Unoduetre Unoduetre skrev:
Vilka tog ni istället?
Vi valde Everöds elbyrå
 
S Sylvek skrev:
Låter väldigt dumsnålt,
ett 50 år gammalt tak,
Jo kanske lätt att säga men ingen som kan förklara varför. Rör man inte pappen så håller den kanske femtio år till. Det är vad jag försöker förstå. Skulle det läcka kan jag se det när jag går upp på vinden.

Jag har sett tio hus i vårt närområde som har satt solceller på 70-tals hus utan att byta tak.
 
_Funderaren_ MoaAlicia skrev:
Någon som är insatt i hur Svea Solars samarbete med IKEA fungerar? Vad får IKEA ut av det, samt vad får Svea Solar ut av det, om något förutom det uppenbara att få säga att de samarbetar med IKEA? Har nämligen blivit mer än misstänksam mot Svea Solar. Ju mer jag läser, desto misstänksammare blir jag.

Jobbar alla på Svea Solar i samarbete med IKEA?
Har köpt av Svea Solar, montage på plåttak. Mycket bra montage, trevliga killar.Karlstad.
 
E
M Mawe85 skrev:
Jo kanske lätt att säga men ingen som kan förklara varför. Rör man inte pappen så håller den kanske femtio år till. Det är vad jag försöker förstå. Skulle det läcka kan jag se det när jag går upp på vinden.

Jag har sett tio hus i vårt närområde som har satt solceller på 70-tals hus utan att byta tak.
Ska du sätta solceller, passa på att byta tak! Ska du inte sätta solceller, se hur länge det håller.

Finns dock ingen anledning att vänta med ett så pass gammalt tak, och idag finns det riktigt snygga lösningar där man byter ut taket mot solceller.

https://sunroof.se/sv/
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Jo kanske lätt att säga men ingen som kan förklara varför. Rör man inte pappen så håller den kanske femtio år till. Det är vad jag försöker förstå. Skulle det läcka kan jag se det när jag går upp på vinden.

Jag har sett tio hus i vårt närområde som har satt solceller på 70-tals hus utan att byta tak.
Därför att betongpannor börjar fukta igenom när de närmar sig sin livslängd på ca 50 år och med torr underlagspapp blir det då fukt i råsponten, har sett sådana tak bl.a. vårt och en grannes som var dryga 40 år vid bytet.
Skulle inte lägga på solceller på ett sådant tak.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Pellegnillot71
Vi installerade solceller via Svea Solar i maj förra året efter att ha tagit in offerter och konstaterat att priserna var de samma. Två killar var här och monterade takställning utan att skada något i rabatterna och monterade sedan 45 paneler på tre sidor av vårt tak (vinkelhus). Det tog lite längre tid än vanligt då den ena killen var under upplärning, men vilken upplärning han fick! Snyggt blev det också med svarta fästen. Vi märker knappt av dem alls. Därefter kom elektriker och installerade allt. Det enda vi är missnöjda med är Svea Solars egen app som i princip är oanvändbar, vilket vi påtalat ända upp på VD-nivå.

Det bästa vi gjorde var att installera solceller på den norra sidan av huset. Inte bara börjar vi producera tidigare på morgonen, men eftersom taket är flackt så lyser solen över huset och på dessa paneler även när solen går runt huset. I efterhand funderar vi på om vi inte även skulle ha satt paneler på den 4:e sidan av huset då vi tror att grannens stora vita hus och stora fönster, reflekterar en stor mängd sol ner på vårt tak.

Vi bytte tak för några år sedan och skulle aldrig göra installationen på ett gammalt tak!
Skärmdump av SolarEdge-app med produktionsoversikt for installerade solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser nu 2 solcellspaneler komma upp.

Och enligt min mening, så j@ fula paneler.
Inga svarta paneler.

Känns som köpta på www.billigtskit.se
 
E enoch85 skrev:
Jag har beställt 390W-paneler: [länk]

Jag är ganska begränsad med min kommande Fronius då den bara klarar 10 kW (15), men det är en Hybrid så det kanske blir batterier framöver för att göra det ännu mer effektivt. Dock blir mina totalt 12.5 kW perfekt som det är just nu (öst-väst).

