A
Nu har vi färdigställt delar ur det nya konceptet till Nordiska kompaniet. Roligt att gå förtroendet, det är verkligen elegant även om bilderna inte kan återge det. Träarbetsbord med ritningar i verkstad, del av nytt butikskoncept under produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsmyckningspaneler på ett arbetsbord i en snickeriverkstad med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart butikskonceptinredning med cirkulära och rektangulära hål i ett byggnadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med pågående arbete på en del ur ett inredningsprojekt, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elegant vit diskinredning för butik färdigställd i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elegant marmorbänkskiva med utsågade hål för installation, del av Nordiska kompaniets nya koncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny diskinredning i elegant design färdigställd för Nordiska Kompaniet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Del av ett nytt butiksinredningskoncept med elegant disk i ljusa färger och mörk bänkyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ConnyK och 23 till
  • Laddar…
En veckas kurs i Intarsia på Capellagården resulterade bland annat i en blomma och en båt. Mycket träning kvar men bra start. Sågat ut 0,6mm faner.

Intarsia-konstverk av en blomma och en båt gjorda med olika träslag och faner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Damaja och 35 till
  • Laddar…
Suveränt! Du har ju fanimej inte gjort det lätt för dig; de vita vertikalerna i båtmotivet verkar knäckande svåra.

Nu väntar vi oss blomsterstilleben och landskapsmotiv nästa vecka. ;)

Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
En veckas kurs i Intarsia på Capellagården resulterade bland annat i en blomma och en båt. Mycket träning kvar men bra start. Sågat ut 0,6mm faner.

[bild]
Snyggt!
Använt en chevalet? (Vad heter det på svenska?)
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Suveränt! Du har ju fanimej inte gjort det lätt för dig; de vita vertikalerna i båtmotivet verkar knäckande svåra.

Nu väntar vi oss blomsterstilleben och landskapsmotiv nästa vecka. ;)

Snyggt jobbat!
//Ronnie
masterna är 0,4mm breda…:)
 
  • Wow
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt!
Använt en chevalet? (Vad heter det på svenska?)
fick demo på en men använde sen Hegner dekupörsågar.
 
En cirkel sluts.

Möbler till Juridicum.

Vid denna tiden 1999 traskade jag, 19 år gammal, in på Juridiska faktulteten, Juridicum, i Lund. Efter tekniskt gymnasium (där vi läste mycket om svetsfogar utan att någonsin ens hålla i en svets...) hade jag bytt riktning och bestämt mig för att juridik var något för mig. Det skulle enligt uppgift vara väldigt krävande och när man såg det på TV (Lagens Änglar tex) så verkade det roligt.

Det skulle dock visa sig att ovanstående tankegångar inte direkt var lysande som ingångsvärden för att välja vad man skulle syssla med i livet. Efter den första terminens allmänt matnyttiga juridiska översikt (tex fick vi av Per Hellsvik oss att det bara skulle vara ett "n" i särkullebarn!) utkristalliserades det relativt snabbt att jag hade valt fel. Studierna gick förvisso bra, även om de säkert hade gått ännu bättre om jag hade gjort några läxor och haft lite intresse för ämnena...Istället tillbringades tiden med att snickra, träna och dricka öl på helgerna. För CSN-pengarna köptes begagnade verktyg, maskiner och virke.

Några år senare (efter ytterligare ett tveksamt utbildningsval, men det är en annan historia...) tänkte jag till på allvar och började snickra på heltid 2010. Allting går väldigt mycket lättare när man brinner för det man gör. Att längta till jobbet på söndagskvällen gör att dagarna flyger iväg. Föga förvånande var jag mycket mera lämpad som möbelsnickare än som jurist.

10 år senare är jag tillbaka på Juridicum igen.Bibliotek och reception är fortfarande väldigt vackert utformade i betsat björkfaner och mässing (tillverkat av gamla Lunds Snickeri en gång i tiden).

Denna gång har vi bland annat fått förtroendet att tillverka en vägghängd hylla samt en höj/sänkbar receptionsdisk. Ett fantastiskt trevligt arbete, där vi känner att våra styrkor används till fullo. Vi har alltid väldigt höga krav på oss själva och vad vi skapar – det passar bra när kunden också har det.

