Hep Hep skrev:
Ny dag - nytt skryt. Skrivbordet jag hållit på med ett tag i skolan. Det svåraste var att få till bordsskivan i svartbetsad ek med valnötskant. Jag kan trösta mig med att jag nu vet flera sätt som inte funkar. Betsad ek i ben och bordsskiva, björk inuti och resten valnöt. Knepig valnöt som var flammig och nästan ser ut som jakaranda i vissa delar.

Jag har oftast som mål att den som ser en möbel jag byggt ska vilja gå fram och känna på den och det har verkligen lyckats den här gången.

Hurtsarna ska såklart stå i varsin ända av bordsskivan, men jag har inte bredare bakgrund.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hur sjutton hinner du med:)

Hep Hep skrev:
Ny dag - nytt skryt. Skrivbordet jag hållit på med ett tag i skolan. Det svåraste var att få till bordsskivan i svartbetsad ek med valnötskant. Jag kan trösta mig med att jag nu vet flera sätt som inte funkar. Betsad ek i ben och bordsskiva, björk inuti och resten valnöt. Knepig valnöt som var flammig och nästan ser ut som jakaranda i vissa delar.

Jag har oftast som mål att den som ser en möbel jag byggt ska vilja gå fram och känna på den och det har verkligen lyckats den här gången.

Hurtsarna ska såklart stå i varsin ända av bordsskivan, men jag har inte bredare bakgrund.
Snyggt, lådgreppen gillar jag skarpt.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Otroligt vackert arbete! Kan inte annat än hålla med om att man verkligen vill sträcka sig fram och känna på alla detaljer.

• Gilla
  • Älska
Bittanbej och 2 till
  • Laddar…
Tackar. Eftersom skolan inte längre är en vanlig yrkesutbildning, utan man betalar själv rätt mycket för att gå där, så är de väldigt försiktiga med kritik. Alltför försiktiga tycker jag, så efter lite tjat är de nu i alla fall ärliga mot mig. Mot de andra är det olika grader av positiva hejarop, då vi ju är kunder och inte bara elever.

Fast det finns ett par tydliga sätt att avgöra om ett bygge är uppskattat eller inte. En av våra lärare känner och klämmer alltid på saker hon gillar när hon går förbi eller står och pratar med den som snickrar. Alltså - hon tar på möblerna och inte eleven. Den andra läraren säger aldrig något negativt till någon direkt, men om han kommenterar någon annans bygge med ”hoppas han blir nöjd” så vet man att det är riktigt illa. Det här bygget var en klämmare.

• Gilla
  • Haha
Toddbertuzzi och 12 till
  • Laddar…
Rätt! Känslan sitter i fingertopparna! 👋

Hep Hep skrev:
Alltför försiktiga tycker jag, så efter lite tjat är de nu i alla fall ärliga mot mig.
Här på byggahus är vi alltid ärliga, helt gratis.😉

• Gilla
  • Haha
Hep och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Herrejösses vad snygg. Jag hade tänkt lägga upp en bild på en skärbräda som jag gjort åt en kompis som fyllde år nyss, men det blir inget av med om det är den här nivån vi har nu i den här tråden.

• Haha
  • Gilla
Charlotte André Karlsson och 4 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Herrejösses vad snygg. Jag hade tänkt lägga upp en bild på en skärbräda som jag gjort åt en kompis som fyllde år nyss, men det blir inget av med om det är den här nivån vi har nu i den här tråden.
Det är ju klart du skall lägga upp den!
Alltid någon som får lite idéer så inför Jul!
Vi väntar! 🤓

• Gilla
Charlotte André Karlsson och 5 till
  • Laddar…
Skorsten beklädd med Glavaskiffer, egenhändigt byggd, stående på ett tak med grönskande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde detta helt själv efter att jag sett något liknande i västra Värmlands Glava.

Hade ett mindre parti med just Glavaskiffer liggande.

• Gilla
Britterik och 22 till
  • Laddar…
Fick bli kronan på verket.

Det gamla Schingeltaket började bli skört efter 40 år, men fortfarande tätt.
La själv på Planjatak... Fick 20 timmars hjälp av en snickare.

Är väl också nåt att skryta över😇

Kom på att vända vinkelkapen upp och ned. Fick vrida på sprutskyddet
Diammantklinga från BT.

