24 775 läst · 58 svar
25k läst
58 svar
Stram budget för att renovera badrum, tips tack!
det är nog inte golvspån, ser mer ut som spont eller något trämaterial understS sunqan skrev:Hur ser golvet ut underifrån? Några tecken på fuktskador? Ett badrum på ett trägolv utan tätskikt är alltid spännande.
Finns det ett tätskikt ska man ju inte göra ett nytt 3 cm högre upp.
Samma gäller ju väggarna.
Nu är ju inte badrummet gigantiskt - det kanske är enklast ta bort det befintliga golvet och väggarna och börja från scratch med nytt golvspån och nya väggar, då blir det ju dessutom enkelt att göra vvsarbetet enligt säker vatten. Men det förutsätter ju att väggarna inte är gjutna...
Det är alltid dumt att hafsa över ett badrum.
Golvspån förresten - när började man använda det?
mest en kostnadsfråga, har inte råd att lägga mer än 15k just nu, och det ska då täcka ny vvs + avlopp + golv samt golvvärme (golv+värme går utanför firma dvs)
lutar mest åt att behålla befintligt golv under, mest pga ekonomi samt tidsbesparing
ingen aning om hur det är med tätskikt, med tanke på badrummets ålder..
tänkte ev. plocka bort kakel etc runt badkaret, samt ta bort badkaret imorgon..
vad tror ni, är det solitt golv under? det borde det väl vara?
är det bara att riva på? eller ska man vidta åtgärder som munskydd, skyddskläder etc?
ingen aning om hur det är med tätskikt, med tanke på badrummets ålder..
tänkte ev. plocka bort kakel etc runt badkaret, samt ta bort badkaret imorgon..
vad tror ni, är det solitt golv under? det borde det väl vara?
är det bara att riva på? eller ska man vidta åtgärder som munskydd, skyddskläder etc?
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Munskydd skall du absolut ha. Byggdamm är farligt, även om det inte innehåller asbest. Det finns en risk att fog och fix från den tiden innehåller asbest.
Du får överväga vilka risker du vill ta med det. Men det är dumdristigt att riva material som är ohälsosamt, utan att använda ens enklare skyddsutrustning.
Du får överväga vilka risker du vill ta med det. Men det är dumdristigt att riva material som är ohälsosamt, utan att använda ens enklare skyddsutrustning.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Med den budget du nämner så skulle jag rekommendera att du försöker göra allt själv, utom eldragningen. Läs på vad som gäller och fixa det själv.
Detta att inte riva golvet tror jag kan bli problem. För det första så behövs det rätt stora ingrepp för att montera golvbrunn korrekt. Den måste fästas i golvbjälkarna. Det duger inte att bara fästa den i golvytan. Sedan så finns det med stor säkerhet tätskikt i golvet, om det är så gammalt, så är det troligen ett lager tjära. Det blir inte bra att då lägga nytt tätskikt en bit upp i golovet. Fukt stängs in mellan de två skikten. Flytspackel tål bara en begränsad mängd fukt, sedan bryts det ner.
Om du hyr en bilningsmaskin (eller köper en billig på Jula/biltema eller liknande ställe), så knackar du bort både kakel, klinkers och ev. murbruk i golvet på några timmar.
Sedan har du en bra grund att bygga upp badrummet på.
Om du köper så köp inte deras allra klenaste maskiner.
Detta att inte riva golvet tror jag kan bli problem. För det första så behövs det rätt stora ingrepp för att montera golvbrunn korrekt. Den måste fästas i golvbjälkarna. Det duger inte att bara fästa den i golvytan. Sedan så finns det med stor säkerhet tätskikt i golvet, om det är så gammalt, så är det troligen ett lager tjära. Det blir inte bra att då lägga nytt tätskikt en bit upp i golovet. Fukt stängs in mellan de två skikten. Flytspackel tål bara en begränsad mängd fukt, sedan bryts det ner.
Om du hyr en bilningsmaskin (eller köper en billig på Jula/biltema eller liknande ställe), så knackar du bort både kakel, klinkers och ev. murbruk i golvet på några timmar.
Det är större chans att få svar (eller se svaret) om du skaparen egen tråd. Framförallt krävs det en del motfrågor innan man kan svara.holetaker skrev:Jag lånar tråden lite och skickar en fråga till er kunniga i forumet!
Vi har ett badrum som är gjort ca 1990 och i behov av en hel del kärlek.
Badrummet har idag matta på golv och våtrumstapet på väggarna.
Det är ganska exakt 2.88 kvm stort med snetak.
Vi vill göra om det från grunden.
Tänkte göra mesta jobbet själv, förutom elen och sätta nytt ytskikt, dvs matta.
Vad kan sånt tänkas gå på i runda slängar tror ni?
Å om man räknar med att man gör jobbet på kvällar och helger, hur lång tid kan det ta för en glad och rätt så händig amatör?
det är alltså så att även om badrummet inte använts på ca 3-4 år, så stängs fukt in mellan lagren om jag inte river bort gamla golvet?H hempularen skrev:Med den budget du nämner så skulle jag rekommendera att du försöker göra allt själv, utom eldragningen. Läs på vad som gäller och fixa det själv.
trodde att ett nytt flytat golv skulle kunna stå emot den lilla mängd väta som blir i ett badrum, om man har ett duschhörn, och om man även primar flytgolvet efteråt?
För att visa lite närmare, här ser man bilder på ytskiktet..
som jag kan se det, så är det ju endast spånskiva mot träet, och sedan våttapet utanpå?
känns ju inte direkt fackmannamässigt utfört, eller har jag fel?
isf. sitter det ju ingen fuktspärr där allaredan, vilket borde förenkla det hela?
som jag kan se det, så är det ju endast spånskiva mot träet, och sedan våttapet utanpå?
isf. sitter det ju ingen fuktspärr där allaredan, vilket borde förenkla det hela?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fackmässigt och fackmässigt.
För inte så länge sedan ansågs ett stilla karbad var annan, eller varje fredag -om man var pedant, vara ett föredömligt sätt att sköta sin hygien på, däremellan tvagade man sig i vasken ifall det behövdes. Därför krävdes Inga tätskikt såsom vi uppfattar dom idag. Lite stilla plaskande räckte. Naturligvis kom de små solstrålarna inte på tanken att spruta omkring med duschen, då de var uppfostrade att inte slösa!
Jag har gjort precis som du föreslagit i mitten badrum. Med samma premisser,och hittils har det gått bra. Golvbrunnen under badkaret hänger bara i sin fläns, men eftersom ingen trampar på den, går det bra. Kan tillägga att "hittills" innebär tjugo år.
Staffan
För inte så länge sedan ansågs ett stilla karbad var annan, eller varje fredag -om man var pedant, vara ett föredömligt sätt att sköta sin hygien på, däremellan tvagade man sig i vasken ifall det behövdes. Därför krävdes Inga tätskikt såsom vi uppfattar dom idag. Lite stilla plaskande räckte. Naturligvis kom de små solstrålarna inte på tanken att spruta omkring med duschen, då de var uppfostrade att inte slösa!
Jag har gjort precis som du föreslagit i mitten badrum. Med samma premisser,och hittils har det gått bra. Golvbrunnen under badkaret hänger bara i sin fläns, men eftersom ingen trampar på den, går det bra. Kan tillägga att "hittills" innebär tjugo år.
Staffan
ungefär hur stor yta är ditt badrum?Staffan2000 skrev:Fackmässigt och fackmässigt.
Staffan
mitt torde vara kring 5.5 - 6.5m2
du råkar inte ha någon bild så man får se hur du löst det hela?
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men om du har våtrumstapet så är det väl tätskiktet?N najks skrev:För att visa lite närmare, här ser man bilder på ytskiktet..
[bild] [bild] [bild]
Behövs inget extra tätskikt om du kör med våtrumstapet på väggarna och våtrumsmatta på golvet
ja det kanske du har rätt i, jag gick nog i tankarna på kakel/klinker - och insåg inte att man kanske inte behöver dylika fuktspärrar om man kör vårumstapet / mattaholetaker skrev:
det besparar ju en hel del extrajobb antar jag?
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Som sagt på bilden ser det ut som du har en tretexskiva (eller är den hårdare?). På råspont. Och så våtrumstapet på det. Så kan man göra även idag (fast skippa tretexskivan, den är hopplös att jobba med).
Diskussionen om dubbla tätskikt gäller golvet, men kanske även den kaklade delen av väggen.
Begreppet tätskikt är lite missvisande. Det finns inget som är helt tätt. Fukt vandrar igenom i princip vilket material som helst. Men "täta" material som plast, bromsar fuktvandringen så mycket att man talar om tätskikt.
Men har du två "täta skikt", så kommer fukt att vandra igenom det ena lite lättare än det andra, vilket av dem som är tätast vet vi inte. Det gör att man riskerar att fukt som vandrar igenom det ena skiktet kommer att samlas på andra sidan det täta skiktet, för fukten kommer inte förbi nästa skikt, eller lite av fukten kommer förbi, men ex. så kanske 90% stannar mellan skikten, och fylls hela tiden på, vid varje gång du duschar.
i ett vanligt badrumsgolv har du bara ett tätt skikt, den mikroskopiska mängd fukt (vattenånga) som tränger igenom ventileras snabbt ut i resten av golvet, och avdunstar sedan in i andra rum eller ut utomhus.
Diskussionen om dubbla tätskikt gäller golvet, men kanske även den kaklade delen av väggen.
Begreppet tätskikt är lite missvisande. Det finns inget som är helt tätt. Fukt vandrar igenom i princip vilket material som helst. Men "täta" material som plast, bromsar fuktvandringen så mycket att man talar om tätskikt.
Men har du två "täta skikt", så kommer fukt att vandra igenom det ena lite lättare än det andra, vilket av dem som är tätast vet vi inte. Det gör att man riskerar att fukt som vandrar igenom det ena skiktet kommer att samlas på andra sidan det täta skiktet, för fukten kommer inte förbi nästa skikt, eller lite av fukten kommer förbi, men ex. så kanske 90% stannar mellan skikten, och fylls hela tiden på, vid varje gång du duschar.
i ett vanligt badrumsgolv har du bara ett tätt skikt, den mikroskopiska mängd fukt (vattenånga) som tränger igenom ventileras snabbt ut i resten av golvet, och avdunstar sedan in i andra rum eller ut utomhus.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Du bör kanske också fundera över om du kan sätta plastmatta (dagens "våtrumstapeter") själv, eller blir tvungen att anlita proffs för det. Det är lättare (tror jag) att sätta tätskikt och kakla om man skall göra det själv. Även om materialkostnaden blir högre för tätskikt och kakel med fix och fog osv. Så kan det bli billigare än plastmatta, om du måste anlita proffs för mattan.
Jag har inte full koll på hur matta sätts. Men jag tror att den skall sättas utan skarvar i duschutrymmet, vilket jag inbillar mig är rätt svårhanterligt. Alla skarvar skall svetsas (varmluft svetsning).
Jag har inte full koll på hur matta sätts. Men jag tror att den skall sättas utan skarvar i duschutrymmet, vilket jag inbillar mig är rätt svårhanterligt. Alla skarvar skall svetsas (varmluft svetsning).
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej, det verkar som att du inte är riktigt uppdateradH hempularen skrev:
Väggmattor sätter man numera (sedan 10 år?) horisontellt.
En två meter bred matta sätts runt toalett- dusch- eller badrummet.
Man startar vid en dörröppning, långt från duschen, och sätter väggmattan runt hela rummet tills man kommer till den andra sidan dörren.
Ovanför väggmattan, och överlappande, sätter man en ca 0,5 m bred bård, som också går runt hela rummet och får starta och sluta i ett hörn längst bort från bad och dusch.
Inga skarvar (förutom en i bården då, 2 meter över golvet och långt från vattnet),
inga svetsar, minimalt med läckageanvisningar, skulle säkert hålla en ubåt flytande
Och då man inte bara arbetar med smala våder tror jag det är bäst att lämna jobbet till proffs, som kan hantera dessa stora ytor och stora mattrullar, och vet hur man får det snyggt i hörnen t.ex.