På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.

Noterar numera att många yngre kallar sin flick- eller pojkvän vid hetrosexuella förhållanden som sin partner. Vi äldre använder mer pojk- eller flickvän. Funderar på giftermålet och om inte svensexa och möhippa borde ha ett nytt mer neutralt namn. Har dock inget förslag…
 
trähandtag trähandtag skrev:
På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.

Noterar numera att många yngre kallar sin flick- eller pojkvän vid hetrosexuella förhållanden som sin partner. Vi äldre använder mer pojk- eller flickvän. Funderar på giftermålet och om inte svensexa och möhippa borde ha ett nytt mer neutralt namn. Har dock inget förslag…
Henparty? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Henparty? 😂
Din var bättre än min "Mösexa". Trots att min är mer -pang på.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.

Noterar numera att många yngre kallar sin flick- eller pojkvän vid hetrosexuella förhållanden som sin partner. Vi äldre använder mer pojk- eller flickvän. Funderar på giftermålet och om inte svensexa och möhippa borde ha ett nytt mer neutralt namn. Har dock inget förslag…
Har också lagt märke till det, tror de inte vill riskera att kalla sin partner för fel kön av misstag
 
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
På mitt jobb informerade informerades om att alla borde använda partner för att inte de som har partner av samma kön ska känna sig utpekade.
 
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
På mitt jobb informerade informerades om att alla borde använda partner
Ni måste ha för stor informationsavdelning…
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Så det heter "riksdagsman, talesman, tjänsteman, brandman etc. fortfarande?
Ja, eller riksdagsledamot, talesperson, tjänstehjon och brandsoldat.

Att folk gitter uppröra sig över det här, åt båda håll, upphör inte att förvåna mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ni måste ha för stor informationsavdelning…
Per definition är den för stor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
På mitt jobb informerade informerades om att alla borde använda partner för att inte de som har partner av samma kön ska känna sig utpekade.
Blir inte singlarna kränkta?
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
På jobbet är det många som numera använder ”tjänsteperson”, som tycks vara mer könsneutralt. Tycker det låter bra.

Noterar numera att många yngre kallar sin flick- eller pojkvän vid hetrosexuella förhållanden som sin partner. Vi äldre använder mer pojk- eller flickvän. Funderar på giftermålet och om inte svensexa och möhippa borde ha ett nytt mer neutralt namn. Har dock inget förslag…
Min kvinna skulle bli vansinnig om jag kallade henne för partner.

"I am your woman!"

Kulturer...
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Blir inte singlarna kränkta?
Tror inte det. På trafikrapporten i radion så brukar de ofta rapportera om singelolyckor och det slipper igenom.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Lätt att det går över styr när ingen sitter i baksätet och kör.
 
I Intet skrev:
Aha. Trampat på öm tå? Så det heter "riksdagsman, talesman, tjänsteman, brandman etc. fortfarande?
Haha, nej det handlar nog mer om brister i min läsförståelse. Jag läste ditt inlägg igen och inser att du nog bara helt ärligt frågade.

Ja, allt är fortfarande i sin ordning. Vansinnet har inte nått hit än. Det heter fortfarande Våld mot tjänsteman, oavsett kön på tjänstemannen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Haha, nej det handlar nog mer om brister i min läsförståelse. Jag läste ditt inlägg igen och inser att du nog bara helt ärligt frågade.

Ja, allt är fortfarande i sin ordning. Vansinnet har inte nått hit än. Det heter fortfarande Våld mot tjänsteman, oavsett kön på tjänstemannen.
Tack
 
Sjuksköterska är väl yrkestiteln som är diskutabel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.