212 981 läst · 190 svar
213k läst
190 svar
Stor spindel inomhus
Det skulle kännas lika illa att hitta en daggmask eller en groda i sitt sovrum.S Stefan1972 skrev:
Fel djur på fel plats, spindlar utomhus tycker jag är ok.
Den där liknar inte de vanliga husspindlarna. Jag skulle faktiskt bli lite rädd för den. Den ser ut att ha kommit hit i nån bananbåt el. liknande. I Sverige har vi väl annars inga farliga spindlar--en fördel med att bo med vintrar!H Heinel skrev:
Gud så hemskt att bo i Australien!
Jodå, de har helt normal teckning på kroppen som större husspindel. De riktigt stora ser lite slankare ut då benen är så långa.blomknopp skrev:
Har ett par jeans ute i garaget som jag drar på mig när jag ska meka eller så. Fick en STOR spindel c:a 6 cm innanför byxorna var mindre trevligt. Inget bett eller så men känslan. Den var mycket lurvigare än husspindeln på bilden och helt svart ough.C cpalm skrev:
Detta var ett par år sedan men häromdagen när jag lyfte på vårt brunnslock såg jag en lika dan fast större !!!! Säkert 10 cm,
Imponerande dom gör säkert bra nytta
Man mäter inte spindlar med benen inräknade, utan det är kroppens storlek som bestämmer hur stor en spindel är.
Större husspindel är ju vanlig inomhus och jagar skadedjur, så låt dom leva, det tjänar ni på. I fönsterna brukar hoppspindlarna springa runt, extremt bra på att hålla rätt på flugorna där, att hoppspindlarna är söta med sina två jätteögon hjälper ju till att låta dom va ifred.
Större husspindel är ju vanlig inomhus och jagar skadedjur, så låt dom leva, det tjänar ni på. I fönsterna brukar hoppspindlarna springa runt, extremt bra på att hålla rätt på flugorna där, att hoppspindlarna är söta med sina två jätteögon hjälper ju till att låta dom va ifred.
Har man problem i t.ex. källaren med smådjur kan det ju bli direkt otrevligt. Jag har visserligen försökt dressera ungarna (mina, inte spindlarnas) att kunna hantera dem själva, men ibland behöver de hjälp med krypen. Jag använder ett dricksglas som jag ställer över spindeln (upp och ned) och sedan skjuter jag in ett styvt papper (t.ex. vykort). Med spindeln i glaset kan man slänga ut dem på gräsmattan. Jag har alltid sagt att "vi släpper ut den till sin mamma", och barnen har tydligen tagit det som en sanning, så när jag för dottern, som då var kanske 14 år(!), fick veta att de troligen blir fågelmat inom kort och inte alls behöver släppas ut till sin mamma blev hon nästan lite chockad. Jag trodde att hon genomskådat det påståendet flera år tidigare, men i efterhand förstår jag ju att hon aldrig haft anledning att reflektera över hur det egentligen förhöll sig.
Vi sprayade också i källaren för ett par år sedan. Jag hade varit i Tyskland och hittat en jättebra spray i någon border shop. Den var nog effektivare än allt annat som finns i Sverige, för ALLT dog, spindlar, gråsuggor, till och med våra jordlöpare som fanns i mängder ett tag. Jag hade vett nog att spraya när jag visste att ungarna inte skulle vara hemma på ett par dagar, annars kanske de hade gått åt också Spraya är väl inget jag rekommenderar till vardags, men som upprensning när det eskalerat tillräckligt kan det väl vara OK.
/Fredrik
Vi sprayade också i källaren för ett par år sedan. Jag hade varit i Tyskland och hittat en jättebra spray i någon border shop. Den var nog effektivare än allt annat som finns i Sverige, för ALLT dog, spindlar, gråsuggor, till och med våra jordlöpare som fanns i mängder ett tag. Jag hade vett nog att spraya när jag visste att ungarna inte skulle vara hemma på ett par dagar, annars kanske de hade gått åt också Spraya är väl inget jag rekommenderar till vardags, men som upprensning när det eskalerat tillräckligt kan det väl vara OK.
/Fredrik
Någon art av husspindel som många redan skrivit, bästa kompisen du kan ha i din källare. Dom städar och håller rent.
De kan bitas men är helt ofarliga. Hundvalpar och bäbisar är farligare än den här lille fromme krabaten
De kan bitas men är helt ofarliga. Hundvalpar och bäbisar är farligare än den här lille fromme krabaten