Som jag sa tidigare försök att ta bort batteriet från beställningen för den investeringen är svår att räkna hem på ca 10 år. Solcellerna kommer ni tjäna på snabbt och avbokar ni dom så kommer ni ångra er ok 10-15 år när inflationen gjort sitt och både elpriser och solceller är mycket dyrare.

Det startas upp massor med batteri fabriker just nu och batteri priserna kommer att rasa med tiden, så det är bättre att avvakta med batteri.

Så småningom kommer det dyka upp ett flertal företag som säljer gamla batteripack från skrotade bilar till hus marknaden. Då får man kanske ett gammalt 80Kw bil batteri som tappat 20% för samma eller lägre pris än vad ett 5kw batteri kostar idag
 
Redigerat:
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jag vet inte, jag kommer att sälja el 8 månader av året, break even 2 och betala halva elräkningen 2 månader. Själva abonnemanget kostar dock 6000kr om året. Återbetalningstid 7 år och panelerna håller minst 25 år och produktiobsgarantin över 90 procent vid 20 år. Växelriktaren har en livstid på ca 10 år. Skulle nu forskningen utveckla bättre paneler och vid behov byta upp sig på enstaka. Jag ser det som en god investering och elen lär inte bli billigare. Det enda spöket är om regeringen skulle börja beskatta för de har en förkärlek att klämma åt allt som de kan dra in medel från!
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Jag vet inte, jag kommer att sälja el 8 månader av året, break even 2 och betala halva elräkningen 2 månader. Själva abonnemanget kostar dock 6000kr om året. Återbetalningstid 7 år och panelerna håller minst 25 år och produktiobsgarantin över 90 procent vid 20 år. Växelriktaren har en livstid på ca 10 år. Skulle nu forskningen utveckla bättre paneler och vid behov byta upp sig på enstaka. Jag ser det som en god investering och elen lär inte bli billigare. Det enda spöket är om regeringen skulle börja beskatta för de har en förkärlek att klämma åt allt som de kan dra in medel från!
Är det priduktgarantin på panelerna som är 25år?

Du är väl medveten om att den inte täcker yttre påverkan och du måste ofta täcka, demontering, transport samt bevisa att felet är ursprungligt.
 
Nissens
H Hus-i-Sörmland skrev:
Humor att så många fortfarande tror att solceller bara ger ström i jun-aug. Man kan såklart inte veta allt, men samma gäng ska ofta mästra andra och hävda att de är börsklippare.. tvek säger jag.
Poängen är att solpaneler inte ger någon el när man behöver den mest. Från typ november-februari. Solen går inte högt över horisonten då och det är kallt och eländigt… och solpanelerna har gått i ide…
 
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att solpaneler inte ger någon el när man behöver den mest. Från typ november-februari. Solen går inte högt över horisonten då och det är kallt och eländigt… och solpanelerna har gått i ide…

Visst. Men troligen har produktionen från typiska villaanläggningar under de produktiva månaderna dels ersatt el man annars skulle behövt köpa, dels genererat ett överskott. Vilket betyder att vattenmagasinen i våra vattenkraftverk inte behövt användas lika mycket som om detta tillskott inte fanns.

Man måste tänka från ett större systemperspektiv, inte låsa fast sig vid vad ett visst kraftslag tex solceller kan ge vid en given tidpunkt tex under mörkaste vintermånaderna. Alla vet att detta är magert, men det betyder inte alls att bidraget från solcellsinstallationer skulle vara obetydligt från perspektivet av systemet i sin helhet över årsperspektiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sajlorjohan och 2 till
  • Laddar…
H
200kwh i februari på en liten anläggning. Det märks helt klart på elräkningen.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att solpaneler inte ger någon el när man behöver den mest. Från typ november-februari. Solen går inte högt över horisonten då och det är kallt och eländigt… och solpanelerna har gått i ide…
Ja men det är riktigt, som off-grid-lösning fungerar det absolut inte ensamt, att ha solceller är mer av en ekonomisk fråga än en självhushållning för de flesta, nu har vi tex väldigt gynnsamt läge med höga elpriser och mycket ljus.

För den som funderar på att koppla från elnätet krävs det en del kunskap och det finns internationella siter och forum man kan hämta inspiration och kunskap från.
 
K
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att solpaneler inte ger någon el när man behöver den mest. Från typ november-februari. Solen går inte högt över horisonten då och det är kallt och eländigt… och solpanelerna har gått i ide…
Jag tror inte att det är så vanligt att folk är så korkade att de inte begriper att man ska räkna på årsbasis och inte enbart på Januarimånaden när det gäller solpaneler.
Det kanske finns nån, jag vet inte, men jag tror mer på att man kan spela dum också.
 
  • Gilla
sunnis och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Du vet inte mycket om aktiemarknaden…
Att kasta ur sig stokastisk verklighetsfrånvänd information är du skicklig på. Som vanligt.

