Är inte i branschen alls, men sätt för sjutton igång med tillverkning!
Om den fanns i rätt storlek skulle jag köpa en till vår hall direkt.

"Hallbänk med 4st dubbla tork-krokar för mössor och vantar, är samtidigt ett snyggt elementskydd och ger extra lyx i form av inbyggd rumpvärme, 2.495 kr i vit lackat massivt trä. Nedfällbar, tar minimalt med plats i hallen i uppfällt läge."
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
stig-helmer skrev:
Vi har en ganska trång hall och har därför saknat möjlighet till en sittplats invid entrén. Jag har därför snickrat en fällbar bänk som även fungerar som skydd för det skrymmande elementet i hallen.

[BILD]

Bänken är byggd av regelvirke i dimensionen 45x45 mm och 45x70 mm. Som överstycke sitter en fönsterbräda. Bänkens gångjärn består av en genomgående 10 mm gängstång och dess nedfall dämpas av två gasfjädrar. Under överstycket sitter fyra klädkrokar för att man ska kunna hänga vantar och mössor på tork över elementet.

Eftersom bänken är placerad mitt emot hatthyllan i hallen är den perfekt att användas vid på- och avtagning av skorna. Den brukas flitigt av familjemedlemmarna och är även trevlig att erbjuda överraskade gäster som kommer på besök.
Wow, otroligt smart!
Man kan inte få se några närbilder på t.ex. gångjärnen och gasdämparna?
 
Oijoij skrev:
Wow, otroligt smart!
Man kan inte få se några närbilder på t.ex. gångjärnen och gasdämparna?
Tack!

Gångjärnet består av en gängstång som går rakt igenom den nedersta regeln i sitsen (se bild).
Gångjärn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gängstången sitter stumt i regeln men är glidlagrad i de båda benen.

Gasfjädern är en sådan här: http://www.specialbeslag.se/gangjarn/gasfjader
 
Hade jag sett en sådan annons när vi gjorde om hallen hade jag köpt det direkt. Nu tog vi bort elementet istället, det gick bra eftersom vi har luftvärmepumpen över ytterdörren.
 
Anna_H skrev:
Hade jag sett en sådan annons när vi gjorde om hallen hade jag köpt det direkt. Nu tog vi bort elementet istället, det gick bra eftersom vi har luftvärmepumpen över ytterdörren.
Tack, vad roligt att höra - får nog försöka gå vidare med detta! Tips på möbelsnickerier som kan tänkas vara intresserade mottages tacksamt!
 
Barn nummer 2 är på väg, och min fru ville ha ett skötbord från Ikea för 1500:-

Åkte genast iväg och handlade virke för hälften av den summan. Lådinsatserna är från Ikea, men fronterna och det övriga har jag gjort själv. Lite mdf, men mest furu.

2016-01-23-09-39-29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 21 till
  • Laddar…
Öfremora skrev:
Barn nummer 2 är på väg, och min fru ville ha ett skötbord från Ikea för 1500:-

Åkte genast iväg och handlade virke för hälften av den summan. Lådinsatserna är från Ikea, men fronterna och det övriga har jag gjort själv. Lite mdf, men mest furu.

[bild]
Jäkligt fint :)
 
  • Gilla
Öfremora
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Jäkligt fint :)
Oj tack så mycket :)
 
Blev less på min lilla Sjöbergsbänk och byggde en ny. Bänken är gjord i björk 0,6x2 meter och bänkskivans tjocklek är 85 mm. Jag skickade efter skruvstyckena från Dieter Schmid Fine Tools i Berlin som hade extremt bra service. Paketet på 33 kg kom till mellersta norrland på bara 6 dagar. Jag gillar verkligen snabbjusteringen på framtången, den är mycket smidig att använda. CIMG0047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG0049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG0035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG0029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160118_205424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160118_205424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik_U och 36 till
  • Laddar…
amatörsmurf skrev:
Blev less på min lilla Sjöbergsbänk och byggde en ny. Bänken är gjord i björk 0,6x2 meter och bänkskivans tjocklek är 85 mm. Jag skickade efter skruvstyckena från Dieter Schmid Fine Tools i Berlin som hade extremt bra service. Paketet på 33 kg kom till mellersta norrland på bara 6 dagar. Jag gillar verkligen snabbjusteringen på framtången, den är mycket smidig att använda.
För mig fungerar inte bilderna.. :(
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Konstigt. De syns i mitt flöde. Någon som vet vad man kan göra?
 
Inte för oss med. Lägg ut dem igen?
 
Nu har jag gjort ett nytt försök.
 
  • Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
Jag ser dem och fasiken vad avundsjuk man blir!
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
amatörsmurf skrev:
Nu har jag gjort ett nytt försök.
Den bänken ska du inte vara missnöjd med.
Ser ut att vara ett rätt stabilt stycke pinnar det.
MFT-möjligheten är ju riktigt tjusig också.

Bra jobbat.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.