Ett katastrofalt badrum från början av -40
Går det att undkomma en massa jobb/kostnader, och helt enkelt lägga flytgolv ovanpå befintligt klinker?
Isf. river jag ut gamla badkaret, och ber firman komma och köra golvvärme + flyt på en gång
- nackdelen är att nivåskillnad på badrumsgolv / hallgolv blir ca 45mm - men det kan jag leva med!
Hade sedan tänkt ha vanlig våtrumsmatta därinne istället för nuvarande ofräscht klinkergolv
Sedan har jag hört att det finns någon modell av "våtrums-skivor" som helt enkelt är anpassade för montering direkt på befintlig tapet/vägg, någon som känner till något om detta?
Dessa skivor, om jag förstått rätt, skall vara med inbyggd fuktspärr/membran, och allt som behövs?
Går det att undkomma en massa jobb/kostnader, och helt enkelt lägga flytgolv ovanpå befintligt klinker?
Isf. river jag ut gamla badkaret, och ber firman komma och köra golvvärme + flyt på en gång
- nackdelen är att nivåskillnad på badrumsgolv / hallgolv blir ca 45mm - men det kan jag leva med!
Hade sedan tänkt ha vanlig våtrumsmatta därinne istället för nuvarande ofräscht klinkergolv
Sedan har jag hört att det finns någon modell av "våtrums-skivor" som helt enkelt är anpassade för montering direkt på befintlig tapet/vägg, någon som känner till något om detta?
Dessa skivor, om jag förstått rätt, skall vara med inbyggd fuktspärr/membran, och allt som behövs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Skivorna du tänker på heter Fibo Trespo. Min är föräldrar satte upp sådana i sitt badrum för några år sedan och det har funkat bra. De är dock långt ifrån billiga.
Du borde kunna flyta direkt på befintlig klinker, beroende på vad det är för bärighet i golvet. Dock måste du byta golvbrunnar och du bör även byta hela avloppsrören och vattenrör om de är från 40-talet så slipper du riva ut hela badrummet när de gamla rören går sönder.
Kontentan är att en badrumsrenovering inte är billig.
Du borde kunna flyta direkt på befintlig klinker, beroende på vad det är för bärighet i golvet. Dock måste du byta golvbrunnar och du bör även byta hela avloppsrören och vattenrör om de är från 40-talet så slipper du riva ut hela badrummet när de gamla rören går sönder.
Jo avlopp och ledningar kommer självklart bytas!mexitegel skrev:Skivorna du tänker på heter Fibo Trespo. Min är föräldrar satte upp sådana i sitt badrum för några år sedan och det har funkat bra. De är dock långt ifrån billiga.
Faktum är att det inte finns några ledningar / golvbrunnar idag - allt är rivet nedifrån källaren sedan 1år tillbaka, så det är bara tomma rörstumpar etc som syns på bilden..
det borde ju finnas bra/smidiga/billiga lösningar idag - jämfört med 1940?
skall kontakta vvs-firman för att höra de har en smidig lösning på lager..
Skulle ju annars gå att börja med golv, och avlopp / ledningar..
och sedan ta ytskikt efterhand när råd finns?
Eller behöver man riva ned alla skikt på nuvarande vägg, om man vill sätta våtrumstapet?
Nej jag är 36, men huset är byggt 43-44S sunqan skrev:
Troligen är inte mycket gjort åt badrummet sedan huset uppfördes, med tanke på att i stort sett ingenting renoverats här under de senaste 50 åren!
Köpte för 365k, har lagt ned ca 700k ytterligare - bara ena badrummet kvar nu!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Det ser inte ut att vara från tidigt 40--tal utan från 50-talet eller kanske tidigt 60-tal med tanke på klinkers, halvkaklat, inbyggd tvålkopp och inbyggt badkar. Om det är vinyltapet ovanför halvkaklet så är den uppsatt ändå senare.
