Rolle85 skrev:
Hej, jag vill rikta en varning vad gäller att måla med våtrumsfärg då jag själv målat på samma sätt, grått golv och vita väggar. På väggar fungerar det perfekt men på golv blir det inte bra med tiden då färgen suger åt sig smuts, partiklar osv. Det är extremt svårt att hålla rent. Det slutade med att vi nu i julas rev ut mattan och la en ny istället då golvet gjorde oss tokiga.
Den biten är rätt lugn då vi tänker måla golvet kolsvart :)

På ett kolsvart golv kommer vartenda litet dammkorn att synas.

• Gilla
Civilpolisen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pelpet skrev:
Och kalkfläckarna efter avdunstat vatten.

pelpet skrev:
Då kanske vi blir bättre på att städa :wow:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tro mig, det är värdelöst, vi har renoverat båda badrummen efter jag målade dem för vi gillade de inte. Det är mjukgörande medel i våtrumsmattan som gör att färgen aldrig blir riktigt stenhård,

Rolle85 skrev:
tro mig, det är värdelöst, vi har renoverat båda badrummen efter jag målade dem för vi gillade de inte. Det är mjukgörande medel i våtrumsmattan som gör att färgen aldrig blir riktigt stenhård,
Jag tror dig! Denna mattan är dock dels inte någon äkta våtrumsmatta och dessutom ca 45 år gammal.

Blir det bättre än vad det är idag och håller i 2 år så är vi nöjda, för då är tanken att helrenovera allt med kakel och klinkers istället :)

Så det är en budgetrenovering för att piffa till utrymmet en kortare period :)

P.s
Hade jag fått bestämma så hörde jag skitit i att måla golvet.. Men så hade jag haft en gnällande hälft i några år och det orkar jag inte med :wow:

Jag målade vårt badrumsgolv med plastmatta med Beckers golvfärg plus efter rekommendation av färgaffären. Det känns som att det sitter som berget och är definitivt inte kladdigt. Dock är det rummet inte i bruk än, så jag kan inte uttala mig om hur det håller över tid.

gött

Jumos Jumos skrev:
Jag målade vårt badrumsgolv med plastmatta med Beckers golvfärg plus efter rekommendation av färgaffären. Det känns som att det sitter som berget och är definitivt inte kladdigt. Dock är det rummet inte i bruk än, så jag kan inte uttala mig om hur det håller över tid.
Hur har det gått?

Vi har ett målat badrumsgolv och det är numer klibbigt. Hur gör man enklast för att få bort målarfärgen?

Hej!
Tror ni att häftfärg över badrumsmattan innan man stryker vårtumsfärgen över ger ett bättre resultat?

pelpet pelpet skrev:
Att måla 3 m2 golv gick fort, och färgen var torr nog att gå på och måla över efter ett dygn. Sedan bör man låta färgen torka en vecka innan man spolar vatten på det. Så 10 dagar ska gå utmärkt bara du har ett annat badrum att nyttja, eller justerar förväntningarna på personlig hygien :).
Hur länge höll färgen i badrummet, nyfiken! jag ska oxå måla nu…
Ser du detta kan du väl svara ärligt

pelpet pelpet skrev:
Lite återkoppling.

Målningen av 80-talsbadrummet gick bra. De enda ställen där färgen släppt var där jag spillt silikon. Tätskikten var också helt OK fast det var lite gammalt. Vi målade med Beckers våtrumstäck (endast täckfärgen) efter tips från besiktningsmannen. Vi drog också in ventilation (saknades helt!) och satte en fresh intellivent.

Det blev ett helt annat badrum efteråt, och känns riktigt fräsht. Duschhhörnan blev en Scanbad Mia och kommoden en Bath Deluxe Korinth, båda på rea på Bauhaus. Skötbordet var ett blocketfynd. Totalen för renoveringen blev ungefär 11000:- varav möbler ca 4500:-, färg/målning ca 2000:-, ventilation ca 2500:- och elektriker ca 2000:-.
hej hur länge höll detta? Om du ser det så kan du väl svara ärligt….