Det enda jag kan tycka är tråkigt är att högre faktisk uteffekt ger kortare återbetalningstid, och det kommer inte vara möjligt i mitt fall. Men det är ett avvägt val jag gjort.
Har beställt material och skall kolla upp priser och montage. Snyggare paneler.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
D dulle85 skrev:
Hej, hur länge har du haft de och är du nöjd, funderar starkt på Solarwatt.
Har 2 anläggningar. En på 18,8 KW i 3 år och en på 15 KW i 2 år. Båda köpta via Ecokraft. Allt med leverans montering och en service har de skött mycket bra och anläggningarna har gett ca 33.000 KWh 2020 och 31.000 KWh 2021. På stora anläggningen en Solaredge och den mindre en Fronius. Båda funkat bra men Froniusen blir inte lika varm så den känns bättre. Köp de svarta Vision panelerna. Klart snyggare.
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
Jag har precis installerat kit från svea solar.
Jag kan inte avgöra om de är bättre eller sämre än andra firmor. men här är hur det varit för mig.

Innan beställning:
Bra säljare och tillmötesgående.
Kommer ut för kontroll och bra dialog för att få offerten som jag vill.

Efter beställning:
vid väntan innan de ska komma och installera så är det väldigt tyst från dem.

När de väl ska komma så går det fort.
Effektiva killar som byggde ställning, rail och monterade paneler.
Trevliga, frågade och diskutera hur vissa installationssteg skulle gå till! (Mycket bra)

Efter installation så fick jag vänta 1.5v för att elektriker skulle komma och koppla in det till min central.

Och nu väntar jag på att vattenfall ska komma och inspektera.
Det jobbiga är all väntan mellan olika steg, hade hoppats att allt skulle ske snabbare vid en nyckelfärdig installation.
Eftersom de är sån press på solceller så var det många som var nyanställda på firman MEN de var ändå mycket duktiga!

Se bilder på vilken typ av fästen som används och detta var i trestadsområdet.
/Anders
 
  • Solcellsfäste monterat på ett tegeltak, synligt mellan tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade solpaneler och fästskenor på ett tak i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler installerade på taket av ett tegelhus, synliga fästen och väderstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Beror på typ av krok. Många fästs i bärläkten, andra i takstol eller råspont.
Att fästa i bärläkten känns svagt mot att skruva i takstol eller råspont. Men klart billigare delar. Har nu jagat runt efter Schletter vilket jag har på min tidigare anläggning hopplöst slutsålt och dyrt ca 75.000 för 78 celler. Blir Sellpower via Solar som min elektriker fixade för ca 43.000 kr.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag ser hur de monterar på ett grannhus. De flyttar takpannor, skruvar i underlagspapp och är nästan klara med reel fästena.
Då kommer de på att de satt för tätt och gör om. Plockar bort allt, öppnar nya takpannor, sparkar in de gamla och gör nya hål för nya fästen.
Längre närmre mot en skorsten gör de om allt en 3:e gång.
Hoppas de lyckas denna gång.
2 dagar och inte en solcell på plats än trots finfint väder, uppsatt ställning och fallskydd längs hela hussidan.
Nu kör de med skruvdragare i taket igen...
SE UPP FÖR SVEA SOLAR!!!!!
JAG tänker definitivt inte anlita dem.

Min granne installerade solceller på sitt tak (radhus) för 4 år sedan, och får ca 2100 kW per år.
Jag beställde en offert av Svea Solar för ca ett halvår sedan och fick en kalkyl att deras solceller skulle producera ca 5600 kW trots att vi har samma storlek och väderstreck på båda taken.

Så jag litar inte på deras gläädjekalkyler och har inte beställt nåt.
Jag har inte undersökt med andra företag men misstänker att glädjekalkyler är "normalt" i branchen.
 
Redigerat:
_Funderaren_ MoaAlicia skrev:
Glad att vi inte tog dem...
Nu har de ju inte samma montörer över hela Sverige...
 
B Broker skrev:
Att fästa i bärläkten känns svagt mot att skruva i takstol eller råspont.
Egenvikten borde inte vara ett problem men med snölast blir ju tyngden omfattande.
Håller verkligen en bärläkt för punktbelastningen som uppstår, det borde bli flera hundra kg som belastar på ett fäste?
 
_Funderaren_ MoaAlicia skrev:
Någon som är insatt i hur Svea Solars samarbete med IKEA fungerar? Vad får IKEA ut av det, samt vad får Svea Solar ut av det, om något förutom det uppenbara att få säga att de samarbetar med IKEA? Har nämligen blivit mer än misstänksam mot Svea Solar. Ju mer jag läser, desto misstänksammare blir jag.

Jobbar alla på Svea Solar i samarbete med IKEA?
Svea solar är samarbetspartners och du får ingen hjälp av Ikea om det skiter sig. Talar av egen erfarenhet då jag bråkat med Svea Solar i över ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.