1 672 194 läst · 3 215 svar
1672k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
En dam visade mig en bild på ett soffbord och frågade om jag kunde göra ett sådant åt henne. Tråkig design som det finns en uppsjö av versioner av men nybörjare som man är så är jag nöjd med resultatet ändå.
Spårad limträskiva behandlad med båtfernissa. Stomme av limträfuru.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spårad limträskiva behandlad med båtfernissa. Stomme av limträfuru.
Trevligt litet bord.
Den där gerade sargen kan leva ett farligt liv om (när) skivan börjar ändra bredd med årstiderna. Omöjligt att se om skivan ligger lös i sargen eller om sargen är fäst mot skivan, ligger den lös har de gerade hörnen klart större chans att överleva även om det ser tajt ut med svällmån.
Båtfernissa hjälper väl dock att förhindra fuktrörelser till då den stänger träet mer än ex linolja (?)
Den där gerade sargen kan leva ett farligt liv om (när) skivan börjar ändra bredd med årstiderna. Omöjligt att se om skivan ligger lös i sargen eller om sargen är fäst mot skivan, ligger den lös har de gerade hörnen klart större chans att överleva även om det ser tajt ut med svällmån.
Båtfernissa hjälper väl dock att förhindra fuktrörelser till då den stänger träet mer än ex linolja (?)
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Tackar! Väl medveten om om att sargen är lite utsatt men sargen sitter enbart i stommen pga detta, visst kan den väl spricka ändå men har gjort likadant på ett lite större bord och det ser fortfarande fint ut.
Svårt det här med trärörelse. Pinsamt om något av ens alster man har sålt av skulle spricka isär totalt efter några månaders rörelse.
Svårt det här med trärörelse. Pinsamt om något av ens alster man har sålt av skulle spricka isär totalt efter några månaders rörelse.
Ja det är supersvårt om man ska lyckas förutse exakt hur mycket det kommer röra sig. Men den hyfsat enkla regeln att aldrig spänna in breda plankor eller skivor stumt i breddled* (eftersom det är det hållet det rör sig) är väl ganska enkel.son-of-a-tree skrev:
edit...*samt ge lite rörelsemån i breddled...
Nu tror jag ditt bord klarar sig bra, det verkar byggt av furuskivor (antagligen då köpta på byggvaruhuset och då inte torkade till superlåg fuktnivå) och byggt på sommaren då luftfuktigheten är högre. Så, händer det något är det troligtvis att skivan krymper i bredd när det blir torrare på vintern.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, vackert bord, men vad är det för ytbehandling?
Ser ju ut som vanlig furu-limfog men vad är det betsat med?
Ser ju ut som vanlig furu-limfog men vad är det betsat med?
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Tiden får utvisa vad som sker med det lilla bordet helt enkelt : )
Mycket riktigt så är det vanlig furulimfog som spårats för att se ut som brädor.
Ytbehandlingen är en Stålullsvinäger-blandning, spännande sätt att färga träet då man aldrig vet riktigt hur det kommer att bli och ändrar färg en hel del med tiden. Osså 4 gånger internationals båtfernissa på det. Blev en riktigt slät och spegelblank fin yta.
Mycket riktigt så är det vanlig furulimfog som spårats för att se ut som brädor.
Ytbehandlingen är en Stålullsvinäger-blandning, spännande sätt att färga träet då man aldrig vet riktigt hur det kommer att bli och ändrar färg en hel del med tiden. Osså 4 gånger internationals båtfernissa på det. Blev en riktigt slät och spegelblank fin yta.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Att värdera ens verk är ju det svåraste av allt, blir ju hutlösa priser om man ska ta tex 400kr / tim + moms som man ju måste ta om man har ett företag och det ska vara någon ide. Har läst lite artiklar från bla Marc Spanguolo rörande ämnet och det verkar vara fler än jag som tycker det är skitsvårt med prissättning. Kanske finns en tråd här som berör ämnet?
Nu gör ju inte jag detta för vinnings skull utan för att det är min hobby som många andra, tror just detta bordet landade på nånstans runt 85:-/h. Skamligt billigt jag vet men folk förstår nog inte att tid kostar pengar.
Nu gör ju inte jag detta för vinnings skull utan för att det är min hobby som många andra, tror just detta bordet landade på nånstans runt 85:-/h. Skamligt billigt jag vet men folk förstår nog inte att tid kostar pengar.
Mest för att hålla tråden vid liv så bidrar jag med mitt dagsprojekt. Två väggmonterade (snart i alla fall) nattduksbord i oljad ask som blev över från bordsbygget.
Inget komplicerat alls men tycker att det som höjer upp möbeln är om man låter träts ådring följer varandra runt hörnen.
Hoppas det inspirerar någon.
Logga in
Skapa konto
Inget komplicerat alls men tycker att det som höjer upp möbeln är om man låter träts ådring följer varandra runt hörnen.
Logga in
Skapa konto
Hoppas det inspirerar någon.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så snyggt!katos skrev:
Inspirerar gör du, ja, men jag inser mina begränsningar och håller mig till enklare saker.
Vi har en enda ask på vår mark, det högsta trädet i trakten,
och alla skulle sakna den om den fälldes.
Särskilt grannen som får alla löven i sina hängrännor :x