GlennB GlennB skrev:
Alltid ? så om jag säljer på dej solceller för dubbla normalpriset så är det fortfarande en bra investering menar du ? eller om du får dålig utrustning av låg kvalitet som pajjar precis när garantin är slut ?

..Nej, det är inte ALLTID en bra investering.

Men höjer det värdet mer än vad investeringen kostar ? , det är den springande punkten.

Nu verkar ju TS vilja behålla huset, men om det ska säljas bör man ju fråga sig om husets värde ökar med den summan det kostar.

Visst, jag vet från tidigare diskussioner att medlemmar i solcellskyrkan hävdar att ditt hus ökar i värde typ minst en halv miljon om du investerar 150k i solceller, men de som inte är med i den kyrkan håller inte riktigt med.

Då kan man ju iofs diskutera ifall småskaliga solceller med batterier verkligen är en bra sak för miljön, om man istället investerade alla dessa pengar i storskalig kraftproduktion vore det säkerligen mycket bättre miljömässigt sett. ..Fast det är väl en helt annan diskussion.

Argumentet är dock löjligt.
Diskutera med installatörer om de kan avvakta tills arvskiftet är klart. De har så mycket att göra så att nån annan blir jätteglad för att få sitt installerat tidigare. Därefter kan ni installera anläggningen och få gröna avdraget i era namn.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Angehelgum och 4 till
  • Laddar…
Jag hade kollat möjligheten att avbeställa bara batteriet.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Det är sant. Det måste jag kolla upp men det verkar som att vi kan ta gröna avdraget på oss efter bodelningen är registrerad hos skatteverket.

[bild]

Får ringa Skatteverket och kolla imorgon.
Hur hade svärfar tänkt betala solcellerna?
Jag hade behållt om det finns kapital att betala utan att låna stor del av kostnaden.
Huset ökar i värde även om ni behåller det.
Finns det lån på huset eller pantbrev med utrymme kvar att ta lån?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi antar att huset skall säljas, så skulle jag be en mäklare värdera hur värdet på huset påverkas av en installation.
jag har letat hus ett tag nu se ingen större pris ökning på hus med solceller överlag

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Svea Solar har säker jättemånga kunder som med glädje övertar ordern (det är lång leveranstid och många vill sätta upp solcellerna före sommaren såklart)och därmed kvitterar handpenningen.
I andra hand, tala med banken. Det går säkert att lösa….!

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Godmorgon alla nattugglor.

Jag hade avbeställt hela installationen och sen när allt lagt sig för er så tar ni in nya offerter utan batteri och fullföljer din svärfars tankar och önskan om solceller.
Hur det går med handpenning får ninog allt ta med någon högre makt än vad som finns på deras kundsupport.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Hela solcellsgrejen är främst för hjärtat dvs för den goda sakens skull! Batteri är ju ännu roligare, men blir tveksamt någonsin lönsamt!
Som att renovera ett kök för 200 tkr, hur lönsamt är det egentligen om man skall bo kvar….?

• Gilla
  • Älska
Incoog och 2 till
  • Laddar…
H
Låter mycket billigare än de offerter jag sett folk få på sistone. Var försiktig med att ta råd om vad som är ”dyrt” på det här forumet. Många som jämför med tio år sedan alt jämför med en påse muffins.

• Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
H
zaltarn joalju skrev:
Om möjligt avbeställ.

Fler saker, priset. Ca 20.000 per 1000kWh är det pris som bör ligga till grund för totalen.

Asiatiskt material. Finns betydligt bättre europeiskt, hållbara alternativ.

Sedan optimerarna. Gammal, överflödig teknik som ofta är upphov till problem. Att montera på 22 optimerare är att montera 22 potentiella felkällor.

Tänk långsiktigt. Satsa på BiFacial paneler glas/glas och med 30 års effekt och materialgaranti. Då skulle priset ev vara rimligt.

Lycka till
Tur att du varit där och har koll på träden, taklutning och byggnader i närheten

• Gilla
zno och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har letat hus ett tag nu se ingen större pris ökning på hus med solceller överlag
Det var ju konstigt? Men man vet aldrig vad priserna hade varit UTAN solceller! Mest handlar det väl om att driftskostnaderna är lägre med solceller, vilket kan vara positivt för många.

