Har problem med att min slav-SH10RT börjar visa felkod 514 – "meter communication abnormal" – varje kväll när solen gått ner.
Mastern av samma modell fungerar utan problem, och alla värden ser rimliga ut, så vi kan utesluta fel på mätaren eller kopplingen mellan mätaren och mastern.
Idag stängde jag ner anläggningen och dubbelkollade RS485-kopplingen mellan Master och Slave (se bilder). Båda är anslutna enligt manualen, och jag har kontinuitetsmätt utan problem – alltså inget kabelbrott eller kontakteringsfel.
Min installatör har gått i konkurs och Sungrow tycks inte ha någon kundtjänst i Sverige. Vad gör jag nu?
Från manualen. Mätaren och master är glada, slaven (gul) klagar om kvällarna.

Mastern av samma modell fungerar utan problem, och alla värden ser rimliga ut, så vi kan utesluta fel på mätaren eller kopplingen mellan mätaren och mastern.
Idag stängde jag ner anläggningen och dubbelkollade RS485-kopplingen mellan Master och Slave (se bilder). Båda är anslutna enligt manualen, och jag har kontinuitetsmätt utan problem – alltså inget kabelbrott eller kontakteringsfel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Min installatör har gått i konkurs och Sungrow tycks inte ha någon kundtjänst i Sverige. Vad gör jag nu?
- Kan det vara en felaktig inställning? Vilka parametrar bör jag kontrollera?
- Hur kontaktar jag tillverkaren för att starta ett garantiärende?
Från manualen. Mätaren och master är glada, slaven (gul) klagar om kvällarna.

Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcell montage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur ställa in Growatt batteri för att ladda från nätet på natten?
Helt fristånde solcellsanläggning?
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
Solceller, Solfångare, Solenergi