Den fasta delen är monterad i golvet och har speglar som vi har fanerat för hand. Notera hur ljuset bryts olika i de liggande och stående delarna, trots att faneret kommer från samma bunt. Överliggaren är i massiv björk, delvis rejält flammig, väldigt vacker. Sparkplåten i mässing är gerad i hörnen och därefter är skarven kallstukad med ett sickelstål. Notera också de stående listerna, som både är gerade och profilfrästa i ändträet, vilket ger ett trevligt och arbetat utseende. På insidan sitter fanerade lamellskivor fästa med kullrig mässingsskruv. Skallarna är polerade och dragna på lodrät linje, för att matcha med det stående faneret.

Toppen är precis som resten uppbyggd av en lamellskiva. Den är belagd med linoleum och kantad med 6mm mässing. Undertill sitter en lamellskiva med stående björkfaner. Observera hur det stående faneret i denna skiva är matchat med det stående faneret i den fasta fronten. Eftersom de är olika breda (då den rörliga delen ligger innanför) krävdes det en del räknande och tungan rätt i mun för att få perfekt matchning på samtliga bitar. När bordet är högst upp ser man tydligt hur faneret på den fasta delen fortsätter upp på den rörliga.

Mässingslisten sitter med försänkta skruvar, dragna på linje (dvs med spåren i skallen liggande likadant på alla skruvar) och nerfilade, slipade och slutligen polerade så att de är precis i höjd med plattstången.
Vi har dock inte varit ensamma om detta arbete!

Jan Bergfelt, som varit arkitekt på Juridicum i 25 år, har formgivit och varit inblandad genom en kontinuerlig och väldigt givande dialog. Ett utmärkt stöd och jag hoppas att alla har samma glöd och intresse för sitt värv när man har gjort det så länge som honom.

Valsning av den stora böjen och pressning av de små svängarna (inklusive att svarva specialverktyg för detta) på plattstången har utförts med den äran av Stefan på Olofssons Smedja i Staffanstorp. Det behövdes bara att vi smekte lite lätt med kopparklubban för att få den väldigt tighta passning mellan plattjärn och skiva som syns på bilderna.

Slutligen har möbelpolerare Torbjörn på Möbelverkstan i Lomma med största skicklighet blandat fram en ny bets (för att passa med befintlig inredning) och sen betsat och lackat.

När jag läser ovanstående påminns jag om att det inte bara är viktigt att vi jobbar mot att bli de bästa snickarna vi kan – utan också att vi ser till att omge oss med andra duktiga yrkesmän/kvinnor - och det har vi verkligen lyckats med när det gäller detta gäng!

Höj- och sänkbar receptionsdisk i betsat björkfaner med mässingsdetaljer och fanerade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en höj/sänkbar receptionsdisk i betsat björkfaner med synlig mässingsdetalj och fanerade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höj/sänkbar receptionsdisk i betsat björkfaner med mässingslist, handfanerad yta och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av en anpassad höj- och sänkbar receptionsdisk med flammigt björkfaner och mässingsdetaljer i ett bibliotek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av höj/sänkbar receptionsdisk med mässingskant och linoleumtopp, handgjord detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på en höj/sänkbar receptionsdisk med en polerad mässingssparkplåt som reflekterar omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkad höj/sänkbar receptionsdisk i betsat björkfaner med mässingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höj- och sänkbar receptionsdisk med betsat björkfaner och mässingsdetaljer, utformad av en möbelsnickare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på detaljer av skräddarsydda möbler med björkfaner och mässingselement i en reception.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höj/sänkbar receptionsdisk med inlägg av betsat trä och mässingsdetaljer, detaljvy av fanerade skåpsdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en höj/sänkbar receptionsdisk med linoleumtopp och mässingsdetaljer, framför en röd struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd, böjd receptionsdisk med träfaner och synliga mässingsskruvar i arbetsmiljö med verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av handgjord receptionsdisk med betsat trä och mässingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Receptionsdisk i Juridicum med betsat björkfaner och mässingsdetaljer, flammigt trä och gerade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på händer som justerar en mässinglist på en möbel med detaljfokus och hantverksprecision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en polerad mässingsskruv framför en svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
saiter och 56 till
  • Laddar…
N
Daniel_N Daniel_N skrev:
En cirkel sluts.

