin partner för fel kön av misstagträhandtag skrev:På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.
Medlem
· Funäsdalen
· 1 173 inlägg
På mitt jobb informerade informerades om att alla borde använda partner för att inte de som har partner av samma kön ska känna sig utpekade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
Min kvinna skulle bli vansinnig om jag kallade henne för partner.trähandtag skrev:På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.
"I am your woman!"
Kulturer...
Haha, nej det handlar nog mer om brister i min läsförståelse. Jag läste ditt inlägg igen och inser att du nog bara helt ärligt frågade.Intet skrev:
Ja, allt är fortfarande i sin ordning. Vansinnet har inte nått hit än. Det heter fortfarande Våld mot tjänsteman, oavsett kön på tjänstemannen.
TackNyfniken skrev: