H hemljuvahem86 skrev:
Glöm inte att tv-program görs för att locka så många som möjligt att se reklamavbrotten. Programmet i sig är av sekundär betydelse, även om det givetvis ska hålla någorlunda klass för att man som tittare inte ska byta kanal.

Är trött på flera saker i detta programmet (begriper inte varför jag tittar)

- Alla dessa "senare i programmet", och "efter pausen" samt "innan pausen". Kör programmet för bövelen! Vad som händer efter pausen eller innan får jag väl se efter pausen eller innan. Man blir ibland helt sinnesförvirrad, vad är det jag tittar på egentligen, när samma scen upprepar sig 1,2 och ibland 3 gånger. Detta delar de med 112 på liv och död som är helt extremt.

- Överdramatiserat med handhållen kamera, låtsasdetektiver, dramatisk musik och snabba klipp utan några egentliga fakta. Det är inte grundligt helt enkelt, till skillnad från t.ex. uppdrag granskning som gräver granska bra. Här är man mest intresserad av att hitta så mycket "smarrigt" som det bara går.

- Ett väldans raljerande över "ojoj vad dååååligt" och "det sääämsta jag sett". Ja mycket av det som är gjort ser ut och är skit, men tagga ner. Värst är nästan de där två pellejönsarna från bth bygg. Man får nästan aldrig se vad de gör som är så mycket bättre än ursprunget, bara några korta klipp med Timell i bakgrunden som berättar vad man gör, "nu sätter vi in en ny värmepump" och "nu bygger vi om taket". HUR? och VARFÖR?.

- Konfrontationerna är nästan löjliga, är det ljusskygga personer man far efter är det väl inte så konstigt om de inte vill svara på frågor i direktsändning med en kamera i nyllet. Jag hade aldrig gått in i diskussion om något uppdrag sådär på löpande fot, utan först fått tid att sätta mig in i materialet. Det är sällan så att programmets experter alltid har 100% rätt som det är lätt att tro.

- Man borde vara mer tydliga kring vad man ersätter och kostnader. Samt att det är reklamtid som finansierar det mesta.

/HLH
Tyvärr har du väl rätt. Skulle vilja säga emot, men du har rätt i det mesta...
 
Krilleman
Jag saknar fortfarande mitt 50/50 upplägg efter sex visade avsnitt! :cool:

Det blir väl med största sannolikhet samma under hela seriens gång.

NBJ-avsnittets höjdpunkt:
Avsaknaden av tätskikt under "klacken". "Jag garanterar att det finns där..."
 
Inte helt för den husägaren i Ockelbo att få den fula TP-plåten bytt mot fint falsat tak.
 
T
Casper har skrivit lite av sin version om kvällens avsnitt på sitt Facebook-konto:

Skärmdump av ett Facebook-inlägg av Casper Löfqvist diskuterande ett byggprojekt och avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett foruminlägg där en användare diskuterar ett byggprojekt och ger respons på feedback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett Facebook-inlägg där en person diskuterar konkurser och ber om hjälp med att "trolla med knäskålarna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Därför är det viktigt att som seriös hantverkare, tacka nej till jobb där man inte får göra ett ordentligt arbete...

Det slår garanterat tillbaka!

Min slutsats: inte ens fel att två träter!
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag börjar! Jag tycker att fuskarna kommer undan alldeles för lätt. Vid konfrontationen borde man vara mycket mer konkret och visa upp dokumentation på felen. Pressa dem hårdare att förklara felen.
För lätt , kul att kanske få sitt liv förstört i tv.
Folk måste fatta att det är tv vinklat från folk som bara vill få tittare för att sälja reklam.
Nu är troligtvis många fuskare och riktiga bedragare men i ett civiliserat samhälle så ska man bli dömd i en domstol inte i ett tv program som inte talar hela sanningen
 
  • Gilla
Jazo och 3 till
  • Laddar…
H hushem skrev:
För lätt , kul att kanske få sitt liv förstört i tv.
Folk måste fatta att det är tv vinklat från folk som bara vill få tittare för att sälja reklam.
Nu är troligtvis många fuskare och riktiga bedragare men i ett civiliserat samhälle så ska man bli dömd i en domstol inte i ett tv program som inte talar hela sanningen
Ok, det har du en poäng i.
 
