Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle nog hyra en maskin.
Men efter som det är flera rum. hur kommer luften cirkulera? Det kanske är smartare med flera mindre.
Ta bort golvsocklarna. Dels är det stor risk att de kommer bli fula pga fukten. Sen tänker jag att det underlättar för fukten att krypa upp.
Vad är det för material i innerväggarna? ta bort så mycket som varit blött. Det blir ganska enkelt att återställa. men mycket värme kan inte vara negativt tänker jag...
Det är inga golvsocklar. Det är en relativt grov källare från 1923 med klinkers på betonggolv. Väggarna är putsade och målade. Det finns inget organiskt material i källaren. Jag tror som du att husgrunden i betong är mättad med vatten. Det ser ut så där det saknas klinkers.

Det finns en inbyggd fläkt i väggen som suger luft genom källaren. Jag upplever att där är ganska bra luftflöde men jag vet inte säkert.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har inget att bidra med i sakfrågan, men vår lilla kommun finns en person som är ansvarig för vattendrag och att - främst långsiktigt förebyggande - se till att de inte svämmar över, prata med markägare och ordna bidrag för att vidta åtgärder. Kanske finns någon motsvarande i er kommun? Jag tror det kallas vattenrådgivare eller vattensamordnare.

www.vattenmyndigheterna.se
Superbra inspel. Jag har känt mig lite lost i relationen till kommunen i den här frågan men det ska jag kolla upp. Tack!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Unikt namn
P paralun skrev:
Nej det är nog ingen bra ide eftersom luftfuktigheten utomhus just nu är hög i Skåne och en källare brukar vara svårvärmd.
Det är sant om man inte värmer.

95% RH i Skåne just nu vid 3grader plus enligt Smhi.
Det motsvarar bara 29% RH om man värmer upp luften till 21grader, så det finns gott utrymme för den "fuktiga" utomhusluften att absorbera ännu mer fuktighet.
(Ignorera det svarta strecket, hittade inget bättre diagram)

Mollier-diagram, visar temperatur och fuktighet, ventilationsteknik, markeringar, kurvor för relativ luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har för övrigt SW38F i garaget, och den gör sitt jobb bra. 👍
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är sant om man inte värmer.

95% RH i Skåne just nu vid 3grader plus enligt Smhi.
Det motsvarar bara 29% RH om man värmer upp luften till 21grader, så det finns gott utrymme för den "fuktiga" utomhusluften att absorbera ännu mer fuktighet.
(Ignorera det svarta strecket, hittade inget bättre diagram)

[bild]

Jag har för övrigt SW38F i garaget, och den gör sitt jobb bra. 👍
Jo men det är en balansgång med det här och man har råkoll på luftfuktigheten.

Hursomhelst så "mäter man så vet man" dvs luftfuktigheten i källaren. Den ska ner till 40-50%.
Jag har en "kall" källare, 10-12 grader, enbart fjv-centralen som värmer och kör med strypt ventilation under vintern. Sen står avfuktaren standby om luftfuktigheten stiger.
 
H
K krippe91 skrev:
Hej!

Vi är ett relativt ungt par som bor i hus i Skåne. Vi är oerfarna vad gäller översvämning och har inga att fråga, så jag vänder mig hit.

Vi bor nära en väg. Vid mycket regn så fylls vår tomt snabbt upp med vatten då vatten rinner från vägen in på vår tomt. Vägen ägs av kommunen och enligt deras ritningar ska det finnas en brunn mellan vår tomtgräns och vägen, men de lyckas inte hitta den. Där är snårigt med björnbär och annat.

Tidigare år har det varit en liten vattenansamling på den delen av tomten men i år har det formats en damm som nu är så hög att den är över nivån på källargolvet och dammen är så stor att den letar sig upp mot huset. Resultatet är att trädgården är under 30 cm vatten på sina ställen och i källaren står det konstant 3-5 cm vatten som fylls på när vi tömmer det. Se bild på trädgården nedan.
[bild]

Vi anmälde detta till kommunen i början av november men ännu har ingenting hänt mer än att de har varit och letat efter brunnen två gånger. De säger bara att frågan är hos fastighetskontoret men det hjälper inte oss. Vattnet behöver pumpas bort och en omedelbar åtgärd behöver komma på plats... Jag tror att det finns en brunn där kommunen säger men att den inte fungerar. Annars borde vi ha märkt liknande översvämningar tidigare.

Vad kan vi göra? Kommunen är fyrkantig och svarar endast via mejl. Det känns lite hopplöst.
Kan det vara så att ni får vattnet från granntomten/granntomterna? Alla husägare har ansvar för sitt eget vatten på sin tomt så att deras vatten inte rinner ner till grannar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
VA-huvudmännen känner till att de har gamla och ofta underdimensionerade ledningar och ibland osäkra recipienter. Men de vet också att LAV inte ställer krav på att anläggningen aldrig får svämma över; det får den göra vid extrem nederbörd. Och då blir det till att sakta men säkert höja VA-avgifterna så att systemet kan åtgärdas. Hur skulle du själv agera om VA-avgiften t ex femdubblades över ett årsskifte? Tror du VA-kollektivet skulle ta detta med ro?

Varför tror du att problemet är känt? TS beskriver att detta är första översvämningen som de har observerat.
Tidigare idag så gjorde jag en minimalistisk marknadsundersökning om hur hög VA-kostnad som kunde accepteras.
Samtliga deltagare (en) ansåg att upp till 5.000 kr i månaden kunde accepteras för att ha både vatten och avlopp till huset.

