1 689 670 läst · 3 270 svar
1690k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Ser nätt o fin ut! Jag tror dock att den hade kunnat bli ännu smäckrare om du hade minskat på antalet tvärstag, både på skivan och på hyllan. Jag hade nog provat att bara ha ett i mitten. I skivan kanske de hade kunnat integreras i benen och på så vis inte synas så mycket. Å andra sidan syns det mest i denna vinkel, som kanske inte är så vanligt i "dagligt bruk".U urker skrev:
Vad hade du för ytbehandling?
Tack! Det är sidenmatt Osmo.Daniel_N skrev:Ser nätt o fin ut! Jag tror dock att den hade kunnat bli ännu smäckrare om du hade minskat på antalet tvärstag, både på skivan och på hyllan. Jag hade nog provat att bara ha ett i mitten. I skivan kanske de hade kunnat integreras i benen och på så vis inte synas så mycket. Å andra sidan syns det mest i denna vinkel, som kanske inte är så vanligt i "dagligt bruk".
Vad hade du för ytbehandling?
Håller med om tvärstagen. Hade jag gjort om den hade jag nog satt benen i varsin gradlist istället för att tappa in dem i skivan, och bara lämnat en i mitten. Då hade jag skruvat dit dem istället för att grada in dem också, det var nog overkill. Men som du säger syns de inte normalt sett. På tidningshyllan tror jag det hade blivit lite instabilt med bara ett, men två hade funkat. Jag hade i alla fall tagit ner bredden på dem så de inte såg så klumpiga ut.
Min fru hade tydligen hunnit ta en närbild innan den lastades:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggveteran
· 2 425 inlägg
Nya skärbrädor som är gjorda av skräpvirke från lastpallar från Japan (Supra motorer som hittar hit)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fint snickrat och med bra precision. Men hur tänkte du kring rörelser i träet? Har svårt att se hur det ska fungera över tid tyvärr.Denniis skrev:
Tänkte inte alls på hållbarheten faktiskt, där har jag mycket att lära. Blev mest en impulsgrej efter att ha sett detta mönster på pinterrest.Daniel_N skrev:
Jag har gjort ett liknande projekt tidigare där toppskivan på bänken ser lika ut fortfarande efter 3 år, men jag kan ha haft nybörjartur eller flyt med virket
Finns det något jag kan kan göra annorlunda eller menar du mer allmänt att trä rör på sig?
Grundproblemet är att trä rör sig väldigt lite i längsled (rörelse i träet sker pga att träet sväller/krymper när luftfuktigheten i träet förändras över årstiderna) i jämförelse med rörelse axiellt eller radiellt (dvs längs eller tvärs över årsringarna). Detta gör att geringarna i ramen runtomkring riskerar att spricka. Du riskerar också sprickor inne i mönstret där en träbit på bredden ligger limmad mot en träbit på längs.Denniis skrev:Tänkte inte alls på hållbarheten faktiskt, där har jag mycket att lära. Blev mest en impulsgrej efter att ha sett detta mönster på pinterrest.
Jag har gjort ett liknande projekt tidigare där toppskivan på bänken ser lika ut fortfarande efter 3 år, men jag kan ha haft nybörjartur eller flyt med virket
Finns det något jag kan kan göra annorlunda eller menar du mer allmänt att trä rör på sig?
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Jag tycker det ser grymt ut iallafall! Otroligt pilligt att få till mönstret! Hur har du fasat kanterna på bitarna? Med sågen eller fräs?Denniis skrev: