7 132 läst · 68 svar
7k läst
68 svar
Strykjärn höljen strömförande, hur skall jag kolla upp?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 021 inlägg
Jo, din dyra multimeter borde kunna visa det. Jag vet inte varför du inte får ett stabilt och lågt resistansvärde vid kontinuitetsmätningen av skyddsjorden. Batteriet i multimetern tror jag har nämnts, och jag vill minnas att den visade ett lågt värde om du förde ihop mätspetsarna. Man behöver nog ser hur mäter på strykjärnet. Det kanske finns en beläggning på värmeplattan eller nåt? Utan att veta ifall skyddsjordningen är i ordning så är JFB-testet inte så tillförlitligt.
Ja både detta strykjärnet men även det andra några månader gamla ångstrykjärnet från Lidl indikerar inte testmejslet något när det kopplas in i jordat uttag, bara i ojordat...GK100 skrev:
Kollade för skojs skull på mitt strykjärn och fick väldigt svajiga resistansmätningar mellan kontaktens jordbleck och den kromade (?) ovansidan på strykjärnet. Ytbehandlingar av den typen är ofta dåliga ledare men det påverkar inte skyddsjordens funktion så länge allt står rätt till inuti strykjärnet. I mitt fall kunde jag dock se en stabil låg resistans när jag mätte på järnets undersida så jag vet att kabeln och inkopplingen är korrekt, men det kan ju hända att ditt strykjärn har någon ytbehandling på undersidan också. Inget av det du skriver tolkar jag att det är något fel på strykjärnet.
Det är möjligt, min ser också typ kromad på ovansidan och det kan även vara som du säger någon ytbehandling även på undersidan...A alfista skrev:Kollade för skojs skull på mitt strykjärn och fick väldigt svajiga resistansmätningar mellan kontaktens jordbleck och den kromade (?) ovansidan på strykjärnet. Ytbehandlingar av den typen är ofta dåliga ledare men det påverkar inte skyddsjordens funktion så länge allt står rätt till inuti strykjärnet. I mitt fall kunde jag dock se en stabil låg resistans när jag mätte på järnets undersida så jag vet att kabeln och inkopplingen är korrekt, men det kan ju hända att ditt strykjärn har någon ytbehandling på undersidan också. Inget av det du skriver tolkar jag att det är något fel på strykjärnet.
Jag avvaktar med ny kabel, har sagt till min fru att vara försiktig och inte stryka efter att hon har torkat golvet med vatten eller ha vatten i närheten när hon stryker och så klart skall hon inte vidröra annat än de plastade delarna av strykjärnet
Medlem
· Sverige
· 5 435 inlägg
Har läst hela tråden och jag säger så här: om jag hade begränsade kunskaper om el och inte med 100% säkerhet vet vad jag gör när jag tex byter en felaktig nätkabel på ett strykjärn (eller vad som helst liknande grunka) - jag hade kasserat grunkan utan att tveka en sekund, skaffat nytt av god kvalitet.
Aldrig att man kan acceptera ens en liten risk av en helt onödig elolycka.
En jordfelsbrytare kan vara bra som extra säkerhet men det ersätter inte sunt förnuft och korrekt fungerande elprylar.
Aldrig att man kan acceptera ens en liten risk av en helt onödig elolycka.
En jordfelsbrytare kan vara bra som extra säkerhet men det ersätter inte sunt förnuft och korrekt fungerande elprylar.
Fungerande jordfelsbrytare finns i lägenheten, testad av hyresvärden för bara någon månad sedan...
Harald du har så rätt så men jag har länge lekt med el och haft tur men turen kan ta slut en dag och det räcker med bara en gång...
Man skall ha respekt för el...
Jag har fått ström i mig minst 2-3 gånger när jag har felsökt olika saker men klarat mig, har varit med om 2 gånger minst när hårtorkens kabel har blivit så skadad så att gnistor har kommit ur kabeln medan man har torkat håret i badrummet...
Harald du har så rätt så men jag har länge lekt med el och haft tur men turen kan ta slut en dag och det räcker med bara en gång...
Man skall ha respekt för el...
Jag har fått ström i mig minst 2-3 gånger när jag har felsökt olika saker men klarat mig, har varit med om 2 gånger minst när hårtorkens kabel har blivit så skadad så att gnistor har kommit ur kabeln medan man har torkat håret i badrummet...
Du har ju ett bra tillfälle att sätta dig in i hur du kan använda ditt instrument och hur man kan mäta på många olika sätt för att konstatera tex det du söker här med fungerande skyddsjord. Att kassera strykjärnet är inget vettigt det verkar ytligt sett av vad du beskriver vara ok bara problem med dina mätningar.M marko11 skrev:Det är möjligt, min ser också typ kromad på ovansidan och det kan även vara som du säger någon ytbehandling även på undersidan...
Jag avvaktar med ny kabel, har sagt till min fru att vara försiktig och inte stryka efter att hon har torkat golvet med vatten eller ha vatten i närheten när hon stryker och så klart skall hon inte vidröra annat än de plastade delarna av strykjärnet.
Medlem
· Sverige
· 5 435 inlägg
Jag förstår vad du säger marko11, vi (och våra nära & kära) har favoritsaker som man vill ha kvar och inte enkelt att hitta tillräckligt bra ersättare.
Vi - mest frugan - har tex en helt underbar Valera Nano 9200 tyst stark hårtork med Rotocord på nätsladden, denna är dubbelisolerad så ingen jordning att bekymra sig om.