Min egen tro är att kommuner kommer att sälja ut sina vatten och avlopp till privata företag då kommunala politiker inte kommer att klara av att komma överens om att höja avgifter för VA tillräckligt mycket för att klara av att göra förebyggande underhåll och nödvändiga uppgraderingar av sina gamla ledningar.
Ser dock att vissa VA-ägare kommer att höja avgifter med 25% redan från detta årsskifte.
Min egen betalningsvilja för att ha både vatten och avlopp är åtminstone en hundralapp per dag...
 
K krippe91 skrev:
Det har även blivit skador på våra odlingslådor och det området, men det är inte så dyrt att fixa och det kan jag göra själv.

Inga saker har blivit förstörda i källaren då vi har flyttat undan allt, men det är ganska rejäl mögelpåväxt på väggarna. Se bild nedan. Tolkar det som svartmögel. Om kommunen gör en ordentlig insats med att åtgärda brunnarna och står för saneringskostnad av källaren är jag nöjd.

Det som stressar mig nu är att vi ska ha vårt första barn i februari och att det ser ut så här i källaren. Vi använder inte ytan till något annat än tvätt och gym, men jag är ändå orolig över hur det påverkar inomhusklimatet. Det krävs insatser i januari för att komma på rätsida med detta.

[bild]
Odlingslåda som tål vatten.
Gamla handhuggna svenska trottoarkantsten av granit. En övergiven, stenkonstruerad planteringskärl mot rödtegelvägg och ogräs. Nedgången, ouppmärksammad miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Tidigare idag så gjorde jag en minimalistisk marknadsundersökning om hur hög VA-kostnad som kunde accepteras.
Samtliga deltagare (en) ansåg att upp till 5.000 kr i månaden kunde accepteras för att ha både vatten och avlopp till huset.

Min egen tro är att kommuner kommer att sälja ut sina vatten och avlopp till privata företag då kommunala politiker inte kommer att klara av att komma överens om att höja avgifter för VA tillräckligt mycket för att klara av att göra förebyggande underhåll och nödvändiga uppgraderingar av sina gamla ledningar.
Ser dock att vissa VA-ägare kommer att höja avgifter med 25% redan från detta årsskifte.
Min egen betalningsvilja för att ha både vatten och avlopp är åtminstone en hundralapp per dag...
5000:- i månaden? Då hade jag nog skippat vatten. Det är inte värt så mycket pengar Skulle inte ha råd med för den den. Slår man ut det pet dag låter allt jätte enkelt. Men fakturan kommer månadsvis.

I den mån politiker styr prissättning så tycker inte jag att de har några problem med att höja priserna tvärtom.
Privata aktörer har en förmåga att ta bra betalt och ännu sämre ätgärder
Vissa saker ska kommun och stat äga. Tror att det blir bäst.
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
5000:- i månaden? Då hade jag nog skippat vatten. Det är inte värt så mycket pengar Skulle inte ha råd med för den den.
Hur mycket skulle du max betala för att ha både vatten och avlopp till ditt hus?
Skippa vatten innebär ganska mycket avsteg i bekvämligheter...
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Hur mycket skulle du max betala för att ha både vatten och avlopp till ditt hus?
Skippa vatten innebär ganska mycket avsteg i bekvämligheter...
För min del är det enkelt. Jag har inte råd med en faktura på 5000:- Om du har råd med så är det jätte bra.
Men för min del är det omöjligt.
Sen tror jag du är ganska ensam om att vilja betala 5000:- i månaden.

Idag betalar jag knappt 1000:- /månaden 4000:-
Som sagt om du inte har några problem Så är det jättebra! Trevligt att folk tjänar pengar

Att kunna bo kvar är även det värt myck
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Odlingslåda som tål vatten.
Gamla handhuggna svenska trottoarkantsten av granit. [bild]
Dessa lär tåla en och annan regnskur!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Inte helt säker på var du bor men känns väldigt bekant med en liten bit ifrån där jag själv bor.
Noterar hur översvämmad ån är och undrar om inte kommunen ska agera snart.
Bor du där jag tror du bor så hojta till om du vill låna en byggfläkt eller två.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Det är inga golvsocklar. Det är en relativt grov källare från 1923 med klinkers på betonggolv. Väggarna är putsade och målade. Det finns inget organiskt material i källaren. Jag tror som du att husgrunden i betong är mättad med vatten. Det ser ut så där det saknas klinkers.

Det finns en inbyggd fläkt i väggen som suger luft genom källaren. Jag upplever att där är ganska bra luftflöde men jag vet inte säkert.
Då blir allt mycket lättare

En tanke som slog mig. Det är om det hjälper något att få bort färgen längst ner på väggarna? Jag tänker att allt som underlättar för vattnet att torka bort är positivt. Att öppna ett fönster kanske inte är så dumt, luften innehåller ganska lite fukt så års (det är bara villa trädgårdar och källare som visst ska innehålla stor del vatten)😋
 
  • Gilla
krippe91
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
För min del är det enkelt. Jag har inte råd med en faktura på 5000:- Om du har råd med så är det jätte bra.
Men för min del är det omöjligt.
Sen tror jag du är ganska ensam om att vilja betala 5000:- i månaden.

Idag betalar jag knappt 1000:- /månaden 4000:-
Som sagt om du inte har några problem Så är det jättebra! Trevligt att folk tjänar pengar

Att kunna bo kvar är även det värt myck
Jag tror inte många är beredda på att betala 5000kr/månad för vatten o avlopp.
Vare sig man har råd eller inte så är det ett väldigt högt belopp…
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kan du tänka dig en sådan här så kan det räcka..

[länk]
Woodsen är enligt specen inte bättre på avfuktning än den billiga Proclima, den har väl bara bättre blås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.