Man kanske ville spara pengar under 40-talet när många hade det knapert och väntade med att göra ett riktigt badrum. På den tiden var det ju många som fortfarande hade utedass och badade i en balja varje lördag.
Man kanske ville spara pengar under 40-talet när många hade det knapert och väntade med att göra ett riktigt badrum. På den tiden var det ju många som fortfarande hade utedass och badade i en balja varje lördag.
Jag lånar tråden lite och skickar en fråga till er kunniga i forumet!
Vi har ett badrum som är gjort ca 1990 och i behov av en hel del kärlek.
Badrummet har idag matta på golv och våtrumstapet på väggarna.
Det är ganska exakt 2.88 kvm stort med snetak.
Vi vill göra om det från grunden.
Tänkte göra mesta jobbet själv, förutom elen och sätta nytt ytskikt, dvs matta.
Vad kan sånt tänkas gå på i runda slängar tror ni?
Å om man räknar med att man gör jobbet på kvällar och helger, hur lång tid kan det ta för en glad och rätt så händig amatör?
Vi har ett badrum som är gjort ca 1990 och i behov av en hel del kärlek.
Badrummet har idag matta på golv och våtrumstapet på väggarna.
Det är ganska exakt 2.88 kvm stort med snetak.
Vi vill göra om det från grunden.
Tänkte göra mesta jobbet själv, förutom elen och sätta nytt ytskikt, dvs matta.
Vad kan sånt tänkas gå på i runda slängar tror ni?
Å om man räknar med att man gör jobbet på kvällar och helger, hur lång tid kan det ta för en glad och rätt så händig amatör?
Det ser ut att vara en källare. Då finns det inga organiska material som kan ta skada. Många säger till och med att man inte bör ha tätskikt i det fallet, mer än i duschen.
Det var det att jag inte såg några fönster. Är det trästomme skulle jag absolut göra om alla tätskikt. Personligen skulle jag haft matta och tapet. Vi gjorde så i förra huset, det gick på 30kkr. Det är 6år sedan nu.
Tätskikt på golv med ca 10cm uppvik är bra. Om ni byter brunnen tror jag att det är OK att sätta tätskikt på bef. klinker men kan minnas fel. Bäst är såklart att riva klinkers och få en lägre golvnivå och allt 100% enligt boken. Lycka till!
hur är det med rivning/sanering, är det något man kan fixa själv?
har plockat bort dörren nu ikväll, och även tröskeln
det ser ut som om det är trägolv/golvspånskiva underst, sedan ca 30-50mm klinker/fog
helst skulle jag ju undvika att riva upp allt golv,
kan leva med en nivåskillnad på ca 45mm - det är max nu när jag lagt nytt golv i hallen utanför, så om det inte medför något annat problem än "mindre estetiskt tilltalande" så?
det ser ut som om det är trägolv/golvspånskiva underst, sedan ca 30-50mm klinker/fog
kan leva med en nivåskillnad på ca 45mm - det är max nu när jag lagt nytt golv i hallen utanför, så om det inte medför något annat problem än "mindre estetiskt tilltalande" så?
Redigerat:
Jag frågade om du var 100 på att badrummet var från tidigt 40-talN najks skrev:
I mina ögon ser det nyare ut, kanske tom 70
Hur ser golvet ut underifrån? Några tecken på fuktskador? Ett badrum på ett trägolv utan tätskikt är alltid spännande.N najks skrev:hur är det med rivning/sanering, är det något man kan fixa själv?
Finns det ett tätskikt ska man ju inte göra ett nytt 3 cm högre upp.
Samma gäller ju väggarna.
Nu är ju inte badrummet gigantiskt - det kanske är enklast ta bort det befintliga golvet och väggarna och börja från scratch med nytt golvspån och nya väggar, då blir det ju dessutom enkelt att göra vvsarbetet enligt säker vatten. Men det förutsätter ju att väggarna inte är gjutna...
Det är alltid dumt att hafsa över ett badrum.
Golvspån förresten - när började man använda det?