badtastex skrev:
Det vore väldigt kul med en byggtråd men du kanske inte har fler bilder?

Har du gjort dörrarna med något speciellt frässtål? Vanligt fräsbord eller nåt kraftigare?
Är det byggt med limträ eller plywood?

Håller inte med om benen, tycker det ser helt ok ut med den dimensionen även om jag själv gillar hel sockel. Däremot tyckte jag nog att det var lite märkligt med springan mellan övre och undre skåpsdelen men det handlar ju om tycke och smak.

Ett riktigt fint hantverk som jag tycker du skall vara stolt över!
Jo, lite fler bilder finns. Får se om jag hinner lägga upp en ny tråd med dem vid tillfälle. Skåpet är huvudsakligen byggt i limträskivor. Bakstycket är dock av 6mm MDF och dörramarna är av 18mm MDF. Har byggt ett fräsbord av Axminsters fräshiss, ett IKEA köksskåp och en laminatskiva. Om jag inte missminner mig så är det ett CMT kontraprofil-frässet jag hade till dörrarna. Lådorna är byggda i planhyvlat virke och sammafogade med dovetails (kommer inte på det svenska ordet just nu...). Lådbotten i plywood.

Hmmm.. jo, ang. springan så är det som så att skåpet är byggt som två moduler för att det ska vara lite lättare att flytta(och bygga) och som så många gånger förr var jag inte riiiiiktigt klar med täcklisten när skåpet sattes på plats och bilden togs... Dock är listen på gång... vilket år som helst...
 
Saxpy skrev:
...Jag hade tänkt att ha lite grövre ben och gjorde faktiskt ett par stycken för att se hur det såg ut. Tyckte då att skåpet såg för "tungt" ut då men det är ju mer en fråga om tycke och smak...
Ja, det ser ju väldigt lätt och luftigt ut, nästan så det svävar över golvet :)


Jag skulle aldrig kunna skapa något så vackert själv.
Har nyss fått färdigt en stalldörr, där ligger min nivå :p
 
Dovetails heter laxstjärtar på svenska.

I övrigt är det ett mycket vackert skåp du byggt.
 
Inte många vanliga snickare som hade klarat av att bygga ett sånt fint skåp. Kan du va stolt över.
 
badtastex skrev:
Det vore väldigt kul med en byggtråd men du kanske inte har fler bilder?

Har du gjort dörrarna med något speciellt frässtål? Vanligt fräsbord eller nåt kraftigare?
Är det byggt med limträ eller plywood?

Håller inte med om benen, tycker det ser helt ok ut med den dimensionen även om jag själv gillar hel sockel. Däremot tyckte jag nog att det var lite märkligt med springan mellan övre och undre skåpsdelen men det handlar ju om tycke och smak.

Ett riktigt fint hantverk som jag tycker du skall vara stolt över!
Nu finns en byggtråd för den intresserade: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/241321-byggtrad-skap-till-matsalen.html
 
  • Gilla
Herr_JT och 3 till
  • Laddar…
Hur är det övre skåpet fäst? Bara med sin egen tyngd?

Fantastiskt skåp, någon gång hoppas jag kunna bygga något så vackert!
 
TräNa skrev:
Hur är det övre skåpet fäst? Bara med sin egen tyngd?

Fantastiskt skåp, någon gång hoppas jag kunna bygga något så vackert!
Överskåpet har ett tippskydd fast i väggen och är dessutom skruvat underifrån genom skivan upp i fyra klossar just för det ändamålet.
 
B
Saxpy skrev:
Överskåpet har ett tippskydd fast i väggen och är dessutom skruvat underifrån genom skivan upp i fyra klossar just för det ändamålet.
Jag har tänkt om när det gäller ditt skåp!

Det är så fint att du borde ha det i snickarverkstan.
Med stämjärn, skölpar, fräsar filar mm liggande i snygga rader att njuta av :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag har tänkt om när det gäller ditt skåp!

Det är så fint att du borde ha det i snickarverkstan.
Med stämjärn, skölpar, fräsar filar mm liggande i snygga rader att njuta av :)
Haha, du gav mig precis anledning att bygga ett skåp till!!!! ;-)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Söndags lek med sågen:) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Theodor Hellberg och 3 till
  • Laddar…
Berätta gärna vad du har gjort! Ett tryck av något slag?
 
Jag har sågat ut en bild o limmat fast det på en svartbetsad träskiva sedan limmat dit en ram.mer avancerat än så var det inte:)
 
Heggeland skrev:
Jag har sågat ut en bild o limmat fast det på en svartbetsad träskiva sedan limmat dit en ram.mer avancerat än så var det inte:)
Enastående vackert och ack så enkelt att göra fina tavlor, tack för inspirationen. Det ska jag ge mig på att göra någon helg när tid finnes!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.