Knacka bort några klinkerplattor så ser du om det ligger tätskikt under. Troligen gör det INTE det. På den tiden var det tjära runt badkar och rör från badkar ner i golvbrunnen inget alls under klinker.
Dra alla rör, skruva vanlig gips på väggarna (tillåtet igen) och flytspackla efter att du fixat runt golvbrunnen. Blir inte dyrt, sedan kan du ta in proffs som fuktspärrar/kaklar.

Hej! Har själv gjort 3 st badrum. Mina var ganska små men alla med dusch och hel kakel/klinker. Gjorde med både vattenburen och elgolvvärme. Först bör du kolla med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig. Utförman det bara fackmanna mässigt verkar det OK. Problemet kan vara att bevisa att det är korrekt gjort efteråt. Jag fotade hela processen i varje steg samt filmade fallet med en boll o.s.v. Enligt de gällande reglerna skall det nu konstruktionsplaywood först. Detta för att kunna fästa saker vart som helst utan att behöva förstärka. Det finns mycket bra på Youtube som visar hur man går tillväga. Kolla också på Boverket och deras rekommendationer. Själva jobbet tyckte jag inte va svårt men många steg med torktider gör att det tar lite tid.

Med råspont i väggarna behövs ingen plyfa

Tjära räknas som 1 lager tätskikt och inga vattenrör får komma ur golv längre. Du har 1 vid toaletten. Dom rören som går till badkarsblandaren är antagligen gängade in i fästen i väggen och får inte vara så idag heller pga läckagerisken. Man behöver inte heller plyfa bakom men det är en jättebra rekommendation. Dock har du ju sponten så det är nog onödigt.

Byggde på Fibo Trespo 400-1100kr per kvm beroende vilken model o kampanj total kostnad med all material inkl helt nya avlopps rör , takplattor speciella för badrum, tål fukt mm. men allt jobb gjort av mig 12-13.000kr enda du behöver fixa är golvet plus 10-15cm upp på väggarna. enda dom behöver vara något så där släta och kvittar vilket material väggarna är.

• Renoverat badrum med röda kakelväggar, vit handfat, spegel, och högskåp samt fukttåliga takplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med röda kakelväggar, handfat, toalett och badrumsmöbler.
    Skapa konto
  • Vy av en toalett med rödvita Fibo Trespo väggpaneler, intill en passage till ett rum med mörkt trägolv och traditionell inredning.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med röda Fibo Trespo väggpaneler, duschhörna, och toalettstol.
    Skapa konto
  • Renovering av badrum med blått vattentätt material applicerat nära avlopp och vägg med blommigt tapetmönster.
    Skapa konto
  • Renoverat badrumsgolv med nytt avloppsrör och blått tätskikt applicerat.
    Skapa konto
  • Renoveringsmaterial och -verktyg i ett pågående badrumsprojekt, inklusive målarpensel och hink.
    Skapa konto
Redigerat:
Det finns bara ett svar på ditt inlägg: Gör ingenting på egen hand i badrummet, hur skicklig yrkesman du än må vara! Låt ditt hemförsäkringsbolag ge dig namnet på några entreprenörer som de har kontrakterade för försäkringsskador och skriv kontrakt med någon av dem. Anlita en auktoriserad besiktningsman som är van vid konsumententreprenader och behärskar de gällande reglerna om fackmässigt utförande. Han besiktigar före, under och efter arbetet. Av protokollet vid slutbesiktningen skall framgå att badrummet är fackmässigt utfört. Är det inte fackmässigt utfört kan du helt eller delvis gå miste om ersättning vid en försäkringsskada.
Såklart att besiktningsman kostar men det är ingenting mot de kostnader du kan få vid en försäkringsskada som bolaget avböjer därför att badrummet brister i fackmässigt utförande.
Lycka till, hälsar
Uppsnurrad

holetaker holetaker skrev:
Jag lånar tråden lite och skickar en fråga till er kunniga i forumet!
Vi har ett badrum som är gjort ca 1990 och i behov av en hel del kärlek.
Badrummet har idag matta på golv och våtrumstapet på väggarna.
Det är ganska exakt 2.88 kvm stort med snetak.

Vi vill göra om det från grunden.
Tänkte göra mesta jobbet själv, förutom elen och sätta nytt ytskikt, dvs matta.

Vad kan sånt tänkas gå på i runda slängar tror ni?
Å om man räknar med att man gör jobbet på kvällar och helger, hur lång tid kan det ta för en glad och rätt så händig amatör?
Nyss gjort om mitt badrum helt själv. Hela kalaset gick på 59k om jag inte räknar in det nya fönstret. Dock bör tilläggas att jag är vvs montör så fick bättre priser på rätt mycke grejer. 50% på kakel, tätskickt och inredning samt nån procent på vvs grejer. Rummet är 5m2. Tog ca 3 månader. Men då hade jag inte bråttom eftersom va har ett till badrum med dusch och wc så det var ingen panik att få det klart snabbt.

• Renoverat badrum med gråa kakelväggar, vit takpanel och modern dusch med handduk.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat badrum med mörkt kakel, vit handfat med spegel och badrumsprodukter, handdukar och en orkidé vid fönstret.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
SysterNett och 1 till
  • Laddar…
Tjena. Ofta är det svårt att avgöra vad som är realistiskt och vad som bara är eftergifter frör branschen. Det gamla badrummet du fotat har säker nära noll fuktspärr. Kanske lite asfalt/tjära orecis runt badkaret. Har du fuktskador idag? Sen ska du göra om badrummet så ska du plasta in hela rummet i en absolut säker bubbla som kan stå vattenfylld ett dygn.. lite överdrivet.

Allt handlar om vad du kan leva med och inte. Hade jag varit du och haft stram budget så hade jag:

1. Hyrt en bilmaskin för 500pix och bilat ner alla plattor från väggarna och bilat bort klinkers från golvet. Kanske är bef flyt på golvet också enkelt att få bort. Bila bort brunnar.

2. Lagt golvvärme och de nya brunnarna och bett en firma flyta in det.

3. Våtrumsspackla väggarna släta.

4. Tagit i alla en firma som sätter våtrumsmatta på golv och på väggar. Finns rätt snygga idag.

Sen utanpåliggande rör till allt. Se över badrumsfläkten.

Jag byggde badrummet som ett båtskrov. En plastningsduktig kompis lade in glasfibermatta och polyesterplast på golvet och en bit upp på väggen. Man kan välja att göra färdig golvyta med gelcoat, eller som i mitt fall, lägga klinker på plasten. Garanterat tätt. Sedan satte jag Fibo Trespo direkt på spånskiveväggarna. Ja jag fick tillåtelse av försäkringsbolaget, killen jag pratade med blev rent lyrisk över min lösning.
Titta här: https://www.dropbox.com/sh/3dupb96yslleaih/AAD-JLzjP_rmWTNwLhwHnsbJa?dl=0

• Gilla
kulle
  • Laddar…
S sunqan skrev:
En våtrumsmatta är tätskikt i aig.

Det betyder att om du inte tar bort det gamla tätskiktet, stänger du in allt mellan nya mattan och gamla tätskiktet! Det är inte bra.

Det låter som att du tänkt dig nödlösningen som tillfällig, men du har tänkt lägga golvvärme och gjuta in den. Oavsett om det är el eller vatten känns det som att du när du gör om "på riktigt", måste du byta även golvvärmen.

Om du river ut det befintliga golvet helt och sätter nytt golvspån går det åt 5 skivor våtrumsspån a 199 spänn på byggmax. Om du tar de 1400 kronorna du sparar på att ta en annan toasits lär du ju inte spräcka din kalkyl.

Det är lite udda att tänka hmmm... jag ska renovera badrummet, får se - jag kan lägga 15 på vvs och el och sen 30 på inredning, vilket gör att kag får snåla på det väsentliga - underarbetet. Det måste ju vara bättre att titta på totalkostnaden, och köpa inredningen när man vet var man landar med det övriga. Det gäller att kompromissa med rätt saker. Du är på väg att göra ett fuskbygge helt i onödan.
nu var inte inredningen 30k, utan ca 20k av totalen!

vvs = 15k (dvs rördragning, avloppsdragning, etc)

el = 2500kr (eftersom jag har en utbildad elektriker som gör jobbet åt mig)

Redigerat:
T Tänkolog skrev:
Jag byggde badrummet som ett båtskrov. En plastningsduktig kompis lade in glasfibermatta och polyesterplast på golvet och en bit upp på väggen. Man kan välja att göra färdig golvyta med gelcoat, eller som i mitt fall, lägga klinker på plasten. Garanterat tätt. Sedan satte jag Fibo Trespo direkt på spånskiveväggarna. Ja jag fick tillåtelse av försäkringsbolaget, killen jag pratade med blev rent lyrisk över min lösning.
Titta här: [länk]
Det där lär inte vara godkänt med dom rörgenomföringarna. La du tätskikt under gelcoaten lr i vilken ordning gjorde ni det? Flytspackel?

A AttilaBroberg skrev:
Byggde på Fibo Trespo 400-1100kr per kvm beroende vilken model o kampanj total kostnad med all material inkl helt nya avlopps rör , takplattor speciella för badrum, tål fukt mm. men allt jobb gjort av mig 12-13.000kr enda du behöver fixa är golvet plus 10-15cm upp på väggarna. enda dom behöver vara något så där släta och kvittar vilket material väggarna är.
Ser ut som golvbrunnen sticker upp lite lr luras bilden?

Faktum är att jag valde att riva ut "ALLT" och börja från grunden till slut!

Bilat bort kakel + platta, det var som tur var stadigt trägolv under.. dock valde jag att även ta bort detta pga lite fuktproblem på plankorna närmast före detta fönstret

Sedan regla upp extra, ny vvs, lägga golvspån, och sedan kom kakelkillen och så la vi golvvärme (elektrikern mätte upp allt), och sedan flytade vi allt, och fallet dagen efter!

på tisdag kommer mattläggaren.. så jag har lite att pyssla med fram tills dess :)

Renoverat rum med barriär och trägolv med fläckar av fukt och mögel före renovering.
Skapa konto
Renoverad rumsgrund med nyinstallation av VVS och golvspån inför läggning av golvvärme och kakel.
Skapa konto
Nyinstallerad golvvärme på OSB-skivor i ett renoveringsprojekt med synliga träväggar och VVS-rör.
Skapa konto
Renoverat badrum under konstruktion med nygjuten betongplatta och synliga VVS-rör mot en trävägg.
Skapa konto

• Renoverat rum med nyligen pålagt betonggolv, synliga VVS-rör och träväggar.
    Skapa konto
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vore intressant se resultatet? Då jag antar det är klart vid det här laget :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.