Bifogar OMX index de senaste 15 åren, mycket bättre utveckling än vad någon solpanel kan ge.

Allt talar för att utvecklingen fortsätter på det viset, så du är ute och cyklar igen.
Den avkastningen på 32% jag hade på mina solceller 2022 och avkastningen på… var det 17-18% 2021. Var hittar du den i din OMX graf?

Konstant återinvestering i solceller är ju i princip omöjligt så all avkastning går rakt in på börsen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att solpaneler inte ger någon el när man behöver den mest. Från typ november-februari. Solen går inte högt över horisonten då och det är kallt och eländigt… och solpanelerna har gått i ide…
Fast det kan man ju skita i, speciellt med ditt sätt att se det som gör direkt jämförelse med börsen, alltså bara ur ett ekonomiskt perspektiv.

Elen är dyr när det finns ett behov. Högst pris hade vi i Augusti 2022, då producerar man extremt bra. Försäljningspriset i Mars 2023 ligger på strax över 1kr och jag producerar så här långt i Mars 90kWh/dag. Jag sätter en månadslön på att 2023 kommer att generera en avkastning på +20% och det helt utan ditt problem att det inte genererar ett skit i Nov-Jan. Sätter du emot, jag skulle inte tacka nej till en månadslön? Tjänar du skapligt eller hur ser det ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Har efter många försök äntligen fått tag på en bra kontakt hos Svea Solar som hjälpt oss avbryta affären med full återbetalning av handpenningen.

Med detta som utfall vill jag trots en undermålig kundservice vad gäller tillgänglighet ändå passa på att ge en positiv bild av Svea Solar som hjälpte oss på ett bra sätt i en redan utsatt situation.
 
  • Gilla
Plätt Fia och 24 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Har efter många försök äntligen fått tag på en bra kontakt hos Svea Solar som hjälpt oss avbryta affären med full återbetalning av handpenningen.

Med detta som utfall vill jag trots en undermålig kundservice vad gäller tillgänglighet ändå passa på att ge en positiv bild av Svea Solar som hjälpte oss på ett bra sätt i en redan utsatt situation.
Perfekt! (y) Skönt för er och (i slutänden) bra hanterat av företaget :)
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
:rofl:
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att solpaneler inte ger någon el när man behöver den mest. Från typ november-februari. Solen går inte högt över horisonten då och det är kallt och eländigt… och solpanelerna har gått i ide…
Är du på riktigt? Kanske också säger att elen tar slut om alla kör elbil? :crysmile:

Alla som har solceller på tak och mark vet att man har en överproduktion på ca 70% när det är som bäst på året. Vad gör man med den intjänade pengen på försäljningen? Köper fikabröd? Köper den el du behöver när Sverige är som mörkast.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, 15 år gamla solpaneler har inget stort ekonomiskt värde kvar. De är långt ifrån så effektiva som nya solceller är då, och växelriktaren lär behöva bytas. Dessutom är det kanske läge att se över infästningarna för panelerna.

Som sagt, solpaneler har alldeles för lång återbetalningstid. Själv gick jag in på börsen istället, nu när den har sjunkit så lär det gå bra framöver. :)
Du är ju på riktigt, EXTREMT dåligt insatt/påläst.. En riktig energitjuv som man måste fundera på om man ens skall bemöda sig med att svara.. Men min yrkesstolthet kan inte låta bli.

Tror du panelerna man satte på hustaket i Huvudsta 1985 som ännu är i bruk, betalat sig? Visst, inte lika effektiva idag som då. Paneler du monterar idag 2023 har effektgarantier mellan 80-93% på 20-30 års sikt och dom bästa panelerna från europeiska tillverkare har en teknisk livslängd på ca 50 år. Så det du vräker ur dig är klassiska killgissningar ”delux”.
 
  • Gilla
useless och 4 till
  • Laddar…
Nissens
zaltarn zaltarn skrev:
:rofl:

Är du på riktigt? Kanske också säger att elen tar slut om alla kör elbil? :crysmile:

Alla som har solceller på tak och mark vet att man har en överproduktion på ca 70% när det är som bäst på året. Vad gör man med den intjänade pengen på försäljningen? Köper fikabröd? Köper den el du behöver när Sverige är som mörkast.
Ja, det är på riktigt. Solen är inte uppe mycket över horisonten på vintern. Ju fler som har solpaneler desto större blir problemet. Allt större överproduktion på sommarhalvåret och dyrare el på vinterhalvåret.

Tja, vi som inte gått på det här med solpaneler har kvar pengarna och investerar dem klokare. :)

Pengarna du får är ju ingen vinst, det är lite pengar du får tillbaka av dem du investerat i panelerna. Med ränta tar det typ 15 år innan du får tillbaka dem. Om du har kvar kåken och lever vill säga. :)
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.