• Gilla
Incoog och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Min svärfar gick bort förra veckan ganska plötsligt och dödsboet hanteras nu av min sambo som är enda barnet. En av de mest akuta sakerna att ta tag i är den beställning av solceller han hann göra innan han gick bort.

Det är en anläggning från Svea Solar bestående av:

* 22st 390W paneler (design)
* 1x Huawei växelriktare
* 22x Huawei optimerare
* 1x likströmbrytare (ingår i växelriktare)
* 1x Huawei 10kWh batteripaket

Summa 187 337 kr efter grönt avdrag på 82 556 kr.

25% av beställningspriset har redan betalats in. Anläggningen skall installeras och driftsättas nu i april/maj varefter resterande 75% ska betalas in.

Mina frågor nu:

1. Är detta ett bra pris med tanke på att beställningen lades i januari i år?
2. Huset konsumerar ca 12,000kWh/år - Anläggningen skall producera ca 8,000kWh/år enligt offert. - Är det en normal "balans"?

Vi står i valet och kvalet om att cancellera ordern. Då är frågan om vi kan begära tillbaka de 25% som redan lagts i handpenning i och med situationen som uppstått, eller om vi då helt enkelt får bita i det sura äpplet.
Vi försöker få till det så att min sambo kan behålla huset och då är det prio att lyckas få in så mycket kapital som möjligt så en solcellsanläggning är inte prio just nu, men det kanske är ett bra pris och bra paket han beställt vilket då kanske vore dumt att kasta bort?

Huset är ett småhus på ca 90m2 med plåttak strax utanför Örebro. Ligger väldigt högt med bra med sol året runt (relativt då vi är i Sverige förstås :)).

Tacksam för all hjälp jag kan få för att vi ska kunna fatta ett beslut om att antingen cancellera ordern eller låta den gå vidare.
Såg att det är batteri, då är det inte så dyrt.
Ska ni bo där så lär elkostnaden bli väldigt låg med den anläggningen.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jack23 skrev:
Såg att det är batteri, då är det inte så dyrt.
Ska ni bo där så lär elkostnaden bli väldigt låg med den anläggningen.
Men ekonomiskt är det ingen höjdare.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
J
Priset är inte anmärkningsvärt åt något håll, varken dyrt eller billigt. Det kostar mer med en hybridväxelriktare samt batteri, vilket ingår i beställningen.

Sen skulle jag personligen ALDRIG installera en Huaweipryl i min fastighet, men det handlar om något annat.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker också att ni ska gå vidare, men skjuta upp installationen tills pappersarbetet kring dödsboet är klart. Om ni drar er ur nu och väljer att installera senare så kommer det garanterat inte att bli billigare...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Många råd här att värdera. Vid en överflygning ser jag att det enda råd som saknas är att, om Ni inte bestämt Er för att kliva av, bekanta Er med leverantörens kontaktpersoner och bedöm om det är en bra relation något år framåt iaf under installation, start- och garantitid. Samma betr banken om det behövs och SKV så långt det går. Passa Er för rappa underhuggare som signalerar någon typ av övertag i diskussionen eller pratar mycket om deras regler och att “fråga” vilket betyder att hen inte har något mandat. Utmana helst inte SKV utan följ “processen” så det inte blir tjafs om avdragens vara eller inte vara. Om Svärfar var bra förhandlare och hade bra koll på regler o siffror kanske Ni är trygga - men som sagt gör er bekanta och känn på “kemin”..

Att göra på ena eller andra sättet för att respektera Svärfar är förstås Er högst personliga angelägenhet. Fundera några varv när Ni landar i det som hänt. Be leverantören om litet betänketid - det blir också ett test av deras inställning. Finns det andra som tar över om Ni skulle släppa det hela kan det ju vara en nettoinkomst för dem att behålla handpenningen om avtalet säger så vid en strikt tillämpning. Lycka till i alla fall, vet hur det känns när verkligheten slår till….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.