Nissens Nissens skrev:
Men ekonomiskt är det ingen höjdare.
Hur menar du?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Räkna med 14 procent ovanför marknadsvärdet

• Wow
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om huset betingar 2 miljoner så ökar värdet till 2 280 000 ca, det är troligen en bra investering men personligen hade jag ökat det till mer än 8 kW. Räkna 14 procent mot maximal anläggning och får man mera ut än förbrukningen så går man med vinst. Säljer överskottet.

• Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jack23 skrev:
Hur menar du?
Att det är oerhört lång återbetalningstid på solceller eftersom regeringen subventionerar elpriserna för köpt el och att kompensationen för elproducenterna minskas i hela EU.

Det var tveksamt redan innan dessa förändringarna och nu handlar det mest ideologiska skäl att skaffa solceller.

Att betala kanske 150 000:- för att få lägre elräkningar blir ju lite märkligt. Då kan man väl lika gärna ge de pengarna till elleverantören och säga att det är tänkt att fördela på kommande elräkningar de närmaste 15 åren.
Då får man också låga elräkningar ett tag. :)

• Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Nissens Nissens skrev:
Att det är oerhört lång återbetalningstid på solceller eftersom regeringen subventionerar elpriserna för köpt el och att kompensationen för elproducenterna minskas i hela EU.

Det var tveksamt redan innan dessa förändringarna och nu handlar det mest ideologiska skäl att skaffa solceller.

Att betala kanske 150 000:- för att få lägre elräkningar blir ju lite märkligt. Då kan man väl lika gärna ge de pengarna till elleverantören och säga att det är tänkt att fördela på kommande elräkningar de närmaste 15 åren.
Så kan man göra i teorin, men då blir det varken inflationsjusterat eller påverkar husets driftskostnader - som i sin tur påverkar värdet. Låter som en sämre affär att göra så.

Rent definitionsmässigt så betyder investering att man gör någon form av kapitalinsats för att göra något kostnadseffektivare. Så särskilt märkligt är det inte.

Men som svar till TS så skulle jag dra mig om det går att få tillbaka handpenningen och lagt pengarna i första hand på värmesystemet och klimatskalet om det är mer nödvändigt. Men är är allt sånt i tipp-topp så varför inte? Solceller är ett bra sätt att minska boendekostnaderna.

Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Ett tips till dig är att gå en grundkurs i ekonomi. ABF ordnar säkert nån i din närhet.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Nissens
sunnis sunnis skrev:
Så kan man göra i teorin, men då blir det varken inflationsjusterat eller påverkar husets driftskostnader - som i sin tur påverkar värdet. Låter som en sämre affär att göra så.

Rent definitionsmässigt så betyder investering att man gör någon form av kapitalinsats för att göra något kostnadseffektivare. Så särskilt märkligt är det inte.

Men som svar till TS så skulle jag dra mig om det går att få tillbaka handpenningen och lagt pengarna i första hand på värmesystemet och klimatskalet om det är mer nödvändigt. Men är är allt sånt i tipp-topp så varför inte? Solceller är ett bra sätt att minska boendekostnaderna.
Nja, att subventioner försvinner/minskar för elproducenter och att regeringen betalar tillbaka för redan köpt el förlänger återbetalningstiden för solcellerna.

En investering gör man inte bara för att minska driftskostnader, man skall ju tjäna in investeringen inom en rimlig tid, och det gör man inte på solceller som det är nu.

Det är riktigt att det inte är så smart att betala 150 000:- i förskott till elbolagen för att få billigare elräkningar framöver. Detsamma gäller för investering i solceller.

Det absolut bästa är att antingen investera i något i huset som ger snabbare återbetalning alternativt investera i något helt annat som ger en avkastning att betala elräkningarna med. :)

Redigerat:
Nissens
useless useless skrev:
Ett tips till dig är att gå en grundkurs i ekonomi. ABF ordnar säkert nån i din närhet.
Om du tror att solceller har en rimlig återbetalningstid så är det du som behöver lära dig.

Nissens Nissens skrev:
Om du tror att solceller har en rimlig återbetalningstid så är det du som behöver lära dig.
Vad är rimlig avkastningstid för dig ? Duger under 10 år?

Nissens Nissens skrev:
Vad får du för ÅTERbetalningstid om du betalar 150 000:- i förskott till elbolaget?
Det är ju inte så att en investering blir värdelös den dagen den har betalt igen sig även om du verkar tro det.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Vad får du för ÅTERbetalningstid om du betalar 150 000:- i förskott till elbolaget?
Det är ju inte så att en investering blir värdelös den dagen den har betalt igen sig även om du verkar tro det.
Jodå, 15 år gamla solpaneler har inget stort ekonomiskt värde kvar. De är långt ifrån så effektiva som nya solceller är då, och växelriktaren lär behöva bytas. Dessutom är det kanske läge att se över infästningarna för panelerna.

Som sagt, solpaneler har alldeles för lång återbetalningstid. Själv gick jag in på börsen istället, nu när den har sjunkit så lär det gå bra framöver. :)

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Själv gick jag in på börsen istället, nu när den har sjunkit så lär det gå bra framöver. :)
Hur vet du det och vilken avkastning kommer vi få se framöver?

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är rimlig avkastningstid för dig ? Duger under 10 år?
Jag skulle tro att man ligger runt 10% avkastning på solceller, med väldigt låg risk, som diversifiering till andra investeringar tycker jag att det är en mycket bra idé.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De är långt ifrån så effektiva som nya solceller är då
Har du någon källa på att solceller som monteras idag förväntas ha tappat en stor del av effekten om 15 år?
Varför skulle en del tillverkare garantera 80% återstående effektivitet efter 25 år om dom tappar mycket mer på 15 år?

Eller är du som vanligt ute och cyklar på hårt vatten?

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, solpaneler har alldeles för lång återbetalningstid. Själv gick jag in på börsen istället, nu när den har sjunkit så lär det gå bra framöver. :)
Det ena utesluter väl inte det andra.:thinking:

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.