4 051 läst · 57 svar
4k läst
57 svar
Storbankerna spår dubbelsänkning av styrräntan
Moderator
· Stockholm
· 52 863 inlägg
Jag har iofs. också funderat ibland över hur vissa köper bostäder. Men jag antar att de flesta som köper bostäder i klassen 10 milj+, där inte båda har extremt bra arbeten, inte maxbelånar sig, utan har kapital, antingen från en bostadskarriär, eller arv osv.
Men Ingen jag känner med bostad i prisklassen 10 - 15 milj. Köper med max belåning. Det är väl så att om du har så hög inkmst att banken skulle vilja låna ut 10 milj. till dig, så behöver du inte låna, så mycket. Sedan är det en annan femma att vissa kanske väljer att iallafall maxbelåna, och sedan ha kvar en del sitt sparkapital i fonder eller på börsen. Billigare att låna på bostaden än med aktier som säkerhet.
MIn son bor för närvarande i en närförort, men vill köpa innanför tullarna nu, mest för att de flesta han umgås med bor så. Både han och hans kompisar har arbeten som gör det möjligt att köpa av egen kraft, utan att det skall behöva bli blodpudding till middag de närmaste åren. Han tänker nog i princip maxbelåna, men behålla ett ansenligt sparkapital. Men han siktar på något i klassen 6 - 6,5 milj.
Men Ingen jag känner med bostad i prisklassen 10 - 15 milj. Köper med max belåning. Det är väl så att om du har så hög inkmst att banken skulle vilja låna ut 10 milj. till dig, så behöver du inte låna, så mycket. Sedan är det en annan femma att vissa kanske väljer att iallafall maxbelåna, och sedan ha kvar en del sitt sparkapital i fonder eller på börsen. Billigare att låna på bostaden än med aktier som säkerhet.
MIn son bor för närvarande i en närförort, men vill köpa innanför tullarna nu, mest för att de flesta han umgås med bor så. Både han och hans kompisar har arbeten som gör det möjligt att köpa av egen kraft, utan att det skall behöva bli blodpudding till middag de närmaste åren. Han tänker nog i princip maxbelåna, men behålla ett ansenligt sparkapital. Men han siktar på något i klassen 6 - 6,5 milj.
SBAB sänkte faktiskt en gnutta för två dagar sedan (29:e) men visst kunde de både vara snabbare och lägre. Skall bli intressant att se hur de reagerar om en vecka, på fråga från reporter vid en tidigare sänkning mumlade de ungefär ”vi sänkte redan före beskedet” vilket iofs var sant men deras sänkning var ojmr 0,1% när repo gick ner ,25.
Med det sagt, jag uppskattar deras modell med en ”fast rabatt” utifrån belåningsgrad (och energiklass om man har sån tur), och för mig har de varit bra att ha att göra med.
Med det sagt, jag uppskattar deras modell med en ”fast rabatt” utifrån belåningsgrad (och energiklass om man har sån tur), och för mig har de varit bra att ha att göra med.
Bland 50+ är pantbreven på villorna i prisklassen 10 msek låga. Men i grannkåkarna i Sthlm i den prisklassen där det är 40 åringar som säljer ligger de i regel på 70% ish i belåningsgrad. Dvs runt 7 msek i lån. Det är dessa som skulle få total panik om boräntan skulle hamna runt 6-7%.H hempularen skrev:Jag har iofs. också funderat ibland över hur vissa köper bostäder. Men jag antar att de flesta som köper bostäder i klassen 10 milj+, där inte båda har extremt bra arbeten, inte maxbelånar sig, utan har kapital, antingen från en bostadskarriär, eller arv osv.
Precis och de flesta unga tänker som din son. De ska bo i innerstan till varje pris. Precis utanför tullarna och 5-10 min i tbana duger ej.
Hur skulle sonen hantera 6-7% i bolåneränta?
5,53 msek i lån med avgift och amortering blir då nära 40-50k i månaden efter avdrag. Om det inte blir svettigt måste han ligga någonstans uppemot samma lön som Sveriges finansminister. Grattis isf
Redigerat:
20tkr i ränta per månad vid 6% ränta.
Like it or not. Allt handlad om Sthlm. Vart du än bor så påverkas hela ditt liv av vad som händer i Sthlm. Går det åt skogen för Sthlm och dess befolkning kommer DU drabbas av detta.A AndersS skrev:
Stockholms ekonomi är navet i hela landet. Stockholms kommuner betalar ut enorma utjämningsbidrag som räddar välfärden i nästan hela landet.
Om en stor del av Sthlms bolånetagare inte kan betala sina lån så kommer konsekvenserna bli enorma för hela landet.
Omvänt så kan inte Sthlmare bara rycka på axlarna hur det går för övriga landet
Fundera på hur det blir om resten av landet lägger blockad mot Stockholm jämfört med hur det blir om Stockholm lägger blockad mot resten av landet.Kentvirulent skrev:Like it or not. Allt handlad om Sthlm. Vart du än bor så påverkas hela ditt liv av vad som händer i Sthlm. Går det åt skogen för Sthlm och dess befolkning kommer DU drabbas av detta.
Stockholms ekonomi är navet i hela landet. Stockholms kommuner betalar ut enorma utjämningsbidrag som räddar välfärden i nästan hela landet.
Om en stor del av Sthlms bolånetagare inte kan betala sina lån så kommer konsekvenserna bli enorma för hela landet.
Omvänt så kan inte Sthlmare bara rycka på axlarna hur det går för övriga landet
Det blir en enorm förlust oavsett vilket. Men på lite sikt skulle nog Stockholm bli lite mer som Singapore.H HenrikHuslöse skrev:
Vi behöver varandra. Lika lite som resten av landet har råd att Sthlm tankar har Sthlm råd med att resten av landet tankar.
Du menar att kostnaden redan vid nollränta på bolånet är 20 tkr/månad? Har man ett sådant boende har man nog stabilt 100+ i månadslön.
Om man ser amortering som en kostnad så ja? Maxbelåning = maxamortering. Eller känner du till någon bank som ger amorteringsfritt vid maxbelåning?H HenrikHuslöse skrev:
Hade jag varit chef så hade de fått gå. Slösa inte lönepengar på folk med så uppenbart dåligt omdöme när det gäller att prioritera saker. Sen beror det väl vad det är för jobb, alla jobb kräver ju inte att arbetaren ska ha gott omdöme.Kentvirulent skrev:
Nu är det väl så att boende inne i Stockholm underlättar för yngre män att attrahera en partner. Det är status, med hög status får man ligga.L lbgu skrev: