Hej!
Jag har nyss installerat en Siemens iq100 (SR61IX05KE) diskmaskin hos en vän. Den köptes på Elgiganten. En returvara som uppenbart varit inkopplad (vattenfläckar och använda skruvar).
Ville kolla att allt funkar innan jag åkte, så vi startade den tom. Ett snabbprogram.
Allt började bra, men efter en stund tömde den och det började pipa.
Har försökt stänga av den, men det låter som en pump fortsätter att gå och en "kran" blinkar rött.
Har dragit ur sladden >2min, och sen satt i den igen. Började låta direkt (pump?) Och lampan blinkar.
"TEKNISKT FEL" säger manualen.
Är det bara att köra tillbaka den till Elgiganten?
Inga slangar vikta.
God vattentillförsel.
Jag har nyss installerat en Siemens iq100 (SR61IX05KE) diskmaskin hos en vän. Den köptes på Elgiganten. En returvara som uppenbart varit inkopplad (vattenfläckar och använda skruvar).
Ville kolla att allt funkar innan jag åkte, så vi startade den tom. Ett snabbprogram.
Allt började bra, men efter en stund tömde den och det började pipa.
Har försökt stänga av den, men det låter som en pump fortsätter att gå och en "kran" blinkar rött.
Har dragit ur sladden >2min, och sen satt i den igen. Började låta direkt (pump?) Och lampan blinkar.
"TEKNISKT FEL" säger manualen.
Är det bara att köra tillbaka den till Elgiganten?
Inga slangar vikta.
God vattentillförsel.
Glömde skriva att det ni ser, det är hur maskinen beter sig när kontakten sattes i efter att maskinen varit strömlös i typ 5 min.
En sak jag reagerade på var att maskinen helt saknade isolering/ljuddämpande matta på utsidan. Var oerhört avskalad. Någon som vet om den verkligen ska se så ut, eller om vi fått hem något riktigt konstigt? Har aldrig sett något liknande.
En sak jag reagerade på var att maskinen helt saknade isolering/ljuddämpande matta på utsidan. Var oerhört avskalad. Någon som vet om den verkligen ska se så ut, eller om vi fått hem något riktigt konstigt? Har aldrig sett något liknande.
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg
Har du verifierat att maskinen verkligen har vatten? Felindikationen tyder ju på att så inte är fallet.
På många maskiner är det inkluderat en AquaStop-mojäng som man sätter i inloppsvattenkretsen. Är denna (om den finns) inkopplad korrekt?
Annars är ett inte helt ovanligt fel att man glömt vrida på vattentillförseln i den kökskran som är aktuell, med diskmaskinsutgång.
På många maskiner är det inkluderat en AquaStop-mojäng som man sätter i inloppsvattenkretsen. Är denna (om den finns) inkopplad korrekt?
Annars är ett inte helt ovanligt fel att man glömt vrida på vattentillförseln i den kökskran som är aktuell, med diskmaskinsutgång.
Jag skulle misstänka E15 som är översvämningsskyddet (iaf på Bosch men borde vara samma). Detta fick jag igår när den hade fått lite Yes i sig och skummat för mycket. Då slår den igång urpumpningen med jämna mellanrum för den tror att det läcker vatten i maskinen, vilket det kanske gör? För min del tog det några timmar sen hade skummet tydligen sjunkit undan för sen gick den som vanligt igen.
Men jag skulle omgående kontakta Siemens först och främst. För jag är ganska säker att Elgiganten kommer hänvisa dit ändå eftersom den är helt ny.
Men jag skulle omgående kontakta Siemens först och främst. För jag är ganska säker att Elgiganten kommer hänvisa dit ändå eftersom den är helt ny.
Tack!D Dr Benz skrev:Jag skulle misstänka E15 som är översvämningsskyddet (iaf på Bosch men borde vara samma). Detta fick jag igår när den hade fått lite Yes i sig och skummat för mycket. Då slår den igång ur pump ingen med jämna mellanrum för den tror att det läcker vatten i maskinen, vilket det kanske gör?
Men jag skulle omgående kontakta Siemens först och främst. För jag är ganska säker att Elgiganten kommer hänvisa dit ändå.
Motsvarar min misstanke, efter att ha surfat runt på internet.
Det kanske den gör.
Vi såg dock inget läckage utanför maskinen.
Ska absolut ringa Siemens på måndag.
Det är skillnad på att ikonen lyser och att den blinkar.H Harald Blåtumme skrev:Har du verifierat att maskinen verkligen har vatten? Felindikationen tyder ju på att så inte är fallet.
Maskinen tar in vatten. Det hördes tydligt och det är därför den är blöt inuti. Har kollat flödet från blandaren, och det verkade ok.
Har dock inte mätt flödet.
Aqua stop finns. Allt är ju dock förinstallerat. Bara att skruva fast på blandaren. Har ej kollat närmare på den. Tror dock inte att tillgången till vatten är problemet.
den här är den billigaste instegsmodellen från kina som BSH säljerK Kardan79 skrev:Glömde skriva att det ni ser, det är hur maskinen beter sig när kontakten sattes i efter att maskinen varit strömlös i typ 5 min.
så avskalad är bara förnamnet
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg