Volym o ton men kanske även en omkopplare för val av mick... :)

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Bolwede skrev:
Byggde min drömgitarr i sommras, skall bara löda elektroniken.
Snyggt. Greppbrädan i ebenholz? Nästa gång vill vi se ett akustiskt gitarrbygge;)

Bolwede skrev:
Byggde min drömgitarr i sommras, skall bara löda elektroniken.

[bild]
Jättesnygg! Ytbehandling? Vad gör du på bilden?

Grattis!

Har en ritning i Sketchup, dock är inte botten med i ritningen.

Jag har fräst tapphåll och gjort tappat på spjälorna, så är ganska mycket jobb men blir väldigt bra.

Har den inte tillgänglig just nu men kan lägga upp den senare.

• Gilla
sforskarn och 1 till
  • Laddar…
Krillew skrev:
Volym o ton men kanske även en omkopplare för val av mick... :)
Använder mig aldrig av tonen, så det är endast volym och 3 vägs switch som skall in

Daniel_N skrev:
Jättesnygg! Ytbehandling? Vad gör du på bilden?
Denna bilden visar en jig som jag använder för att limma på wengetoppen på mahognykroppen

Danish oil använder jag som ytbehandling

Ola C skrev:
Snyggt. Greppbrädan i ebenholz? Nästa gång vill vi se ett akustiskt gitarrbygge;)
Ebenholtz, och akuatiskt är aldeles för mycket jobb för min del ;)

Bolwede skrev:
Denna bilden visar en jig som jag använder för att limma på wengetoppen på mahognykroppen
Så jiggen ger både indexering och presstryck för limmet? Fanns det någon anledning till att du inte limmar först, fräser sen och på så vis slipper indexering?

Bolwede skrev:
Använder mig aldrig av tonen, så det är endast volym och 3 vägs switch som skall in
Volym på max, tone på max. Egentligen behöver man ingen halsmick heller, men det kan ju vara bra att ha i reserv om den vanliga micken skulle gå sönder :-D

• Gilla
erik_n
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Så jiggen ger både indexering och presstryck för limmet? Fanns det någon anledning till att du inte limmar först, fräser sen och på så vis slipper indexering?
Undrar det samma, samt lägger till en fråga; hade du bara presstryck längs med kanterna? Jättefin gitarr för övrigt, wenge är kalasfint när det väl är ytbehandlat!

Volymen brukar man vilja ha nära stallet så man kan "svaja" lite... men är det inte risk o fastna i switchen om den hamnar så nära??
Men det kanske är den bakre du skall ha som omkopplare.

Fantastik fin gura undrar som några andra över jiggen (är själv jigg fetischist) Hur blir presstrycket i mitten, kanske inte har någon större betydelse för hållfastheten.
Men jag tänkte på tonen/klangen i materialet om limningen inte blir helt homogen. Men det kanske är så marginellt så det har ingen påverkan?

Ps wenge ådringen på kroppen blev väldigt snygg när den är så tät i mitten och glesare mot kanterna.

Redigerat:
Till att börja med så måste jag säga att jag är oerhört imponerad av allt det som postats i denna tråd sen jag posta senast, speciellt Bolwedes gitarr!

Här till mitt bidrag, en stol av naturpinnar eller vad man nu ska säga.

stol 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tittar nära ser det ut som om jag pluggat överallt, men jag borra först ett 10mm brett hål in 10 mm och skruvade sedan däri, sedan satte jag på en plugg i det hålet, på skruvhuvudet.

stol 2.jpg
Skapa konto

Som tur var hade jag två pinnar med perfekt lutning för ryggstödet.

20150919_111419.jpg
Skapa konto

Själva sittytan och ryggstödet var svårast att få till då jag inte har tillgång till någon maskin som kan göra plankor, och jag ville ha kvar barken på sidorna, därför tog jag stockar och använde såg, stämjärn och hyvel. Riktigt nöjd faktiskt! Men den är inte så bekväm, funkar dock bra som stol att ha kläderna på :)

• Gilla
amatörsmurf och 11 till
  • Laddar…
Här är ett nytt pytteprojekt där jag har byggbeskrivning på bloggen
DSCF9321.jpg
Skapa konto

• Gilla
Chargerman och 8 till
  • Laddar…
Mycket snygga fogar! Hur mycket tid lägger du på att bygga något sådant?

Och nej; jag är inte tillräckligt skarpsynt! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.