Möbler till Juridicum.

Vid denna tiden 1999 traskade jag, 19 år gammal, in på Juridiska faktulteten, Juridicum, i Lund. Efter tekniskt gymnasium (där vi läste mycket om svetsfogar utan att någonsin ens hålla i en svets...) hade jag bytt riktning och bestämt mig för att juridik var något för mig. Det skulle enligt uppgift vara väldigt krävande och när man såg det på TV (Lagens Änglar tex) så verkade det roligt.

Det skulle dock visa sig att ovanstående tankegångar inte direkt var lysande som ingångsvärden för att välja vad man skulle syssla med i livet. Efter den första terminens allmänt matnyttiga juridiska översikt (tex fick vi av Per Hellsvik lära oss vikten av att det inte skulle vara något "n" inblandat i särkullebarn!) utkristalliserades det relativt snabbt att jag hade valt fel. Studierna gick förvisso bra, även om de säkert hade gått ännu bättre om jag hade gjort några läxor och haft lite intresse för ämnena...Istället tillbringades tiden med att snickra, träna och dricka öl på helgerna. För CSN-pengarna köptes begagnade verktyg, maskiner och virke.

Några år senare (efter ytterligare ett tveksamt utbildningsval, men det är en annan historia...) tänkte jag till på allvar och började snickra på heltid 2010. Allting går väldigt mycket lättare när man brinner för det man gör. Att längta till jobbet på söndagskvällen gör att dagarna flyger iväg. Föga förvånande var jag mycket mera lämpad som möbelsnickare än som jurist.

10 år senare är jag tillbaka på Juridicum igen.Bibliotek och reception är fortfarande väldigt vackert utformade i betsat björkfaner och mässing (tillverkat av gamla Lunds Snickeri en gång i tiden).

Denna gång har vi bland annat fått förtroendet att tillverka en vägghängd hylla samt en höj/sänkbar receptionsdisk. Ett fantastiskt trevligt arbete, där vi känner att våra styrkor används till fullo. Vi har alltid väldigt höga krav på oss själva och vad vi skapar – det passar bra när kunden också har det.

Den fasta delen är monterad i golvet och har speglar som vi har fanerat för hand. Notera hur ljuset bryts olika i de liggande och stående delarna, trots att faneret kommer från samma bunt. Överliggaren är i massiv björk, delvis rejält flammig, väldigt vacker. Sparkplåten i mässing är gerad i hörnen och därefter är skarven kallstukad med ett sickelstål. Notera också de stående listerna, som både är gerade och profilfrästa i ändträet, vilket ger ett trevligt och arbetat utseende. På insidan sitter fanerade lamellskivor fästa med kullrig mässingsskruv. Skallarna är polerade och dragna på lodrät linje, för att matcha med det stående faneret.

Toppen är precis som resten uppbyggd av en lamellskiva. Den är belagd med linoleum och kantad med 6mm mässing. Undertill sitter en lamellskiva med stående björkfaner. Observera hur det stående faneret i denna skiva är matchat med det stående faneret i den fasta fronten. Eftersom de är olika breda (då den rörliga delen ligger innanför) krävdes det en del räknande och tungan rätt i mun för att få perfekt matchning på samtliga bitar. När bordet är högst upp ser man tydligt hur faneret på den fasta delen fortsätter upp på den rörliga.

Mässingslisten sitter med försänkta skruvar, dragna på linje (dvs med spåren i skallen liggande likadant på alla skruvar) och nerfilade, slipade och slutligen polerade så att de är precis i höjd med plattstången.
Vi har dock inte varit ensamma om detta arbete!

Jan Bergfelt, som varit arkitekt på Juridicum i 25 år, har formgivit och varit inblandad genom en kontinuerlig och väldigt givande dialog. Ett utmärkt stöd och jag hoppas att alla har samma glöd och intresse för sitt värv när man har gjort det så länge som honom.

