1 689 749 läst · 3 270 svar
1690k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Blivit klar med ett smyckeskrin till kära hustrun. Det skulle varit klart till senaste jämna födelsedagen men blev 7 år försenat!
Tillverkat i valnöt med fint ådrat lock i ask. Inredning i björk (bottnar i 4 mm plywood, väggar i massivt trä). Gångjärn från Brusso (köpta hos hyvlar.se). Ytbehandlat med Osmo hårdvaxolja. Mått lxbxh 300x200x100 mm.
Mvh Den Händige
Tillverkat i valnöt med fint ådrat lock i ask. Inredning i björk (bottnar i 4 mm plywood, väggar i massivt trä). Gångjärn från Brusso (köpta hos hyvlar.se). Ytbehandlat med Osmo hårdvaxolja. Mått lxbxh 300x200x100 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh Den Händige
Toppenfint!H HaendigeHerrn skrev:Blivit klar med ett smyckeskrin till kära hustrun. Det skulle varit klart till senaste jämna födelsedagen men blev 7 år försenat!
[bild] [bild] [bild]
Mvh Den Händige
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Ja, denna variant av Brussos gånjärn stoppar vid 95 grader så att locket stannar öppet. Heter JB-101.
Det här lilla skåpet har jag filat lite på ett tag. Byggde ett mastodontbord åt en kund o efter det kliade det i fingrarna att finsnickra något litet, som omväxling till att brottas med jätteplank.
Så, det här är sambons cognacsskåp som ska sitta på väggen i hennes hörna i snickeriet, tillhörande bordet har varit på plats ett tag. Boxen e i massiv valnöt. Dörr o bakstycke är fanerade, insidan på dörren är valnötsfanér, utsidan vet jag inte vad det är. Insidan på bakstycket vet jag inte heller vad är. Knoppen hemmasvarvad mässing.
Hårdvaxolja följt av vaxpolering.
Den observante noterar att det är två glas och så många sambos har jag väl inte? Nä, det är en korrekt observation...glas#2 är till @Pysslarn när han får tummen ur o kommer på besök. Vet inte om han o sambon får plats i fåtöljen samtidigt men det lär väl visa sig.
Så, det här är sambons cognacsskåp som ska sitta på väggen i hennes hörna i snickeriet, tillhörande bordet har varit på plats ett tag. Boxen e i massiv valnöt. Dörr o bakstycke är fanerade, insidan på dörren är valnötsfanér, utsidan vet jag inte vad det är. Insidan på bakstycket vet jag inte heller vad är. Knoppen hemmasvarvad mässing.
Den observante noterar att det är två glas och så många sambos har jag väl inte? Nä, det är en korrekt observation...glas#2 är till @Pysslarn när han får tummen ur o kommer på besök. Vet inte om han o sambon får plats i fåtöljen samtidigt men det lär väl visa sig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Superläckert Ola!
Hoppas dock att det inte är pysslargrogg du har i åtanke.
Hoppas dock att det inte är pysslargrogg du har i åtanke.
Redigerat:
Fina grejjer ni gör! Inspirerande!
Spikade ihop denna häromvåren, blev en till oss och en till svärmor också. Svärfar gjorde lådan och grillgallret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket snyggt bygge som vanligt @Ola C! Gillar verkligen den effektfulla ådringen på luckan.Ola C skrev:
Det vore oerhört inspirerande att få hälsa på i ditt snickeri, kommer såklart gärna på besök om bara den stränge snickeriföreståndaren på Sliparebacken släpper iväg mig... (Extra trevligt om han själv följde med också.)
Känner mig enormt hedrad dessutom av att ni ställt ett extra cognacsglas till mig i skåpet; självklart vill jag hemskt gärna komma och få ta en tår med Heidi — jag kan sitta på golvet.
//Ronnie
Vi trappar ned lite från de senaste inläggens fotokonst och snickerinivå. Sideboard i ask, 800x1100x350 mm Osmo sidenmatt rapid.
Nä, jag får ta bättre bilder i morgon. De här såg ju för hemska ut
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nä, jag får ta bättre bilder i morgon. De här såg ju för hemska ut
Redigerat:
Ola C skrev:Det här lilla skåpet har jag filat lite på ett tag. Byggde ett mastodontbord åt en kund o efter det kliade det i fingrarna att finsnickra något litet, som omväxling till att brottas med jätteplank.
Sååå jäkla vacker!
[bild]
[bild]