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
hej hur länge höll detta? Om du ser det så kan du väl svara ärligt….
Hej.
På väggarna ser det fortfarande utmärkt ut efter tio år. På golvet har jag två färgsläpp varav ett i duschen men i övrigt så är all färg kvar. Jag undrar om det beror på att jag råkade kladda med silikon där när jag lagade en del släpp i tapeten innan målning. Det var överlag fel val, jag borde ha använt en våtrumsfog istället. Hade jag orkat hade jag kunnat lägga på ett extra lager färg på golvet, det hade varit en halv dags arbete och då hade det sett bra ut igen.

Golvet upplever jag som blankt och hårt men smuts fäster bättre på färgen än jag upplever att det brukar göra på en platsmatta. Man får jobba mer med städningen (och ha en stor badrumsmatta).

Utan att du tänkte på det så blev frågan dubbelbottnad då jag konstaterade att badrummet nu till slut nått vägs ände efter 36 år. Jag kände att golvet sviktar på en plats i duschen, så troligen har fukt krupit från golvbrunnen och luckrat upp golvspånet. Så nu är det snart dags att plocka fram tigersågen och köra det här badrummet till tippen och bygga ett modernare, bättre och snyggare badrum med bastu.

Överlag är jag väldigt nöjd med resultatet av min styling. Det har hållit liv i ett badrum byggt 1985 i tio år till.

Övrigt fix sedan stylingen.
  • Bytt packning i toan eftersom den började rinna, kostnad någon hundring.
  • Avkalkat och bytt manöverdelen på FM Mattson 4000-blandaren från 1985 så att den har uppgraderats till en 9000-blandare. Kostnad några hundralappar på Tradera. Det finns risk att blandaren får följa med till det nya badrummet efter en rejäl avkalkning. Det är ju ingen skillnad på den här och en ny blandare, och alla blandare ser ju i grunden likadana ut.
  • Bytt trafon till halogenspottarna i badrumsskåpet, gick på garantin (men var drygt att ta ner skåpet)
  • Installerat en elektrisk handdukstork, kostnad några hundra på blocket.

Övriga saker jag tar med mig från det här badrummet är att köpa ett handfat i riktig porslin och med rundade kanter nästa gång. Gjutmarmor eller vad det här (och mitt andra handfat) är gjort av drar åt sig skit på ett helt annat sätt än ett klassiskt keramikhandfat och är mycket svårare att göra rent. I nästa badrum blir det nog ett Gustavsberg Nautic tvättställsskåp.

Duschkabinen var också ett misstag eftersom den spärrar in golvbrunnen. Borde ha valt vikväggar istället alternativt skaffat ett duschdraperi av hög kvalitet (som inte klistrar sig mot benen).

Redigerat:
  • Gilla
ElectricDevil och 1 till
  • Laddar…
Vilket fantastiskt tidsdokument den här tråden är! Jag har precis köpt en lägenhet med ett minst sagt stökigt badrum. Tråkig tapet men med gul klinker. Huset är bygget 1962 och i alla fall golvet och klinker halvvägs upp på väggen verkar vara original. (Vet jag inget om givetvis.)

Jag har inte vetat hur jag ska göra med väggen från klingerraden upp til taket, som jag gärna vill måla vit, men efter att ha läst denna tråden känner jag min säkrare på min sak.Tack!

Jag vill göra tillägg till tråden. Den färg som nämns, Becker Våtrumstäck, kostar idag 2022-06-18 på Vadstena K-bygg 364 för en liter och 1.085 för fyra liter. (300 + 800 ca på K-rauta.)

På burken för en liter står att färgen räcker till 7 kvadratmeter. Den siffran hjälper vid planeringen.
Med denna tråden i åtanke, bättre att åka till Bauhaus i Linköping och köpa fyra eller åtta liter färg för väggar och tak i badrummet! Jag ska räkna på saken!

Jag hade tänkt att måla golvet, men jag tänkte plocka ut toalettstolen (sm inte är original från -62!!) och badkaret för att komma åt ordentligt. Vet inte om jag ska måla med golvfärg eller bara spraya med vit Hammarlack (169:- Jula) som fäster bra på precis allt. (Har använt den svarta till fälgarna till bilen.)

Precis som trådskaparen och många som skriver vill jag göra en renovering med begränsad budget. Nybygge kanske kommer, men är inget alternativ just idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.