Denna bestämde jag mig för att laga, det var strömkabeln som gav upp och skapade kortslutningar internt i sladden. En enkel lagning om man är noga med att få fullständigt fukttätt som på originalutförande. Ansluten via JFB (bra) men används ju i en fuktig miljö så det är verkligen skitnoga.
Ström har vi inte fått i oss ännu så länge - ta i trä - men det krävs en del eftertanke för att det ska fortsätta på den vägen.
Jag lever inte alltid som jag lär med andra ord... men skulle det vara en grej man får stötar av att använda hade jag skickat den i riktning ÅVC utan att blinka. Vet man exakt vad man gör så kan man ev reparera dylika prylar trots avsaknad av formella kvalifikationer, det är som jag ser det (vilket inte är helt korrekt vet jag).
Vi - mest frugan - har tex en helt underbar Valera Nano 9200 tyst stark hårtork med Rotocord på nätsladden, denna är dubbelisolerad så ingen jordning att bekymra sig om.
Denna bestämde jag mig för att laga, det var strömkabeln som gav upp och skapade kortslutningar internt i sladden. En enkel lagning om man är noga med att få fullständigt fukttätt som på originalutförande. Ansluten via JFB (bra) men används ju i en fuktig miljö så det är verkligen skitnoga.
Ström har vi inte fått i oss ännu så länge - ta i trä - men det krävs en del eftertanke för att det ska fortsätta på den vägen.
Jag lever inte alltid som jag lär med andra ord... men skulle det vara en grej man får stötar av att använda hade jag skickat den i riktning ÅVC utan att blinka. Vet man exakt vad man gör så kan man ev reparera dylika prylar trots avsaknad av formella kvalifikationer, det är som jag ser det (vilket inte är helt korrekt vet jag).
Hade jag eller min fru fått stöt i mig av det här strykjärnet så hade jag kastat det direkt eller allt annat man får stöt av men konstigt nog så vågade jag nu inte lägga handen på strykjärnets hölje för att testa när testmejlets lampa tändes och jag kollade mest för att vara på den säkra sidan fast att korta ner den kassa kabeln är en bagatell för mig men har hört att strykjärn är mycket farliga att meka med....H Harald Blåtumme skrev:Jag förstår vad du säger marko11, vi (och våra nära & kära) har favoritsaker som man vill ha kvar och inte enkelt att hitta tillräckligt bra ersättare.
Jag skrev här för att jag kom på att jag har en multimeter och ville veta hur mäta och få svar fast jag var säker att testmejslens lampa tändes på både det här och det andra knappt använda strykjärnets platta för att den är inte kopplad till jordat uttag för sen visade sig att även touch lampan i hallen i ojordat uttag också tände lampan i testmejslet så därför tar jag det lite lätt på det...
Du skall veta att jag fortfarande inte vågar sätta handen på höljet av någon konstig anledning fast jag är inte rädd som person men vem vet kanske har man blivit klokare med åren och vågar inte riktigt chansa mer
Nu börjar multimetern vara mycket intressant att leka med
, man kanske nu kan hitta varför visa GP uppladdningsbara batterier visas som laddade men när man testar med en vanlig batteritestare så har visa av de bara laddats till hälften och därför funkar inte visa apparater.
Man skulle kunna mäta hur mycket ström vissa av fjärrkontroller, klockor, mp3 spelare behöver från batterierna för att de skall funka, för visa prylar vill helst ha helt nya batterier medan andra kan funka med mindre laddning i batterierna ända fram tills batterierna är helt tomma...
Multimetern skulle man kunna ha massa nytta av bara man lär sig hur man skall mäta med det...
Man skulle kunna mäta hur mycket ström vissa av fjärrkontroller, klockor, mp3 spelare behöver från batterierna för att de skall funka, för visa prylar vill helst ha helt nya batterier medan andra kan funka med mindre laddning i batterierna ända fram tills batterierna är helt tomma...
Multimetern skulle man kunna ha massa nytta av bara man lär sig hur man skall mäta med det...
Medlem
· Sverige
· 5 435 inlägg
Ok jag förstår mer nu! Div testmejslar kan ge falska utslag och det har redan avhandlats i tråden.
Mycket bra att det givits en liten handledning i hur du använder ditt utmärkta mätinstrument, själv har jag inget så fint instrument men det duger.
På en jordad apparat är det givetvis en bra grej att kolla om jordningen i kabeln har typ noll ohm resistans mot apparatens hölje som man kan komma i kontakt med som användare. Är det inte så kan man ev undersöka varför och åtgärda.
Men jag är ingen elektriker och ska inte uttala mig alls egentligen, finns mycket kunnigt folk här.
Mycket bra att det givits en liten handledning i hur du använder ditt utmärkta mätinstrument, själv har jag inget så fint instrument men det duger.
På en jordad apparat är det givetvis en bra grej att kolla om jordningen i kabeln har typ noll ohm resistans mot apparatens hölje som man kan komma i kontakt med som användare. Är det inte så kan man ev undersöka varför och åtgärda.
Men jag är ingen elektriker och ska inte uttala mig alls egentligen, finns mycket kunnigt folk här.
Tack till alla Er engagerade människor som ställer upp och hjälper varandra här, jag är imponerad av all respons och hjälp jag har fått och det jag har fått lära mig, tråkigt att jag inte har någon ledig jordad sladd annars hade jag testat och skruvat ihop den med strykjärnet för att se vad resultaten hade blivit men skulle jag göra det inom snar framtid så kommer jag att skriva här om det...
Vem vet jag kanske tom bestämmer mig att köpa en jordad sladd för strykjärn
.
Vem vet jag kanske tom bestämmer mig att köpa en jordad sladd för strykjärn