Då är den med andra ord inte värderad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Den som inte vill förstå…
Jag har arrendetomter. När en husägare ville sälja anlitade denne en mäklare. För att köpet skulle kunna genomföras fick jag först avskriva mig ”företrädesrätten” annars har jag i 1a hand rätten att köpa huset fr arrendatorn. Vid försäljningen fick hussäljaren ca 1 mille. Läget-Läget-Läget.F Funnevik skrev:Vi har köpt skogsmark där det finns en liten stuga ute på en udde vid en insjö, i köpet ingick 25% av stugan, det har aldrig funnits något arrendeavtal på stugan, och nu är planen att vi ska köpa loss stugan. men hur värderar man stugan? det är en stuga på ca 25m2 ett kök med ett litet sovrum, byggt på 40talet, inget är gjort på det sen det byggdes. hur värderar man en sån? läget kan väl inte spela in på värdet? då vi redan äger marken!
Det är alltså mycket svårt att få bort ett tomtarrende. Om en husförsäljning sker gm mäklare så ger denne riktpriset. Om sedan husägaren vill köpa tomten av mig så är det jag som styckar av den gm LM och därefter säljer tomten till husägaren. Ny fastighet bildas och jag betalar inte mer någon fastighetsskatt för huset.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Nej, förmodligen inte, men då kan man ju hjälpa TS snarare än märka ord. Om man nu inte gör det för humorvärdet, vilket jag inte tror är fallet här även om jag inte utesluter att @Daniel 109 har forumets torraste humor. För egentligen finner jag många av hans små tjuvnyp roliga, även om jag aldrig sett honom erkänna att han driver med någon.M -MH- skrev:
Så: TS har haft en värderingsman ute för att syna huset som en del av en värdering som är klar om en vecka.
Alla som inte själva förstod det eller tror att andra inte förstod det kan räcka upp en hand.
En bostadsarrendator får inte utan vidare överlåta arrenderätten till någon annan.I Idyll skrev:Jag har arrendetomter. När en husägare ville sälja anlitade denne en mäklare. För att köpet skulle kunna genomföras fick jag först avskriva mig ”företrädesrätten” annars har jag i 1a hand rätten att köpa huset fr arrendatorn. Vid försäljningen fick hussäljaren ca 1 mille. Läget-Läget-Läget.
Det är alltså mycket svårt att få bort ett tomtarrende. Om en husförsäljning sker gm mäklare så ger denne riktpriset. Om sedan husägaren vill köpa tomten av mig så är det jag som styckar av den gm LM och därefter säljer tomten till husägaren. Ny fastighet bildas och jag betalar inte mer någon fastighetsskatt för huset.
Är arrendeavtalet avtalat för viss tid måste arrendatorn först erbjuda jordägaren att återta arrendestället mot ersättning för arrenderättens värde, samt byggnaden (om du vill att jordägaren även ska överta denna) (10 kap. 7 § andra stycket jordabalken).
Om jordägaren lämnar svar inom en månad och vill köpa det är det i princip fritt för er att överlåta arrendet till denne. Här äger redan jordägaren 25% så jag ser problem att sälja 75% av byggnad på ofri grund till vem som helst....
7 § Utan jordägarens samtycke får arrendatorn ej sätta annan i sitt ställe, om ej annat följer av andra och tredje styckena.
Är arrendeavtalet slutet för viss tid, får arrendatorn överlåta arrenderätten till annan med vilken jordägaren skäligen kan nöjas. Han skall dock först erbjuda jordägaren att återtaga arrendestället mot erläggande av skälig ersättning för arrenderättens värde. Har arrendatorn uppfört byggnad på arrendestället eller har han i övrigt nedlagt kostnad på detta och önskar han att jordägaren skall övertaga vad han utfört, skall även det erbjudas jordägaren till inlösen. Vill jordägaren antaga erbjudande som sagts nu skall han lämna besked därom inom en månad.
Genom bodelning, arv eller testamente eller genom exekutiv försäljning eller i arrendatorns konkurs kan arrenderätten övergå till annan med vilken jordägaren skäligen kan nöjas, utan att erbjudande enligt andra stycket lämnats.
Förbehåll som strider mot andra eller tredje stycket gäller mot arrendatorn, om det godkänts av arrendenämnden.
- NJA 2005 s. 943:Bostadsarrende. Vid inlösen av arrenderätt och av arrendatorn uppförd byggnad jämte övriga av denne utförda investeringar på arrendestället, skall lösenbeloppet i första hand fastställas till det samlade marknadsvärdet av den hembjudna egendomen.
Redigerat:
Det låter väldigt lågt. De andra ägarna kan utan vidare tvinga fram en försäljning av hela stugan. Så att du äger 25% gör inte att du kan stoppa en försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 52 863 inlägg
Som sagt, den värderingen låter som den utgår ifrån det faktum att huset inte finns på sin plats med stöd av arrende eller annan nyttjanderätt. Ett hus som fastighetsägaren när som helst kan kräva rivning eller flytt av, är ju i princip värdelöst.
Men där kommer som jag skrivit högre upp i tråden, värdet av byggrätten in. OM vi antar att ev. framtida byggnation på tomten begränsas av strandskydsdsreglerna. Så finns det ett värde för fastighyetsägaren att huset finns där.
Men där kommer som jag skrivit högre upp i tråden, värdet av byggrätten in. OM vi antar att ev. framtida byggnation på tomten begränsas av strandskydsdsreglerna. Så finns det ett värde för fastighyetsägaren att huset finns där.
Redigerat:
Visst kan han kräva försäljning, men i första hand är det vi som ska tillfrågas. Och skulle han då inte ta vårat bud så kan han försöka sälja stugan, men eftersom det inte finns arendeavtal, och vi inte heller skulle skriva nått sånt så blir det problem för honom att sälja till någon annan.D Daniel 109 skrev:
Nu räknar vi med att lösa detta snyggt, och betala en lagom summa för stugan, så är detta ur värden sen.