Valsning av den stora böjen och pressning av de små svängarna (inklusive att svarva specialverktyg för detta) på plattstången har utförts med den äran av Stefan på Olofssons Smedja i Staffanstorp. Det behövdes bara att vi smekte lite lätt med kopparklubban för att få den väldigt tighta passning mellan plattjärn och skiva som syns på bilderna.

Slutligen har möbelpolerare Torbjörn på Möbelverkstan i Lomma med största skicklighet blandat fram en ny bets (för att passa med befintlig inredning) och sen betsat och lackat.

När jag läser ovanstående påminns jag om att det inte bara är viktigt att vi jobbar mot att bli de bästa snickarna vi kan – utan också att vi ser till att omge oss med andra duktiga yrkesmän/kvinnor - och det har vi verkligen lyckats med när det gäller detta gäng!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vad vackert! Fantastiskt utfört arbete. Ska skänka dig en tanke nästa gång jag har vägarna förbi min hemstad (Lund), och ska då passa på att besöka Juridicum igen. Tack!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
En cirkel sluts.

Möbler till Juridicum.

Vid denna tiden 1999 traskade jag, 19 år gammal, in på Juridiska faktulteten, Juridicum, i Lund. Efter tekniskt gymnasium (där vi läste mycket om svetsfogar utan att någonsin ens hålla i en svets...) hade jag bytt riktning och bestämt mig för att juridik var något för mig. Det skulle enligt uppgift vara väldigt krävande och när man såg det på TV (Lagens Änglar tex) så verkade det roligt.

Det skulle dock visa sig att ovanstående tankegångar inte direkt var lysande som ingångsvärden för att välja vad man skulle syssla med i livet. Efter den första terminens allmänt matnyttiga juridiska översikt (tex fick vi av Per Hellsvik lära oss vikten av att det inte skulle vara något "n" inblandat i särkullebarn!) utkristalliserades det relativt snabbt att jag hade valt fel. Studierna gick förvisso bra, även om de säkert hade gått ännu bättre om jag hade gjort några läxor och haft lite intresse för ämnena...Istället tillbringades tiden med att snickra, träna och dricka öl på helgerna. För CSN-pengarna köptes begagnade verktyg, maskiner och virke.

Några år senare (efter ytterligare ett tveksamt utbildningsval, men det är en annan historia...) tänkte jag till på allvar och började snickra på heltid 2010. Allting går väldigt mycket lättare när man brinner för det man gör. Att längta till jobbet på söndagskvällen gör att dagarna flyger iväg. Föga förvånande var jag mycket mera lämpad som möbelsnickare än som jurist.

10 år senare är jag tillbaka på Juridicum igen.Bibliotek och reception är fortfarande väldigt vackert utformade i betsat björkfaner och mässing (tillverkat av gamla Lunds Snickeri en gång i tiden).

Denna gång har vi bland annat fått förtroendet att tillverka en vägghängd hylla samt en höj/sänkbar receptionsdisk. Ett fantastiskt trevligt arbete, där vi känner att våra styrkor används till fullo. Vi har alltid väldigt höga krav på oss själva och vad vi skapar – det passar bra när kunden också har det.

Den fasta delen är monterad i golvet och har speglar som vi har fanerat för hand. Notera hur ljuset bryts olika i de liggande och stående delarna, trots att faneret kommer från samma bunt. Överliggaren är i massiv björk, delvis rejält flammig, väldigt vacker. Sparkplåten i mässing är gerad i hörnen och därefter är skarven kallstukad med ett sickelstål. Notera också de stående listerna, som både är gerade och profilfrästa i ändträet, vilket ger ett trevligt och arbetat utseende. På insidan sitter fanerade lamellskivor fästa med kullrig mässingsskruv. Skallarna är polerade och dragna på lodrät linje, för att matcha med det stående faneret.

Toppen är precis som resten uppbyggd av en lamellskiva. Den är belagd med linoleum och kantad med 6mm mässing. Undertill sitter en lamellskiva med stående björkfaner. Observera hur det stående faneret i denna skiva är matchat med det stående faneret i den fasta fronten. Eftersom de är olika breda (då den rörliga delen ligger innanför) krävdes det en del räknande och tungan rätt i mun för att få perfekt matchning på samtliga bitar. När bordet är högst upp ser man tydligt hur faneret på den fasta delen fortsätter upp på den rörliga.

