Bidrar med lite bilder av mitt/mina soffbord i massiv valnöt.
 
  • bord 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bord 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Häftiga, ser ut att vara lite 50-60-talsstuk på domdär. :)
 
wow. de var snygga
 
Immobil skrev:
Häftiga, ser ut att vara lite 50-60-talsstuk på domdär. :)
Japp stämmer helt rätt, tackar för omdömmena Immobil och linkentuss_
 
Har du gjort benen själäv eller har du tagit dom från gamla bord?
 
vojma skrev:
Har du gjort benen själäv eller har du tagit dom från gamla bord?
Jag har köpt benen separat men då var dom 570 långa. Lite för långa för ett soffbord så jag fräste upp svetsnigen under kragarna vid fötterna, kapade rören och svetsade på kragen igen. Nu når man kaffet på bordet.
 
Snygga Bonan! Valnöt är vackert, hur har du ytbehandlat den?
/B
 
bengtn skrev:
Snygga Bonan! Valnöt är vackert, hur har du ytbehandlat den?
/B
Har ytbehandlat den med Danish oil. Är ett bra val till just valnöt då den får ytan att bli nästan 3 dimensionell och spegelblank, hyffsat slitstark.
 
Nu kommer ett par utlovade "fail"-projekt...

En hallspegel byggd av en gammal spegelvägg. Ramen är gjord av furureglar som jag kapat och hyvlat på längden, slarvigt utfrästa bladskarvar i hörnen, limmat och skavankdolt med akrylfog, uppskruvat på väggen och målat med vit lackfärg. Resultatet blev väl hyfsat till slut iaf men jag orkade inte spackla och slipa bort träådringen så ytan blev jämn. Lite pga att jag väl ser det som ett tillfälligt projekt. Målade slöjdprojekt är inte riktigt min grej. Oljad ek ska det ju vara =D och en obruten spegelyta om det ska vara värt att lägga jobb och pengar på.
10gwpe0.jpg

En supermodifierad peugeot-kaffekvarn. Insåg så småningom att steget att föra över det malda kaffet i plastcylindern till aeropressen var onödigt och slabbigt. Så jag byggde en ny kropp till kvarnverket. Stavlimmat från spillbitar av valnöt. Allt blev till slut lite snett och vint. Det syns till och med på bilden tror jag att locket sitter vridet. Lite överdrivs det av perspektivet dock. Lackat med högblank polyuretanfernissa. Jag är egentligen inte så förtjust i klarlack men i det här fallet kändes det befogat för att den skulle bli avsköljbar. Det gör sig rätt bra på valnöt dessutom... Lacken blev en liten aning vågig och några limfläckar framträdde också. Det får duga dock, den fungerar utmärkt till vad den är avsedd för. Nästan iaf, en liten designförbättring hade kunnat vara att cylindern hängde fritt och inte kaffe som ligger i botten fastnade undertill.
2pqutxf.jpg
 
Ingen som har något mer att visa upp? Har idetorka här och känner att jag vill göra ngt :p
 
Här är en bänk jag gjort. Enbart MDF. Tycks hålla ihop riktigt bra. Vi har även en utomhus som tycks hålla ihop bra.
Bank.jpg
 
Toalettskåp i sälg
 
  • IMG_2753.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Riktigt flott, bra jobbat! :)
Sitter det en spegel på framsidan?
 
enSAM: Det var första gången jag hört talas om att man använt sälg till möbler. Det ser ju bra ut, hur fick du idén? Är det ett stråk av snickeri som jag helt missat kanske?

Nån som har input om sälg som möbelvirke?
 
Immobil, tack för kommentaren, nej ingen spegel på framsidan den är så snygg utan, så den sitter på väggen bredvid och är svarvad i furu, du kan även se en spegelbild av ett annat toalettskåp i den spegeln. Svarvat en del i sälg och................ men sälgen är oftast angripen i kärnan av rötsvamp så det är ganska svårt att få tag på större "felfria" bitar. Den är ganska svår att hyvla, åtminstone den vi har här i norra norrland, fiberriktningen verkar byta riktning lite som den vill, men den blir väldigt len och skön att ta på om det lyckas. Finns några sälgalster på min h-sida om intresse finns.
 
  • spe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.