Gräva ner är oslagbart om man som nämnts inte behöver flytta. Det har jag nu planerat att göra i 5år:) Jag har under tiden kört en temporär lösning att ställa benen på en 20cm bred regel. Då krockar klipparen mot röret (Har ganska grova rör på min). Kanonbra, tills ungarna hoppat en stund så dom glider av. upptäcks dock ganska snabbt då klipparen larmar att den fastnat:) (Lite självironi här. )

Att sätta bräda framför uppnår ju samma som ovan men på rätt sätt. Dock så händer det ganska ofta att klipparen får svårt att hitta ut när den kört under. Vi har en medelstor 3.6m. Misstänker att problemet blir större ju mindre studsmatta man har. Att sätta igen alla öppningar är inte heller bra, för man vill ju få klippt.

Därför är definitivt att gräva ner bäst, även om front brädor är överlägset min metod:crysmile:

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Det finns många olika lösningar.
Min är mer praktisk än snygg.

Kravställning:
Skydd så inte hunden eller småbarn går in under mattan.
Robotklipparvänlig.
Skall gå att flytta.
Klipparn skall kunna köra under mattan.

Jag har satt PEM-slang som roboten studsar mot både när den kommer från utsidan och insidan.
Skyddsnätet sitter (hyffsat) fast mot slangen så att jag kan lyfta slangen och släppa in klipparen på natten.
De blå spännbanden används för att fästa slangen i "uppfällt läge".
Två barn och en vuxen på en studsmatta utomhus, grönt gräs, träd och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mlaf och 4 till
  • Laddar…
I
Kan ju inte vara så svårt att googla "studsmatta robotgräsklippare"?

503331-4f961c2ab094f55d1fa0c35acb8f3807.jpg
Här är en video som förklarar ingåenden :

Det behövs endast 1 planka par benpar i de flesta fall. Enda nackdelen jag råkat på är att de där zip ties har en förmåga att gå av efter ett par år men de e bara till att sätta nya. Kan ju vara dålig kvalité från Biltema såklart.

• Gilla
SamuelAlm och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Kan ju inte vara så svårt att googla "studsmatta robotgräsklippare"?

[bild]
Här är en video som förklarar ingåenden : [media]
Det behövs endast 1 planka par benpar i de flesta fall. Enda nackdelen jag råkat på är att de där zip ties har en förmåga att gå av efter ett par år men de e bara till att sätta nya. Kan ju vara dålig kvalité från Biltema såklart.
Jag börja med en men då fastna min på stången i alla fall så jag fick komplettera med en på andra sidan med.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fördel nedgrävd:
* Står stadigt när det blåser
* Lättare att få i våg (om det nu spelar nån roll)
* Snyggare (?)

Fördel planka:
* Går att flytta, så slipper man trimma och gräsmattan klarar sig bättre
* Mindre jobb (om man har allt hemma)

T
Ingen som funderar på risken med att gräva ner? Avståndet är där av en anledning väl? Lugnt med kids men säg att ”polaren” på 100+ kg får feeling. Säkert lite hängslen och livrem på höjden men har ändå sett vår Berg sjunka ganska rejält när en vuxen människa tar sats.

Med detta sagt, vi funderade också på att gräva ner, men körde kabeln runt istället med öppningar mellan. Funkar fint men lite gräs att trimma så klart.

• Grön studsmatta över gräs, en tom mat- eller vattenskål, trädgårdsspade, vit stenkant, utomhus på kvällen.
    Skapa konto
  • Gilla
mlaf
  • Laddar…
Najja på tex. en pem-slang 1/2-1 dm upp och runt hela studsmattan. Om den är för stel för att komma runt benen snyggt så kanske man kan rörkopplingar med lämpliga vinklar eller värma slangen.

Ett annat förslag är att trä på dräneringslang på benen. Eller annan typ av slang/rör. Dräneringsslang går att slitsa så den går att trä över rören/benen om det behövs.

Finns även olika typer av stamskydd (gnagarskydd?) för trädstammar.

Räcker med spännband.

• Studiomikrofon med popfilter på stativ framför diffust belyst bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Villa_Borgen och 1 till
  • Laddar…
Så här har vi löst det med tryckimpregnerat virke. Fungerar alldeles utmärkt.

M Förstagångsköparen skrev:
Läste att man inte ska låta robotgräsklipparen klippa vid barnens studsmatta eftersom den kan skada sig när den går upp mot metallen på studsmattans ställning. Hur gör ni för att komma runt att roboten skadar sig vid detta tillfälle? Finns det någon snygg lösning man kan lägga över metallen?

• Del av studsmatta med säkerhetsnät, grön duk, svarta stödben på träregel och gräs.
    Skapa konto
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Läste att man inte ska låta robotgräsklipparen klippa vid barnens studsmatta eftersom den kan skada sig när den går upp mot metallen på studsmattans ställning. Hur gör ni för att komma runt att roboten skadar sig vid detta tillfälle? Finns det någon snygg lösning man kan lägga över metallen?
Enklaste och billigaste är att jacka med spade längs benen/rören och sen gräva ut en ränna så att rören hamnar under gräsmattenivå. Det gör att gräsklipparen inte kommer åka in och leka flipperkula mellan byggda skydd.

Är det bara jag som aldrig har haft detta problem under de två säsonger som studsmattan och automowern samexisterat på tomten. Den har aldrig fastnat, klättrat eller liknande på benställningen utan studsar emot den precis som vilket annat hinder i trädgården. Det beror så klart på utformningen av benen på studsmattan men med min från Orbit har det som sagt aldrig varit ett problem.

I
Om man gräver ner, ökar inte risken för rost då?

Jag har grävt ned & ser ingen rost efter två år, tar inte in den på vintern!
Men visst finns chansen att den rostar snabbare!?
Del av trampolin på gräs med solskugga, slitna blå skyddskanter, robusta metallben.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Beställde från robostopp igår just av samma anledning, får se hur det blir!

Först gången grävde jag ner rören, och andra gången drog jag begränsningsslinga runt studsmattan. Tycker det funkar bättre med slinga runt, då slipper klipparen krocka med stolparna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.