B BSOD skrev:
Stämmer, men spänningen måste beaktas, så man inte får för hög spänning.

Sen är det naturligtvis ett slöseri att underdimensionera invertern på tok för mycket då man går miste om solproduktion då, eftersom en kraftigare inverter ofta kostar marginellt mer.

Vet inte om det finns nån tumregel här. 10% mer effekt i solpaneler jämfört med invertern skulle jag tro är rätt ok. Men som alltid måste ju databladet till invertern kollas.
Jag har 17,64 kWp solpaneler på min 15 kommanågonting kW inverter (SolarEdge SE15K) och det tyckte den installerande elektrikern var OK. Litar på honom för han sysslar mycket med solpaneler även privat.

MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Kan ju vara lärlingar på sina första jobb. Jag pratade med dem för att kolla vilka de var.
Svenskar i alla fall.
380 volt paneler ... (alltså Watt).
Hyggliga paneler men säkert inga experter.
Hur kommer det sig att de är bättre om de är svenska??? De är väl lika klantiga ändå.

De flesta använder takankare som går att foga in bland taktegel utan att förstöra takteglet.

[bild]
Sådana hade jag aldrig tillåtit på mitt tak. Beslagen ska fästas i läkten.

De här skruvar med skruvdragare så det hörs.
Det ska ej dras med skruvdragare, blir fel moment då.

Har själv anlitat dem och det var katastrof från början till slut.

E
E Embridioum skrev:
Jag har 17,64 kWp solpaneler på min 15 kommanågonting kW inverter (SolarEdge SE15K) och det tyckte den installerande elektrikern var OK. Litar på honom för han sysslar mycket med solpaneler även privat.
Olika växelriktare tål olika mycket överbelastning. Det brukar stå i databladet för växelriktare i fråga.

R Robert-san01 skrev:
Produkten du lagt upp bild på heter "Weland stål-fotplatta". Den sätts i råsponten. Den har inte ens hål för så grova skruv att det skulle vara lönt att sätta den i takstolen.

Kroken skall ha min 2mm fritt under mot pannan, plus kroken. Så kapar du inte ur och sänker ner kroken kommer pannan som ligger ovan kroken att glipa 6-8mm. Så korrekt monterad skall pannan under kapas ur så pannan ovan kroken sluter tätt. Du kan se detta i ex Benders monteringsanvisning för taksäkerhet.
Ja precis, takpannan ska slipas ur för infästningen så det inte blir någon glipa.

Någon sakkunnig som kan bidra med input om det är dumt att montera solceller på ett hus från 1970 med betongpannor? Vill helst inte byta tak då det funkar bra idag och jag tänker att man borde kunna montera det i läkten som tidigare nämnts och således skadar man inte pappen.

Ett enfamiljshus från 1970 med betongpannor på taket och en trädäckad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mawe85 skrev:
Någon sakkunnig som kan bidra med input om det är dumt att montera solceller på ett hus från 1970 med betongpannor? Vill helst inte byta tak då det funkar bra idag och jag tänker att man borde kunna montera det i läkten som tidigare nämnts och således skadar man inte pappen.

[bild]
Om du inte bytt papp någon gång sedan 1970 så är det dumt. Jag har bytt på mitt hus från 1968 och det var helt klart nödvändigt.

lilytwig lilytwig skrev:
Om du inte bytt papp någon gång sedan 1970 så är det dumt. Jag har bytt på mitt hus från 1968 och det var helt klart nödvändigt.
ok, nej vi har inte bytt papp. Varför var det nödvändigt på ditt hus? Hur såg pappen ut?

M Mawe85 skrev:

[bild]

Låter väldigt dumsnålt,
ett 50 år gammalt tak,

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
_Funderaren_ MoaAlicia skrev:
Glad att vi inte tog dem...
Vilka tog ni istället?

_Funderaren_ MoaAlicia skrev:
Någon som är insatt i hur Svea Solars samarbete med IKEA fungerar? Vad får IKEA ut av det, samt vad får Svea Solar ut av det, om något förutom det uppenbara att få säga att de samarbetar med IKEA? Har nämligen blivit mer än misstänksam mot Svea Solar. Ju mer jag läser, desto misstänksammare blir jag.

Jobbar alla på Svea Solar i samarbete med IKEA?
Det är många besiktningar som inte är godkända.
Sök på de som kan vara aktuella där du bor.
Svea solar har många hvyub ninuycvbnuyttcv
https://www.solenergikvalitet.se/protokoll/

• Gilla
Unoduetre
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja, jag är sakkunnig och jobbar med att utveckla lösningar för montage av solceller.
Hej, då får du förklara var man fäster fästena för skenor till Solceller, de flesta verkar vara skriva de rakt in i råsponten utan att försöka träffa takstol. Vissa fästen som tex de från Schettler kräver att takpanna slipas litegrann på nedre sida.

B Broker skrev:
Prisskillnad? Oftast billigare att köpa en eller några extra celler. Själv kör jag Solarwatt 310 W. Dessa är tysk kvalitet, mindre, tåligare med glas/glas och passade bättre på mitt tak så jag får plats med flera. 3 rader istället för två så minst lika bra totaleffekt. Stirra er inte blinda på maxeffekten. De kraftigaste är oftast större så samma Watt per kvm. .
Hej, hur länge har du haft de och är du nöjd, funderar starkt på Solarwatt.

D dulle85 skrev:
Hej, då får du förklara var man fäster fästena för skenor till Solceller, de flesta verkar vara skriva de rakt in i råsponten utan att försöka träffa takstol. Vissa fästen som tex de från Schettler kräver att takpanna slipas litegrann på nedre sida.
Beror på typ av krok. Många fästs i bärläkten, andra i takstol eller råspont.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.