1 671 916 läst · 3 215 svar
1672k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
På plats men behöver fixa inredningen !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Riktigt snyggt! Härligt också att se att det står en (relativt) enkel skildragare på bilden. Tydligt att det går att göra bra saker utan de allra värsta prylarna (sen ser iof. många av handverktygen inte allt för billiga ut )
/U
/U
Riktigt snyggt, jag vill också göra ett...
Jag är tyvärr riktigt dålig på det här med att känna igen träslag. Vad har du gjort skåpet av? Är det enbart massivt trä eller har du använt skivor av något slag i bakstycke och dörrar?
Jag är tyvärr riktigt dålig på det här med att känna igen träslag. Vad har du gjort skåpet av? Är det enbart massivt trä eller har du använt skivor av något slag i bakstycke och dörrar?
Tack !Skåpet är av homogen ek, inget fanerat MDF här. Sidor är 12 mm, bakstycke och front 6mm och hyllor 8 mm.jac skrev:
Helt rätt ! Jag drar tillbaka bladet, väldigt enkelt på VERITAS hyvlar. Planerar att ha de större hyvlarna lutandeOla C skrev:
Har också mina hyvlar stående men har satt fast nåt i stil med golvunderlagsfoam på det hyllplanet för att slippa meka med att dra tillbaka stålet. Om du har hyvlarna på översta hyllan kommer det ändå inte synas om de har nåt snällt underlag att stå på, såvida man inte är över 2m lång.Lawrence skrev:
OK! bra tips, tackOla C skrev:
I mitt garage är det no-no att lägga hyvlarna på sidan, framförallt på bänken. Jag ställer dem alltid på sulan, eventuellt med lite spånor under tån om jag jobbar med dem. Undantaget är en hyvelhylla där de pga platsbrist ligger ner.Ola C skrev:
Hyveljärnet är gjort för att skära trä och skadas knappast av att stå mot en hylla. I värsta fall får man väl bryna den en gång extra.
Däremot om man lägger den på sidan på bänken riskerar man att dels rubba sidinställningen och då oväntat få hyveln att skära väl djupt på ena sidan med fult resultat som följd, dels riskerar man skada eggen med ett annat verktyg eller att kanske skära sig. Om man tx slår emot eggen med en annan hyvel är det bara att ta och slipa om järnet. Det är betydligt omständigare än att bara byna en slö egg.
/B
Riktigt! Bakstycket är i flera delar , med en liten springa emellan för att ta upp rörelser. Virket var otroligt torrt då jag satte ihop så det krymper inte, utan sväller. Hoppas inte för mycketbengtn skrev:
Snyggt Lawrence!
Men är det inte en kristallkrona man ser på översta bilden upp till vänster.
Riktigt koolt, det vill jag också ha i snickeriet.
Jag hade en väldigt bra lärare i träslöjd i låg och mellanstadiet. Och det var verkligen no-no att lägga hyvlarna ner av den anledningen att det är lätt att fatta tag i hyveln fel när man är ett barn som använder hyveln för första gången eller komma åt av misstag och skär sig. Plus att det är en massa barn som rör sig hela tiden (läs springer runt)
Så jag håller med Bengtn så nu är lägret två två, få se om det blir omröstning om vilket som är det korrekta
Pär h
Men är det inte en kristallkrona man ser på översta bilden upp till vänster.
Riktigt koolt, det vill jag också ha i snickeriet.
Jag hade en väldigt bra lärare i träslöjd i låg och mellanstadiet. Och det var verkligen no-no att lägga hyvlarna ner av den anledningen att det är lätt att fatta tag i hyveln fel när man är ett barn som använder hyveln för första gången eller komma åt av misstag och skär sig. Plus att det är en massa barn som rör sig hela tiden (läs springer runt)
Så jag håller med Bengtn så nu är lägret två två, få se om det blir omröstning om vilket som är det korrekta
Pär h