Mässingslisten sitter med försänkta skruvar, dragna på linje (dvs med spåren i skallen liggande likadant på alla skruvar) och nerfilade, slipade och slutligen polerade så att de är precis i höjd med plattstången.
Vi har dock inte varit ensamma om detta arbete!

Jan Bergfelt, som varit arkitekt på Juridicum i 25 år, har formgivit och varit inblandad genom en kontinuerlig och väldigt givande dialog. Ett utmärkt stöd och jag hoppas att alla har samma glöd och intresse för sitt värv när man har gjort det så länge som honom.

Valsning av den stora böjen och pressning av de små svängarna (inklusive att svarva specialverktyg för detta) på plattstången har utförts med den äran av Stefan på Olofssons Smedja i Staffanstorp. Det behövdes bara att vi smekte lite lätt med kopparklubban för att få den väldigt tighta passning mellan plattjärn och skiva som syns på bilderna.

Slutligen har möbelpolerare Torbjörn på Möbelverkstan i Lomma med största skicklighet blandat fram en ny bets (för att passa med befintlig inredning) och sen betsat och lackat.

När jag läser ovanstående påminns jag om att det inte bara är viktigt att vi jobbar mot att bli de bästa snickarna vi kan – utan också att vi ser till att omge oss med andra duktiga yrkesmän/kvinnor - och det har vi verkligen lyckats med när det gäller detta gäng!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]


Vilken känsla!
Cirkeln sluten!
:love:
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
VÄL UTFÖRT ARBETE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tror tyvärr inte att bilder kan göra ett sådant här jobb rättvist, det måste nog ses på plats.
Ju mer man kan ju mer inser man vilket jobb som ligger bakom.
Finns bara ett ord, Imponerande;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hemmakatten
Sååå snyggt! Fantastiskt!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
När mitt hus blev byggt typ 1965 så bestämde sig nog de förra ägarna att grundkonstruktionen skulle bli för liten och byggde till en vinkel på ca 25 kvadratmeter extra. Både el och den vattenburna värmen fortsatte i tillbyggnadens betongvalv så det bör ha blivit gjort samtidigt. Markplan blev vardagsrum med öppen spis, men i källaren var det som om tid och pengar tog slut. Radiatorrören var pluggade strax under taket och det enda man gjort var att sätta upp en lampa i taket. Varken väggar, tak eller golv var spacklade. Det hade nog enbart används som förråd. Så då gjorde jag det outnyttjade rummet till en Man cave.
Ej färdigställd källarvägg med synliga träreglar, betongblock och utstickande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett rum med träväggar, synliga rör i taket och byggutrustning på golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggd bar i ett "Man cave"-rum med träpanel på väggarna och en svart barstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredd man cave med rustikt träväggspanel, lädersoffa, fåtöljer och en träbord med ljusstakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inrett "Man cave" med bar, höga barstolar, stor TV och väggar klädda i träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en man cave med stentapet, träfat märkt "BOX" och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredd källare omgjord till "man cave" med bar, soffgrupp, TV och rustik inredning.
 
  • Gilla
Mikael K. och 19 till
  • Laddar…
Hus tomte
Snyggt
Hatten av :love:
 
  • Gilla
varmint.83
  • Laddar…
V varmint.83 skrev:
När mitt hus blev byggt typ 1965 så bestämde sig nog de förra ägarna att grundkonstruktionen skulle bli för liten och byggde till en vinkel på ca 25 kvadratmeter extra. Både el och den vattenburna värmen fortsatte i tillbyggnadens betongvalv så det bör ha blivit gjort samtidigt. Markplan blev vardagsrum med öppen spis, men i källaren var det som om tid och pengar tog slut. Radiatorrören var pluggade strax under taket och det enda man gjort var att sätta upp en lampa i taket. Varken väggar, tak eller golv var spacklade. Det hade nog enbart används som förråd. Så då gjorde jag det outnyttjade rummet till en Man cave.
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt. Men vågar du ha träreglar mot grundmuren? :oops:
 
  • Gilla
  • Wow
fremax och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.