1 680 669 läst · 3 248 svar
1681k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Byggveteran
· 2 416 inlägg
Hur sjutton hinner du medHep skrev:Ny dag - nytt skryt. Skrivbordet jag hållit på med ett tag i skolan. Det svåraste var att få till bordsskivan i svartbetsad ek med valnötskant. Jag kan trösta mig med att jag nu vet flera sätt som inte funkar. Betsad ek i ben och bordsskiva, björk inuti och resten valnöt. Knepig valnöt som var flammig och nästan ser ut som jakaranda i vissa delar.
Jag har oftast som mål att den som ser en möbel jag byggt ska vilja gå fram och känna på den och det har verkligen lyckats den här gången.
Hurtsarna ska såklart stå i varsin ända av bordsskivan, men jag har inte bredare bakgrund.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt, lådgreppen gillar jag skarpt.Hep skrev:Ny dag - nytt skryt. Skrivbordet jag hållit på med ett tag i skolan. Det svåraste var att få till bordsskivan i svartbetsad ek med valnötskant. Jag kan trösta mig med att jag nu vet flera sätt som inte funkar. Betsad ek i ben och bordsskiva, björk inuti och resten valnöt. Knepig valnöt som var flammig och nästan ser ut som jakaranda i vissa delar.
Jag har oftast som mål att den som ser en möbel jag byggt ska vilja gå fram och känna på den och det har verkligen lyckats den här gången.
Hurtsarna ska såklart stå i varsin ända av bordsskivan, men jag har inte bredare bakgrund.
Otroligt vackert arbete! Kan inte annat än hålla med om att man verkligen vill sträcka sig fram och känna på alla detaljer.Hep skrev:Ny dag - nytt skryt. Skrivbordet jag hållit på med ett tag i skolan. Det svåraste var att få till bordsskivan i svartbetsad ek med valnötskant. Jag kan trösta mig med att jag nu vet flera sätt som inte funkar. Betsad ek i ben och bordsskiva, björk inuti och resten valnöt. Knepig valnöt som var flammig och nästan ser ut som jakaranda i vissa delar.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tackar. Eftersom skolan inte längre är en vanlig yrkesutbildning, utan man betalar själv rätt mycket för att gå där, så är de väldigt försiktiga med kritik. Alltför försiktiga tycker jag, så efter lite tjat är de nu i alla fall ärliga mot mig. Mot de andra är det olika grader av positiva hejarop, då vi ju är kunder och inte bara elever.
Fast det finns ett par tydliga sätt att avgöra om ett bygge är uppskattat eller inte. En av våra lärare känner och klämmer alltid på saker hon gillar när hon går förbi eller står och pratar med den som snickrar. Alltså - hon tar på möblerna och inte eleven. Den andra läraren säger aldrig något negativt till någon direkt, men om han kommenterar någon annans bygge med ”hoppas han blir nöjd” så vet man att det är riktigt illa. Det här bygget var en klämmare.
Fast det finns ett par tydliga sätt att avgöra om ett bygge är uppskattat eller inte. En av våra lärare känner och klämmer alltid på saker hon gillar när hon går förbi eller står och pratar med den som snickrar. Alltså - hon tar på möblerna och inte eleven. Den andra läraren säger aldrig något negativt till någon direkt, men om han kommenterar någon annans bygge med ”hoppas han blir nöjd” så vet man att det är riktigt illa. Det här bygget var en klämmare.
Herrejösses vad snygg. Jag hade tänkt lägga upp en bild på en skärbräda som jag gjort åt en kompis som fyllde år nyss, men det blir inget av med om det är den här nivån vi har nu i den här tråden.Hep skrev:Ny dag - nytt skryt. Skrivbordet jag hållit på med ett tag i skolan. Det svåraste var att få till bordsskivan i svartbetsad ek med valnötskant. Jag kan trösta mig med att jag nu vet flera sätt som inte funkar. Betsad ek i ben och bordsskiva, björk inuti och resten valnöt. Knepig valnöt som var flammig och nästan ser ut som jakaranda i vissa delar.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det är ju klart du skall lägga upp den!I ivp skrev:
Alltid någon som får lite idéer så inför Jul!
Vi väntar! 🤓
Fick bli kronan på verket.
Det gamla Schingeltaket började bli skört efter 40 år, men fortfarande tätt.
La själv på Planjatak... Fick 20 timmars hjälp av en snickare.
Är väl också nåt att skryta över😇
Kom på att vända vinkelkapen upp och ned. Fick vrida på sprutskyddet
Diammantklinga från BT.
Det gamla Schingeltaket började bli skört efter 40 år, men fortfarande tätt.
La själv på Planjatak... Fick 20 timmars hjälp av en snickare.
Är väl också nåt att skryta över😇
Kom på att vända vinkelkapen upp och ned. Fick vrida på sprutskyddet
Diammantklinga från BT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Den sista bilden är attrappen av färdiga skorstenen jag körde till plåtslagaren, för tillverkning av skorstensbeslag.
Lite special med lutande stödkant för skivorna.
Det gamla beslaget sem tidigare ligger kvar under tappningen på skorsten. Skorsten monterade jag 2002. Var ett kul jobb, för en som aldrig gjort det tidigare.
Lite special med lutande stödkant för skivorna.
Det gamla beslaget sem tidigare ligger kvar under tappningen på skorsten. Skorsten monterade jag 2002. Var ett kul jobb, för en som aldrig gjort det tidigare.
Redigerat:
Ett av de första projekten jag gjorde i huset.
Byggde ”egna stommar” av ikea metod stommar.
270x80cm 4st.
Fick bygga baksidorna från grunden dock.
Sen sågat sönder dörrar och gjort rammen.
Mycket smidig att kunna sätta hela IKEAs kökssortiment som inredning!
Byggde ”egna stommar” av ikea metod stommar.
270x80cm 4st.
Fick bygga baksidorna från grunden dock.
Sen sågat sönder dörrar och gjort rammen.
Mycket smidig att kunna sätta hela IKEAs kökssortiment som inredning!
Mycket snygg !.M maxel skrev:
Visar bild på mina hopbyggda hemnes bokhyllor och framförallt tapeten 😉
Jag tycker du lyckats fantastiskt bra! Jag hoppas du jobbar som möbelsnickare. Nu eller efter utbildningen. Jag försöker hitta en byrå… men inte i melamin med masonitbottnar som hänger som hängmattor efter ett kort tag. Men var hittar man hantverksmässigt vackert gjorda byråer som man vill klämma på som din fantastiska skrivbord? Gör du möbler på beställning?Hep skrev:Tackar. Eftersom skolan inte längre är en vanlig yrkesutbildning, utan man betalar själv rätt mycket för att gå där, så är de väldigt försiktiga med kritik. Alltför försiktiga tycker jag, så efter lite tjat är de nu i alla fall ärliga mot mig. Mot de andra är det olika grader av positiva hejarop, då vi ju är kunder och inte bara elever.