SBH skrev:
murat inte bli stadigt??
ja. ok om man bara murar en pelare som är bara två stenar.
men om murar större, armerar fyller hålligheter med bruk så blir det kanon.
och murar man, kan man ha vilken yta som helst
Hej,

För att lyfta denna tråd igen. Här är en till som ska antingen gjuta grindstolpar i betong eller mura upp med Leca.
Jag gillar din kommentar och är intresserad att veta mer vad du menar med att "mura större" ??

Jag tänkte en gjuten grundsula om 80*80 ca 90 djup och mura på det med Leca block i måtten 60*60. Det blir då en hålighet och den tänkte jag fylla med Grovbetong med en rejäl balk i mitten (och eldragning i PEM slang. Denna balk kommer gjutas ner i grundsulan redan och helst djupare än så.

Jag gillar Leca för att det dels är halva priset mot att gjuta och jag kan få vilket utseende jag vill, passar bra då huset är putsat.

Så länge det håller dock.

Tacksam för svar.

S
är pelaren bara bred som två tegel(vilket jag trodde). så blir det kanska ostabilt.
murar du med leca så fyller du inävnigt med betong.
gör du den massiv med "bara" leca och bruk blir säkert bra.

Då har jag förstått dig rätt, då kommer det bli superstabilt. Ska "bara" finna ett par stålbalkar och börja gräva.

Omvänd fråga; hur hade du gjort med fundamdent och grindstolpe ifall du var tvungen?

S
stålbalkar?

om jag skulle gjutit eller murat?

SBH skrev:
stålbalkar?

om jag skulle gjutit eller murat?
Exakt, vilket tillvägagångssätt hade du valt?

Mitt alternativ är en stålbalk i mitten för att stärka upp. Vet inte om det är bästa lösningen.

S
bra underlag, platta något störa än vad som behövs. ingjuten armering. mura med tegelsten, samt fylla med betong, skulle ha plåt som regnskydd

S
eventuellt skulle jag kontakla lokala yrkesgymnasiet och kolla om dom vill göra jobbet.

Riktigt bra tips, tack så väldigt mycket!

S
michfris skrev:
Riktigt bra tips, tack så väldigt mycket!
du får fråga mera om det är luddigt är dyslektriker

Detta fall är solklart... fast jag måste fråga varför tegel hellre än leca block?
tegel är hårdare?

S
michfris skrev:
Detta fall är solklart... fast jag måste fråga varför tegel hellre än leca block?
tegel är hårdare?
nä. vill inte pusta bara

SBH skrev:
nä. vill inte pusta bara
Därav alltså, (y)

Grävhjälp ordnad till helgen, nu ska fundament gjutas..

S
michfris skrev:
Därav alltså, (y)

Grävhjälp ordnad till helgen, nu ska fundament gjutas..
ta till. inte roligt när tjälen tar stolparna

• Gilla
michfris
  • Laddar…
S
Riktigt snyggt!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.