Person i blå overall kapar plattor med vinkelslip, dammoln sveper över gräset. Flera plattor ligger redo för ett takprojekt.
Skapa konto

Chimney under renovation with wooden supports on a roof, visible chimney cap and surrounding trees in the background.
Skapa konto

Närbild på ett tak under renovering med nya skifferplattor, en vinkelhake och en linjal placerade ovanpå en träram.
Skapa konto

Takrenovering med Schingeltak och påläggning av Planjatak, träreglar över gammalt tak, verktyg och skog i bakgrunden.
Skapa konto
Rött hus med nylagt Plannjatak, byggställning synlig, omgivet av träd. Gamla taket ersatt efter 40 år.
Skapa konto

Nytt svart Planjatak monterat på takstolar över gammalt shingeltak, omgiven av skog och en liten röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

Rött hus med nytt Plannjatak, omgivet av skog. Utomhusmöbler står på gården. Nytt tak ersätter gammalt Schingeltak. En hjortskalle pryder verandan.
Skapa konto

• Bild av träkonstruktion med nyinstallerade plåttakpaneler och gammal stege i bakgrunden, under renovering av ett shingeltak.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 12 till
  • Laddar…
Den sista bilden är attrappen av färdiga skorstenen jag körde till plåtslagaren, för tillverkning av skorstensbeslag.

Lite special med lutande stödkant för skivorna.
Det gamla beslaget sem tidigare ligger kvar under tappningen på skorsten. Skorsten monterade jag 2002. Var ett kul jobb, för en som aldrig gjort det tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Ett av de första projekten jag gjorde i huset.
Byggde ”egna stommar” av ikea metod stommar.

270x80cm 4st.
Fick bygga baksidorna från grunden dock.
Sen sågat sönder dörrar och gjort rammen.

Mycket smidig att kunna sätta hela IKEAs kökssortiment som inredning!

• Hög grå garderob med anpassade dörrar och inbyggda IKEA-stommar, monterad mot en vit vägg i ett modernt rum.
    Skapa konto
  • Verktyg och material för att bygga IKEA Metod stommar liggande på ett trägolv framför monterade stommar.
    Skapa konto
  • IKEA Metod-stommar med skapade baksidor, två öppna garderober med vita dörrar och lådor, en stegpall framför på trägolv.
    Skapa konto
  • Rummet med nybyggda grå skåp av IKEA stommar, bredvid ett fönster. En person ligger på golvet, och en katt står på fönsterbrädan.
    Skapa konto
  • Närbild på vita IKEA-stommar med hembyggda ramar och baksidor, en del av ett husprojekt för att använda IKEAs kökssortiment.
    Skapa konto
  • Hembyggda stommar av IKEA Metod i ett rum under konstruktion, med 4 stora vita ramar, en stege och verktyg spridda på golvet.
    Skapa konto
  • Fyra vita IKEA Metod stommar 270x80 cm utan dörrar monterade mot en vägg, med träreglar på sidorna och en pall bredvid.
    Skapa konto
  • Ikea Metod stommar monterade som byggprojekt med verktyg och byggmaterial i framkant.
    Skapa konto
  • En hand håller en blå distans medan IKEA-stommar byggs. Vägguttag syns på väggen, trästommar och måttverktyg ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Egenbyggda stommar av IKEA Metod, fyra vita enheter, omgivna av verktyg och byggmaterial i ett rum.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 15 till
  • Laddar…
M maxel skrev:
Jag byggde om en garageport till en bricka.
Jag tyckte att det var synd att slänga teaken från garageporten när den gjort sitt.
Mycket snygg !.
Visar bild på mina hopbyggda hemnes bokhyllor och framförallt tapeten 😉

• Hemnes bokhyllor fyllda med böcker, en mönstrad tapet och en vit fåtölj framför hyllan i ett delvis upplyst rum.
    Skapa konto
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Byggt ett kafébord som ska vara ute på altanen året runt, tungt och stabilt. Lite slipning återstår.

• Robust kafébord av trä, placerat på grus, som ska stå ute året runt. Något arbete med slipning kvarstår.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tackar. Eftersom skolan inte längre är en vanlig yrkesutbildning, utan man betalar själv rätt mycket för att gå där, så är de väldigt försiktiga med kritik. Alltför försiktiga tycker jag, så efter lite tjat är de nu i alla fall ärliga mot mig. Mot de andra är det olika grader av positiva hejarop, då vi ju är kunder och inte bara elever.

Fast det finns ett par tydliga sätt att avgöra om ett bygge är uppskattat eller inte. En av våra lärare känner och klämmer alltid på saker hon gillar när hon går förbi eller står och pratar med den som snickrar. Alltså - hon tar på möblerna och inte eleven. Den andra läraren säger aldrig något negativt till någon direkt, men om han kommenterar någon annans bygge med ”hoppas han blir nöjd” så vet man att det är riktigt illa. Det här bygget var en klämmare.
Jag tycker du lyckats fantastiskt bra! Jag hoppas du jobbar som möbelsnickare. Nu eller efter utbildningen. Jag försöker hitta en byrå… men inte i melamin med masonitbottnar som hänger som hängmattor efter ett kort tag. Men var hittar man hantverksmässigt vackert gjorda byråer som man vill klämma på som din fantastiska skrivbord? Gör du möbler på beställning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.