Du kan ju pröva att gnugga med probspetsen mot höljet så att du får ordentligt kontakt och det inte är nåt oxidlager där som spökar för dig.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nu till alla eleksperter igen, hur kollar jag om höljen är strömförande och vet det utan att behöva ta i med handen?

1. Kontrollera först kontinuiteten genom att mäta resistansen mellan metallhöljet och skyddsjordsblecket på stickproppen som du får instruktioner ovan om att göra. Du ska få ett lågt och stabilt ohmvärde på under 0.5 ohm.
2. Sedan är det enklast att leta upp ett skyddsjordat uttag som är skyddat av en JFB (det finns portabla JFBer att plugga i uttaget). Plugga in strykjärnen och sätt på det. Om inte JFBn löser så är inte järnet strömförande. Gör två prov och vänd på stickproppen mellan dem.

Att din testpenna ger utslag när järnet är anslutet i ett ojordat uttag är normalt. Pennan ger utslag för mycket små strömmar som är ofarliga.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Det känns lite märkligt, du har en Fluke 177, kostar 3250 spänn plus moms, men har inte en susning om hur man använder multimetern.
Känns som du skojar med oss.

Om mätvärdet fladdrar så beror det till 99,9 % av fallen att mätproben gör dålig kontakt.
När du har sladden lös, dra med tång i trådändarna, är det avbrott så drar man ur tråden.
Protte

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Kontrollera först kontinuiteten genom att mäta resistansen mellan metallhöljet och skyddsjordsblecket på stickproppen som du får instruktioner ovan om att göra. Du ska få ett lågt och stabilt ohmvärde på under 0.5 ohm.
2. Sedan är det enklast att leta upp ett skyddsjordat uttag som är skyddat av en JFB (det finns portabla JFBer att plugga i uttaget). Plugga in strykjärnen och sätt på det. Om inte JFBn löser så är inte järnet strömförande. Gör två prov och vänd på stickproppen mellan dem.

Att din testpenna ger utslag när järnet är anslutet i ett ojordat uttag är normalt. Pennan ger utslag för mycket små strömmar som är ofarliga.
1. Det ger mycket höga värden, varierar mycket men även samma höga värden visas när man mäter mellan höljet och kontakten som jordkabeln sitter i strykjärnet så det kan vara något fel med strykjärnet också inte bara jordkabeln och då kommer det inte att räcka att köpa ny sladd...

2. Jag har inte möjlighet att kolla upp i en portabel JFB men kan berätta att uttagen i köket är kopplade till JFB sedan tidigare och det testades för bara någon månad sedan när hyresvärden skickade en elektriker som skall kolla upp att JFB funkar i alla lägenheter i deras hus.
Jag har även testat i badrummets lamputtag som också är kopplat till JFB och inga utslag av JFB där heller fast jag har vänt på kontakten i uttaget.

Värt att nämna är att även vårt några månader gammal ångstrykjärn visar samma utslag på testmejslet som strykjärnet som jag kortade ner sliten kabel på fast på ångstrykjärnet visar inte multimetern något när man kollar upp jordsticket och metallhöljet...

Så jag gav frugan strykjärnet att stryka med men bad henne att undvika våt och att röra vid metallhöljet :).

Jag är mycket förvånad att så dyra och avancerade multimeter inte kan mäta om en del är strömförande och visa det i siffror hur högt värde kan vara fast ett testmejsel kan vissa att det förekommer någon spänning...

Testmejseln kan mycket väl visa att det är du som är spänningsförande och strykjärnet är jordat.

Har det skrivits att strykjärnet är kopplat till ett jordat eller ojordat vägguttag?
Protte

• Gilla
marko11
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det känns lite märkligt, du har en Fluke 177, kostar 3250 spänn plus moms, men har inte en susning om hur man använder multimetern.
Känns som du skojar med oss.

Om mätvärdet fladdrar så beror det till 99,9 % av fallen att mätproben gör dålig kontakt.
När du har sladden lös, dra med tång i trådändarna, är det avbrott så drar man ur tråden.
Protte
Fluke har jag ärvt från en vän som har gått bort, jag fick av hans fru ha allt jag ville ha så jag är ingen skojare och varför skulle jag registrera mig här för att skoja om detta... Jag visste inte ens att det hette Fluke, letade upp det idag för att lägga upp bild och visa för att veta vad jag skall ställa in den på och mäta, hade ingen aning att de var så dyra heller...

Tack för tipset men jag har redan satt ihop den igen och frugan har strykt med den idag utan problem...

Samma höga värden visas när man mäter mellan höljet och kontakten som jordkabeln sitter i strykjärnet (fast alla kablar var bortkopplade) så det kan vara något fel med strykjärnet också inte bara jordkabeln och då kommer det inte att räcka att köpa ny sladd...

