Min rekommendation är RoboStop.

Jag testade att gräva ner men gillade det inte. Jag vill kunna plocka in studsmattan helt på vintern så att rören inte frostsprängs. Jag antar att det även förlänger livslängden på rören med tanke på risken för rostangrepp.

Jag funderade på en massa olika hemmasnickrade lösningar (textilband, metall och trä) men föll till slut för produkten RoboStop (https://robostop.se/) som vi kört med i en säsong och är nöjda med. Det är snyggt och ser inte amatörmässigt hemmasnickrat ut. Kostnaden svalde jag enkelt med argumentet att min tid är värd något också. RoboStop består av breda band med kartborrefäste och antiglidytor så att de håller sig på rätt höjd på rören. De är lätta att ta på och av och de hindrar effektivt roboten från att klättra upp på rören och fastna. Dessutom kan vi lätt flytta runt studsmattan så att roboten kan klippa jämnt överallt vilket gör gräsmattan finare. När studsmattan stått för länge på samma ställe märks det tydligt på gräset under, även om roboten kommer åt att klippa där.

Jag tycker reglar är ganska fult och den ökade vikten kommer knappast att rädda studsmattan från att blåsa iväg om det blåser ordentligt - men det gör studsmattan bökigare att flytta. För stormsäkring behövs nog stormankare som skruvas ner i marken. Eller att man gräver ner rören.

T Tomas Eklund skrev:
Min rekommendation är RoboStop.

Jag testade att gräva ner men gillade det inte. Jag vill kunna plocka in studsmattan helt på vintern så att rören inte frostsprängs. Jag antar att det även förlänger livslängden på rören med tanke på risken för rostangrepp.

Jag funderade på en massa olika hemmasnickrade lösningar (textilband, metall och trä) men föll till slut för produkten RoboStop ([länk]) som vi kört med i en säsong och är nöjda med. Det är snyggt och ser inte amatörmässigt hemmasnickrat ut. Kostnaden svalde jag enkelt med argumentet att min tid är värd något också. RoboStop består av breda band med kartborrefäste och antiglidytor så att de håller sig på rätt höjd på rören. De är lätta att ta på och av och de hindrar effektivt roboten från att klättra upp på rören och fastna. Dessutom kan vi lätt flytta runt studsmattan så att roboten kan klippa jämnt överallt vilket gör gräsmattan finare. När studsmattan stått för länge på samma ställe märks det tydligt på gräset under, även om roboten kommer åt att klippa där.

Jag tycker reglar är ganska fult och den ökade vikten kommer knappast att rädda studsmattan från att blåsa iväg om det blåser ordentligt - men det gör studsmattan bökigare att flytta. För stormsäkring behövs nog stormankare som skruvas ner i marken. Eller att man gräver ner rören.
Lite onödig och dyr specialprodukt imho.
Spännband på Biltema, välj bara rätt längd (y)
Själv kör jag dock med tryckt virke.

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/spannband/spannbandsset-4-delar--2000031739

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Lite onödig och dyr specialprodukt imho.
Spännband på Biltema, välj bara rätt längd (y)
Håller inte med. Specialprodukt? - Ja, absolut. Men varför inte? Produkten är gjord för ändamålet och fungerar utmärkt. Särskilt dyr är den inte heller.

Skulle vi köpt "Spännband på Biltema" så behövde vi tre set (vår matta har fem bågar så ett 2-pack räcker inte) och då blir priset 567 kr - 118 kr dyrare än ett 5-pack Robostop. Dessutom saknar spännbanden antiglidfunktion. Spännbanden har också en tung klumpig del som riskerar att banden börjar glida ned med tiden. Det skulle inte förvåna mig om bandspännarna från Biltema börjar rosta eller kärva efter ett par säsonger i regn och rusk och utsatta för sprut från grästrimmern.

Jag är glad att det finns innovativa personer som tar fram specialprodukter för diverse ändamål.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomas Eklund skrev:
Håller inte med. Specialprodukt? - Ja, absolut. Men varför inte? Produkten är gjord för ändamålet och fungerar utmärkt. Särskilt dyr är den inte heller.

Skulle vi köpt "Spännband på Biltema" så behövde vi tre set (vår matta har fem bågar så ett 2-pack räcker inte) och då blir priset 567 kr - 118 kr dyrare än ett 5-pack Robostop. Dessutom saknar spännbanden antiglidfunktion. Spännbanden har också en tung klumpig del som riskerar att banden börjar glida ned med tiden. Det skulle inte förvåna mig om bandspännarna från Biltema börjar rosta eller kärva efter ett par säsonger i regn och rusk och utsatta för sprut från grästrimmern.

Jag är glad att det finns innovativa personer som tar fram specialprodukter för diverse ändamål.
Är du nöjd är det bra (y) ville bara skriva att det finns minst lika bra produkter till ett bättre pris.

Tack för all hjälp. Blev såhär till slut!

• Studsmatta på gräs, trädgård, säkerhetsnät, soligt, stenmur, träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
T
M Förstagångsköparen skrev:
Tack för all hjälp. Blev såhär till slut!
Tänk på att varje krock innebär en förslitning på roboten. Av denna anledning drog jag kabeln runt benen med öppningar mellan så att roboten kommer in under studsmattan.

T Tubie skrev:
Tänk på att varje krock innebär en förslitning på roboten. Av denna anledning drog jag kabeln runt benen med öppningar mellan så att roboten kommer in under studsmattan.
Alltid är det nåt (y)

T
Alltid är det nåt (y)
De är samtidigt byggda för att kunna stöta emot saker så funkar säkert. Min har själv krockat mot reglar när jag avgränsat gränsområden vid nysådd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Robotgräsklippare bredvid studsmatta, lösning för att förhindra fastkörning, Robostop, gräsmatta, utomhus, produktföreslagen funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zlatje skrev:
[länk]
Det är så sjukt att de har ägnat en hel hemsida åt bara detta

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Skumpe
Finns pengar så finns folk till det

• Gilla
  • Haha
fsn och 1 till
  • Laddar…
haha vet, ett jäkla kardborreband men men lätt och kanske finare än reglar :ok:

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
[länk]
Ha, ha, snacka om årets produkt!!!
Genialt att sälja spännband, fast typ 10 gånger dyrare än vad de kostar på Biltema!

Vad det gäller att det "nöter" på roboten varje gång den krockar, nej, det nöter ingenting!
Låt den krocka på hur mycket den vill!

Karossen på en robot är monterad/upphängd på gummibussningar och "pinnar" som är monterade på fjädrar och dessa tål i princip obegränsat med "böjningar". Visst kanske de blir utmattade med tiden, men det lär nog ta många, många krockar...

• Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.