Snygg stol o trevlig blogg, gillade din snickarbänk. Bygger själv sällan i ek eftersom jag tycker det blir gult hur man än ytbehandlar det. Lite svårt att komma med förslag när man inte vet vad stolen ska passa in med. Själv hade jag nog gjort den svarteksliknande med svart dekorvax och sen hårdvaxolja. Det svarta så svart att man bara skymtar ådringen och lite färgskitningar men absolut inte så det ser målat ut.
 
Jättesnygg stol, trots alla misstag :)
Tycker inte den ser tråkig ut alls.
En ytbehandling som behåller träkänslan ska det väl vara ändå, färg eller lack vore synd.
Stålull och vinäger låter spännande, men verkar mest användas när man vill "fuskåldra" möbler?
 
Fuskåldringen på ek blir ganska dramatisk. Den här har legat i 4 timmar nu och blivit väldigt mörk. Dock ser den lite flammig ut så det kanske inte kommer funka. DSCF3408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev fuskåldring till slut. Lite te, stålull och vinäger och stolen blev svart. DSCF7462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Denna tråd är något av det bästa som hänt mig.

Häftigt att se hur ek reagerar. Kan förstå att syran spelar in här, men vad är tanken med teet?
 
Järnet reagerar med tanninerna i trät men det kan bli lite fläckigt så genom att behandla ytan med något annat som innehåller tanniner (det lite beska i te) så får man ett jämnare och kraftigare resultat. Det finns en bra artikel här http://www.popularwoodworking.com/techniques/ebonizing_wood där de gjorde te av någon sorts bark men vanligt te funkade också. Jag har skrivit in min arbetsgång på bloggen
Garvsyra borde gå att köpa på apotek eller så och fungerar säkert också. Vin? En stol behandlad med Chateauneuf du pape ;-)
 
Järnvitriol (järnsulfat) ger samma effekt, finns att köpa på byggmarknaden bland ogräsmedlen. Blanda ut med vatten och pensla på, så har man "instant svartek". Men jag får medge att det är roligare med stålullsvarianten :)

/Fredrik
 
Är ingen finsnickare precis men frun ville ha ett nytt skåp och då får man ju ställa upp. Är ganska nöjd med tanke på att det är mitt första skåp...


WP_20140605_18_17_22_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andy999 och 26 till
  • Laddar…
Saxpy skrev:
Är ingen finsnickare precis men frun ville ha ett nytt skåp och då får man ju ställa upp. Är ganska nöjd med tanke på att det är mitt första skåp...


[bild]
Nej det såg ju verkligen bara grovt tillyxat ut...

...eller? Nej jag tycker att det ser jättefint ut!
 
  • Gilla
Kattvovven och 1 till
  • Laddar…
Herregud, första skåpet? Min första stol ser ut som ett dike jämfört, på riktigt! Ni är ena riktiga finsnickare allihopa!
 
Man har ju god hjälp av Norm i New Yankee Workshop... :)
 
...och jag som är väldigt nöjd när jag snickrat nya odlingslådor till tanten. Håhåjaja. :(
 
  • Gilla
Kattvovven och 2 till
  • Laddar…
Saxpy skrev:
Är ingen finsnickare precis men frun ville ha ett nytt skåp och då får man ju ställa upp. Är ganska nöjd med tanke på att det är mitt första skåp...
Mycket vackert skåp. Grattis till et fint hantverk!

Men för att du inte skall spricka av allt beröm har jag en liten fundering:
Benen som skåpet står på, tre fram och tre baktill antar jag, ser liiite tunna ut.
I förhållande till hur stort (och kanske tungt) skåpet är.

Jag skulle alltså velat ha benen ett par cm grövre.

(Hoppas jag inte blir bannad nu :( )
 
KnockOnWood skrev:
Mycket vackert skåp. Grattis till et fint hantverk!

Men för att du inte skall spricka av allt beröm har jag en liten fundering:
Benen som skåpet står på, tre fram och tre baktill antar jag, ser liiite tunna ut.
I förhållande till hur stort (och kanske tungt) skåpet är.

Jag skulle alltså velat ha benen ett par cm grövre.

(Hoppas jag inte blir bannad nu :( )
Det stämmer, 3+3 ben. Minns inte på rak arm hur grova benen är men jag tror att de är nånstans 40x35mm innan jag fasade av dem. Jag hade tänkt att ha lite grövre ben och gjorde faktiskt ett par stycken för att se hur det såg ut. Tyckte då att skåpet såg för "tungt" ut då men det är ju mer en fråga om tycke och smak. Uppskattar feedbacken iallafall.
 
Det vore väldigt kul med en byggtråd men du kanske inte har fler bilder?

Har du gjort dörrarna med något speciellt frässtål? Vanligt fräsbord eller nåt kraftigare?
Är det byggt med limträ eller plywood?

Håller inte med om benen, tycker det ser helt ok ut med den dimensionen även om jag själv gillar hel sockel. Däremot tyckte jag nog att det var lite märkligt med springan mellan övre och undre skåpsdelen men det handlar ju om tycke och smak.

Ett riktigt fint hantverk som jag tycker du skall vara stolt över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.