R
På beckers hemsida använder de sig av två olika färger, en grundfärg och sen täckfärgen. Gjorde du på samma sätt?

Jag använde enbart täckfärgen. De båda i kombination bygger upp ett system med fuktspärr men det behövde inte jag, jag hade ju redan en fungerande fuktspärr.

R
aha, nice. Jag är nog inne på att köra med samma kulörer som du, dvs grått och vitt

Det blev lyckat. Den vita finns på bauhaus till bra pris, se tidigare i tråden.

R
pelpet skrev:
Det blev lyckat. Den vita finns på bauhaus till bra pris, se tidigare i tråden.
Ja jag förstod det som att du köpt färgerna på Beckers men att de var billigare på Bauhaus. Kvaliten kanske skiljer dem åt?

Jag köpte på happy homes och det är exakt samma beckers-färg. Happy Homes ligger dock närmare hemma.

R
Ok, då vet ja

Hejsan!
Ytters intressant tråd!
Hoppas du fortfarande är aktiv då jag har några frågor.
Har precis köpt mig en lägenhet med ett badrum från 71. Dom ska göra stammbyte om ca 5 år så det känns onödigt att kasta ut pengar på en badrums renovering nu men skulle vilja fräscha upp det så som du har gjort.

Jag har en plastmatta samt våtrumstapeter. tapeterna har släppt lite här och var, hörn, skarvar, inte mycket men lite grann. Hur var din tapet och hur gjorde du där den hade släppt? Kan jag riva bort dom bitarna som går sedan köra över med våtrums spackel? Eller kan jag ta bort hela tapeten utan att påverka tätskiktet undertill? Funderar om man kan köra fiberväv över badrummet då med det existerande tätskiktet kvar.
Tacksam för svar.

Jag limmade fast lösa tapetbitar med våtrumssilikon men det var nog en miss eftersom det var svårt att få färgen att fästa där jag kladdat med silikonet. Jag hade nog försökt limma fast dina tapeter med våtrumsspackel eller våtrumslim så att det sitter ordentligt, och sedan målat alltihop med både grundfärg och täckfärg. Då skapas det ett relativt tätt lager av färg, dock inte ett regelrätt tätskikt.

Kör du med duschkabin så tror jag att risken för fuktskada blir i princip noll, då skulle jag skippa grundfärgen.

Jag skulle absolut inte riva bort tapeten, det är den som är tätskiktet.

pelpet skrev:
Kan man förresten byta golvbrunns-locket till något snyggare? Ett metalllock kanske?
Kanske. Jag har sett silar i kromad plast för en hundring och i kromad metall för en femhundring som passar till brunnar i plastmatta, men jag vet inte om det är samma format på brunnarna numera som på 80-talet. Bara att mäta!

http://www.sigro.se/sv/jafo/jafo-sil-i-plast,-kromad.php

• Gilla
Linus J
  • Laddar…
Jag har genomfört samma operation som ts, målat och bytt möbler. Är hittills helnöjd.

Före

Renoverat duschrum före och efter, med ny målning och utbytta möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter

Renoverat badrum med ny målning och möbelbyte, vit handfatsskåp och spegelskåp, ren stil.
Skapa konto

Renoverat badrum med ny målarfärg och möbler, inklusive badkar och handfat.
Skapa konto

• Gilla
Civilpolisen och 4 till
  • Laddar…
Hur många strykningar har ni gjort på golvet? :)

Jarlsgård skrev:
Hur många strykningar har ni gjort på golvet? :)
Jag har för mig att jag gick över det tre gånger.

Hej, jag vill rikta en varning vad gäller att måla med våtrumsfärg då jag själv målat på samma sätt, grått golv och vita väggar. På väggar fungerar det perfekt men på golv blir det inte bra med tiden då färgen suger åt sig smuts, partiklar osv. Det är extremt svårt att hålla rent. Det slutade med att vi nu i julas rev ut mattan och la en ny istället då golvet gjorde oss tokiga.

Just att det skulle vara svårstädat är inget som vi har märkt av, varken i tvättstugan där vi målade för 3 år sedan, eller badrummet som vi gjorde i somras, vi använde Beckers våtrumstäck. Dock så blir det färgskiftningar när det är blött på golvet (som försvinner när det torkat).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.