Testmejseln kan mycket väl visa att det är du som är spänningsförande och strykjärnet är jordat.

Har det skrivits att strykjärnet är kopplat till ett jordat eller ojordat vägguttag?
Protte
Min fru använder det här Philips strykjärnet i vardagsrummet och där har Vi ingen jordat uttag och testmejslet visar det bara när den är kopplad till ojordat uttag, om jag kollar i jordat uttag i köket då får jag inget utslag på testmejslet, samma fenomen med vår andra strykjärn som är bara några månader gammal fast den är ångstrykjärn från Lidl, testmejslet ger utslag på höljet bara när den är kopplad till ojordat uttag...

Dessa testmejsel använder jag som ger utslag: Spänningsprovare med genomskinligt handtag och indikatorljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Men dåså, det är helt i sin ordning. Det SKA vara så. Det är en kapacitiv koppling mellan värmeelementet och järnets metallhölje som ger en ytterst liten ström, men det triggar testpennan.
Den ytterst lilla strömmen leds bort genom skyddsjorden när järnet ansluts i ett uttag med skyddsjord.

Protte

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Men dåså, det är helt i sin ordning. Det SKA vara så. Det är en kapacitiv koppling mellan värmeelementet och järnets metallhölje som ger en ytterst liten ström, men det triggar testpennan.
Den ytterst lilla strömmen leds bort genom skyddsjorden när järnet ansluts i ett uttag med skyddsjord.

Protte
OK så om jag byter ut det gamla slitna kabeln och mäter mellan höljet och stickproppens jordstick då kommer det inte att ge mer än 0,5 i utslag?

Så de här dyra Fluke multimeters kan inte på annat sätt visa, mäta hur mycket ström det finns i en strömförande del som i detta fallet om det skulle verkligen vara ström på höljet?

Jag har ingen nytta av fungerande kabel heller med tanke på att om det skulle hända något med strykjärnet och den skulle bli strömförande så kan inte inte det jordade stickontakten leda strömmen via jordkabeln med tanke på att min fru använder strykjärnet alltid i vardagsrummet eller sovrummet som inte har jordat uttag?

Det är riktigt. Du behöver inte ha en fungerande skyddsjordning av järnet när det användas i vardagsrummet, för skyddsjordningen används inte där. Det är istället rummets väggar och golv som är den andra skyddsbarriären istället för skyddsjordning eller dubbelisolering - rummet är isolerat från jord. Frågan är bara om det fortfarande är så eller om det skett renoveringar där man fört in jordpotential.

Dessutom ska järnet naturligtvis kunna användas i köket också med skyddsjordade uttag. Så man kommer inte undan att järnet måste ha en fungerande skyddsjordning.

Dina varierande resultat vid mätning av kontinuiteten har nog en annan förklaring. Jag antar att du mäter mot järnets värmeplatta i järn? Olika andra ledande delar av järnet är kanske inte skyddsjordade.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är riktigt. Du behöver inte ha en fungerande skyddsjordning av järnet när det användas i vardagsrummet, för skyddsjordningen används inte där. Det är istället rummets väggar och golv som är den andra skyddsbarriären istället för skyddsjordning eller dubbelisolering - rummet är isolerat från jord. Frågan är bara om det fortfarande är så eller om det skett renoveringar där man fört in jordpotential.

Dessutom ska järnet naturligtvis kunna användas i köket också med skyddsjordade uttag. Så man kommer inte undan att järnet måste ha en fungerande skyddsjordning.

Dina varierande resultat vid mätning av kontinuiteten har nog en annan förklaring. Jag antar att du mäter mot järnets värmeplatta i järn? Olika andra ledande delar av järnet är kanske inte skyddsjordade.
Jag har mät både mot järnets värmeplatta i järn men även mot ovansidan av strykjärnet som har någon sorts metalliskt hölje aktiverar lampan i testmejslet...

Som sagt, även isolerande plast leder ström, men väldigt lite, tillräckligt dock för att tända en sådan där testmejsel. Sedan kan det förekomma kapacitivt kopplad spänning, då är det "luften" som leder lite ström. Du själv är ju en del av mätkretsen. Att testmejseln har en metallisk spets har ingen betydelse. Så använd inte denna testmejsel mer. Den är bra endast om man känner till dess begränsningar.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
OK, plastdelarna av strykjärnet (bl a handtaget) visar inget utslag.

Har testat med det testmejslet samt en till som är ännu känsligare och den andra lyser på en hel del saker...

Tack för utförliga svar och hjälp...

En fråga till, om strykjärnet skulle vara strömförande, min dyra multimeter kan inte mäta och visa det på något annat sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.