Allvetare
· Västra götaland
· 9 559 inlägg
Hallå allihopa!
Jag börjar närma mig målsnöret för FTX-installationen och har nu beställt ett aggregat.
Det blev ett REC Temovex Blue 4, och när jag försökte beställa aggregatet med "braständningsfunktion" fick jag det här svaret;
Såhär ser teknikermanualen ut;
Eftersom jag har behållit existerande rördragning för köksfläkten så vore det smidigt att ha den funktionen, och jag tänker mig att sätta en Shelly PM mini i fläkten, och sen en annan Shelly som styr den "digitala ingången" på aggregatet...
Frågan är vilken Shelly det skulle vara?
Jag tolkar det som att aggregatet ger 24 volt ut vilket man kopplar över en brytare. När den sluts kopplas funktionen in...
Borde funka med vilken Shelly som helst då väl?
Jag börjar närma mig målsnöret för FTX-installationen och har nu beställt ett aggregat.
Det blev ett REC Temovex Blue 4, och när jag försökte beställa aggregatet med "braständningsfunktion" fick jag det här svaret;
Summa summarum, man kan alltså genom en "digital ingång" på aggregatet öka tilluften för att behålla balansen när man kör köksfläkten eller tänder en brasa..Här kommer lite information från REC.
Flera av våra aggregat används vid luftburen värme där man inte har radiatorer utan uteslutande värme via ventilationen.
Funktionen fungerar så att när lägenheten kallar på mer värme så varvar fläktarna steglöst upp och likaså ner när det inte kallas på värme.
På sommaren om man har kyla inkopplad så arbetar den på samma sätt fast med kyla.
Den funktion som kallas brasfunktion med tryckknapp innebär att aggregatets upp och nedvarvningar vid värmebehov åsidosätts och sedan ligger den och bevakar en masa andra saker.
Det är denna funktion som ställs in från fabrik i grundinställningarna och är inte den man oftast tror är den man ska ha om man har braskamin.
I vanliga styren för aggregatet så finns en möjlighet på digital ingång att koppla in en kontakt som sluter och sedan ger användaren i styren möjlighet att ställa in vad som skall hända.
Denna funktion används oftast på spisfläkt men även braskamin.
När man startar en spisfläkt så ökar husets frånluft och har man då dragit en ledning från spisfläktens transformator till aggregatet så kan man i styren ställa in att tilluften skall öka för att kompensera för ökad frånluft, då bibehålls balansen inne.
Likaså när man i en braskamin skall tända upp eller lägga in ved så vill man undvika undertryck i huset och kan då kompensera på samma sätt med tilluften och få ett övertryck då man eldar.
Antingen har man bara en vanlig slutande kontakt och aggregatet ökar så länge man inte slår av kontakten (oftast vid öppen spis) alternativt så kan man med en vanlig fjädrande kontakt skicka en slutning hastigt och då har man i styren valt att använda timerfunktion på ingången som gör att man kan ställa in en tid när tilluften skall gå tillbaka, detta används oftast för att slippa hålla koll på vanliga kontakten och är en enkel funktion om man bara skall öppna luckan på kaminen och lägga in ved.
Såhär ser teknikermanualen ut;

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag har behållit existerande rördragning för köksfläkten så vore det smidigt att ha den funktionen, och jag tänker mig att sätta en Shelly PM mini i fläkten, och sen en annan Shelly som styr den "digitala ingången" på aggregatet...
Frågan är vilken Shelly det skulle vara?
Jag tolkar det som att aggregatet ger 24 volt ut vilket man kopplar över en brytare. När den sluts kopplas funktionen in...
Borde funka med vilken Shelly som helst då väl?
Om du vill styra upp till 4 ingångar med samma enhet, så kika på https://www.styrahem.se/p/654/strombrytare-paav-wifi-rf-4-kanaler-pro-r3-sonoff-4ch-pro-r3 också.
Den har 4 potentialfria utgångar som man kan välja om de är NC eller NO beroende på inkoppling.
Det är enkelt att löda på en stiftplint som exponerar rx/tx för omflashning om du är haj på sånt, för att kunna lägga in egen mjukvara (tasmota verkar poppis?) om inte sonoff passar din setup. Fast du kanske använder Shellys egna system, då är det ett dåligt alternativ. Men tänker att de flesta kör HA 😄
Den har 4 potentialfria utgångar som man kan välja om de är NC eller NO beroende på inkoppling.
Det är enkelt att löda på en stiftplint som exponerar rx/tx för omflashning om du är haj på sånt, för att kunna lägga in egen mjukvara (tasmota verkar poppis?) om inte sonoff passar din setup. Fast du kanske använder Shellys egna system, då är det ett dåligt alternativ. Men tänker att de flesta kör HA 😄
Allvetare
· Västra götaland
· 9 559 inlägg
Lade en beställning på pm mini och en 1 plus, så får vi se..
Än så länge har jag inga andra prylar från Shelly, och kör inte HA..
I den bästa av världar får jag något som sköter sig självt, köksfläkten utan att man behöver göra något, och en knapp vid kaminen.... 😄
Än så länge har jag inga andra prylar från Shelly, och kör inte HA..
I den bästa av världar får jag något som sköter sig självt, köksfläkten utan att man behöver göra något, och en knapp vid kaminen.... 😄
Allvetare
· Västra götaland
· 9 559 inlägg
Klicka här för att svara