Är inte Casper mer yrkesman än att han kan råda en okunnig kund att jobbet inte går att utföra om det inte görs med rätt material, skall han inte komma efteråt och beklaga sig att han får skit för det jobbet!
Som alltid gäller det att göra rätt från början, om man inte vill göra om det en gång till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fuskbyggarna har blivit ointressant.
Det går ju mest ut på att jaga och konfrontera dem, som har gjort ett undermåligt jobb,
och mindre på själva bygget, byggfelen och åtgärderna för att rätta till dessa.
Undrar förresten vad notan på byggarbetena i det senaste programmet gick på.

Det pedagogiska värdet närmar sig noll,
med för dem som gillar thrillers och detektivprogram är det kanske underhållande.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Undrar förresten vad notan på byggarbetena i det senaste programmet gick på
Helt ointressant för TV4, då det är sponsrat material de får från företag som visar sin logga i programmet.
I "Arga snickaren" beklagade sig Pontus att han fick gå omkring och frysa med våta vinterhandskar. Han sa att de inte hade några sponsrade, han kunde få, utan rörmokaren köper ett par till honom!!!
(ca 16:20 in i programmet)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går ju mest ut på att jaga och konfrontera dem, som har gjort ett undermåligt jobb,
Få se nu.. vad var det programmet hette nu igen? ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood får titta på Ernst i stället. Ingen thriller där inte, lugnt och pedagogiskt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
KnockOnWood får titta på Ernst i stället
Nej för tusan, då får det hellre bli Lyxfällan i stället.
Det känner jag varmt för, och avsnittet förra veckan var riktigt bra, sett ur ett medmänskligt perspektiv.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Casper har skrivit lite av sin version om kvällens avsnitt på sitt Facebook-konto:

[bild]
[bild]
[bild]
Fast det där är ju en massa skitsnack.

Att en snickare jobbat svart hos hans kund, "utan hans vetskap". Vad har det med saken att göra?

1. Avrådan om materialet. Det där får jag inte riktigt ihop med att han lämnat en offert. Har han alltså offererat en takomläggning med material han samtidigt avråder ifrån? Det låter mer sannolikt att han offererat, och sedan när arbetet påbörjats: "oj det är låglutande, här står ju i monteringsanvisningarna att det inte får vara låglutande". Att avrådandet alltså är en efterkonstruktion. Han hade redan tagit ett fastprisjobb på att fixa taket, om han offererat fel material så är det hans problem.

Jag kan ju ha fel, det kan ju vara så att han skickat en offert där han samtidigt säger att materialet vi erbjuder passar inte till ditt hus.....

2. saknade råsponten, gick det verkligen inte att se innan arbetet påbörjades, ex- inne ifrån vinden? Tjaa, kanske, men det låter långsökt. Om det borde varit känt vid offerttillfället, så skall det ingå i offerten.

3. Skorstensinklädnaden med rost. Det måste väl ändå gått att se vid offerttillfället? Inget oväntat extraarbete.

Jag förstår inte riktigt vad konkursen har med saken att göra. Jo nu kan han ha svårt att göra rätt. Men de här felen utfördes och upptäcktes långt innan konkursen, han har ju haft alla möjligheter att åtgärda innan han gick i konkurs. Och åtgärd är ju inte att komma dit och lappa olika akuta läckor, utan att utföra taket på ett fackmannamässigt sätt. Det har han haft alla möjligheter att göra innan konkursen, om han hade haft någon ambition att göra rätt för sig.

han har fortfarande en verksamhet igång, aktiv hemsida. Samtidigt är han avregistrerad för F- skatt, har ingen momsregistrering osv. Under de förutsättningarna kan hans pågående röreleseverksamhat knappast vara annat än svartjobb.
 
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Fast det där är ju en massa skitsnack.
Ja jag säger inte emot, jag bidrog bara med "den andra sidans version" :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.