F Funnevik skrev:
Vi har köpt skogsmark där det finns en liten stuga ute på en udde vid en insjö, i köpet ingick 25% av stugan, det har aldrig funnits något arrendeavtal på stugan, och nu är planen att vi ska köpa loss stugan. men hur värderar man stugan? det är en stuga på ca 25m2 ett kök med ett litet sovrum, byggt på 40talet, inget är gjort på det sen det byggdes. hur värderar man en sån? läget kan väl inte spela in på värdet? då vi redan äger marken!
Du som markägare kan kräva att ägaren till stugan forslar bort den, alternativt att du tar hand om den. Förutsättningen för det är att du kan visa att du behöver den mark den står på. Har erfarenhet av stuga köpt på ofri mark. Vi köpte och värdet på läget gjorde att priset för själva stugan var nog högt men för oss var det ok. Sedan fick vi köpa loss den mark den stod på. Finns mycket att läsa om ofri mark. Lycka till!

A arkTecko skrev:
Fast det är precis lika sant att säga att värdet av stugan är vad TS samägare för sälja för.
Nja, det är ev. en rätt mycket mer komplicerad situation .

Visst 75% ägaren kan välja att sälja till det pris han vill ha. Men markägaren kan svara med att kräva att stugan skall bort. I så fall är den värdelös (minst). Men markägaren tar en risk om han kräver att stugan skall bort. Det kan kanske ev. innebära att inget får byggas på marken (strandskydd), vilket kraftig sänker värdet på marken.

Så någonstans behöver man komma övverens.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Visst 75% ägaren kan välja att sälja till det pris han vill ha. Men markägaren kan svara med att kräva att stugan skall bort. I så fall är den värdelös (minst). Men markägaren tar en risk om han kräver att stugan skall bort. Det kan kanske ev. innebära att inget får byggas på marken (strandskydd), vilket kraftig sänker värdet på marken.

Jo jag hållet helt med. Det var ju min poäng då detsamma gäller Annas argument.

B
H hempularen skrev:

Markägaren skall godkänna den nya ägaren om den andra säljer sina 75%. I princip så är de svårt att sälja en samägd 75% stuga. Det kan även vara svårt att hindra eller inte godkänna den nya ägaren av 75%. men om denne nya har kriminellt eller andra dåliga vanor kan markägaren stoppa detta.

H hempularen skrev:

Om man försöker spela djävulens advokat, skulle man kunna kräva att delägaren tar bort sina 75%, och lämnar 25%? Sedan kan markägaren "renovera" tillbaka de 3 fjärdedelarna av kåken för egen kostnad? :thinking:

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Markägaren skall godkänna den nya ägaren om den andra säljer sina 75%. I princip så är de svårt att sälja en samägd 75% stuga. Det kan även vara svårt att hindra eller inte godkänna den nya ägaren av 75%. men om denne nya har kriminellt eller andra dåliga vanor kan markägaren stoppa detta.
Nej försäljning av lös egendom är inget markägaren behöver eller ens kan godkänna. Det är inte samma sak att sälja lös egendom och att överlåta arrendeavtal. Så stugan kan säljas, oaktat markägarens åsikt om saken, men det kan innebära att den får flyttas. Nu råkar det ju vara så att markägaren också är delägare i stugan med 25% vilket gör att i just det här fallet råkar markägaren ändå ha någon typ av i vart fall indirekt inflytande vad gäller försäljningen, men det är inte i egenskap av markägare, det är i egenskap av delägare i den lösa egendomen som eventuellt ska försäljas.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Funderar på hur det var under gamla JB. Då var ju trots allt servitut tillåtna att vara muntliga exempelvis. Dock var ju överlåtelsehandlingar minst lika hårt reglerade vad gäller skriftlighet, så generellt var det inte ett allmänt muntlighetsträsk, men ändå en annan lag än 1970 års JB.
Det är en bra poäng, jag törs inte uttala mig om den saken (letade lite snabbt men hittade inget vettigt om arrende). Men det är klart att det teoretiskt kan finnas en öppning för riktigt gamla muntliga arrenden, men precis som du är inne på var det som norm ändå rätt mycket skrivna handlingar och formkrav även innan nuvarande jordabalk.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man försöker spela djävulens advokat, skulle man kunna kräva att delägaren tar bort sina 75%, och lämnar 25%? Sedan kan markägaren "renovera" tillbaka de 3 fjärdedelarna av kåken för egen kostnad? :thinking:
Hehe tyvärr finns det (mig veterligen) inget som motsvara klyvningsinstitutet när det kommer till lös egendom. Så det blir svårt med ett dylikt upplägg är jag rädd.
hsd hsd skrev:
Hehe
Gör Du så på ICA också när mjölken är för dyr :surprised:
Självfallet, alla vet väl att bästa läget att pruta är fredag 17.30 med en riktig lång kö av småbarnsföräldrar som vill hem till fredagstacosen och På spåret eller Melodifestivalen bakom sig. ICA-personalen är alltid lika medgörliga när man börjar ifrågasätta om inte just den här tomaten var lite väl mjuk för att kosta fullpris ;)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Ett arrende definieras som upplåtelse av jord till nyttjande mot vederlag (JB 8 kap.1 § ). Det framgår klart och tydligt av lagtexten att det krävs ett vederlag (betalning) för att det ska räknas som ett arrende.
Problemet är att det inte finns något arrendeavtal.
Arrendeavtals ingående
JB 8 kap. 3 § Avtal om jordbruksarrende, bostadsarrende och anläggningsarrende skall upprättas skriftligen. I handlingen skall samtliga avtalsvillkor anges. Ändring eller tillägg som ej avfattas skriftligen är utan verkan.

Det finns även vägledande domstolsutslag.
Enligt TS finns bara muntligt benefik nyttjanderätt på 75% del av en stuga,
där reglerna om arrende, hyra och tomträtt inte är tillämpliga.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det är en bra poäng, jag törs inte uttala mig om den saken (letade lite snabbt men hittade inget vettigt om arrende). Men det är klart att det teoretiskt kan finnas en öppning för riktigt gamla muntliga arrenden
Ja, jag tittade lite snabbt i införandelagen för 1970 års JB och det finns öppningar för övergångsbestämmelser för i princip hela arrende- och hyresavsnitten i den. Så man måste i princip in i 1734 års lag och nån speciallag från tidigt 1900-tal för att veta säkert. Ett träsk med andra ord, men det finns säkert doktrin.

Av det skälet gillar jag @Bror9:s lösning. Betalas inget finns inget avtal. Även om det inte är en helt problemfri lösning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror inte att man kan utgå ifrån något sådant. Jag gissar att stugägaren kan hävda besittningsrätt. Men det är nog bättre att prata med en fastighetsjurist är en massa folk som gissar på ett forum. Det är knappast en unik situation.

Då är stugan värderad, spännande att se vad den hamnar på!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om den är värderad borde det väl inte finnas någon spänning kvar?

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B
F Funnevik skrev:
Då är stugan värderad, spännande att se vad den hamnar på!
Och vad blev värdet?

B Bror9 skrev:
Och vad blev värdet?
Skulle ta en dryg vecka att få svar på det, var lite speciellt med ofrigrund och även delägarskap på stugan. Bara vänta och se.

• Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om den är värderad borde det väl inte finnas någon spänning kvar?
Får vänta dryga veckan på svar. Med tanke på ofrigrund och delägarskap.

Vem är det som värderar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.