Fairlane
S Stefansod68 skrev:
Jag fattar. Hjulen på vagnen sitter i mitten så om man lastar lika mycket fram som bak så blir det balans.
Men lastar man tungt så trycks fjädringen ihop och då blir det väl mycket tyngre för bilen? Slänger jag på en trave gipsskivor kanske vagnen blir 15 cm lägre och det blir ganska mycket tryck på bilen för att den också ska bli 15 cm lägre. Inte så kul att köra heller med fjädringen nästan i botten.
Nej, du har nog inte förstått problemet riktigt. Om du lastar så mycket att hela släpkärran sänks 15 cm så har du garanterat lastat den mycket tyngre än den är byggd för och det är farligt. Det blir också tyngre för bilen, både i acceleration och broms, varav det sista är ett stort problem.

Dock är det inte samma sak som kultryck. Säg att ditt släp får lasta 600 kg (jag vet inte, det måste du kolla upp själv). Även om du så bara lastar 200 kg så kan det bli helt fel om du fördelar vikten fel. Tar du 200 kg cementsäckar och placerar alla längst bak på släpet på släpet kommer släpet tippa bakåt och lyfta bakändan av bilen. Du har då ett negativt kultryck och det kan resultera i det du ser på filmen som Demmpa länkade till. Lägger du istället samtliga säckar längst fram så får du istället ett alldeles för högt kultryck (200 kg+ istället för rekommenderade ~70 kg). Då lyfter du istället framvagnen på bilen och det är inte heller bra. Om du fördelar säckarna jämt över släpet så kommer det troligen bli bra. Släpets fjädrar kommer tryckas ihop lite av vikten, oavsett hur du lastar, men det är släpet byggt för så det är inget problem.

Stödhjulet används endast när släpet står fritt (inte kopplat till bilen). Det är dels för att lättare flytta släpet, dels för att släppet ska stå rakt när du lastar. Tänk dock på att är det inte kopplat till en bil och du lägger vikt längst bak kan släppet tippa.
Om du kör med stödhjulet nere kommer det slå i backen med kraft i varje litet gupp, vilket det som sagt inte är tillverkat för och du kan vara glad om stödhjulet håller 1 km.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det stämmer inte, eller, det är inte hela sanningen Med nuvarande regler kan du få dra ett släp med totalvikt på exempelvis 2000kg men bara lasta till ”max släpvagnsvikt” som kan vara lägre än vad släpet får lasta. Bilen har en max släpvagnsvikt som alltid är maximal total last på kroken. Utöver det kan din behörighet begränsa ytterligare via totalvikter.
Jo, det stämmer Thomas har helt rätt. Om man har BE räknar man som du skriver.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det stämmer Thomas har helt rätt. Om man har BE räknar man som du skriver.
Nej. Ni har fel båda två. Jag gav ett exempel på hur B-regeln kan fungerar och det blir rätt likt BE. Men ni får läsa själva hos myndigheten, varenda tråd om släpvagnar kan ju inte handa om hur dessa nuförtiden skitenkla regler fungerar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Varför får en med B-kort då inte dra släp 3, 4, 5?
enklast är att gå in på www.transportstyrelsen.se skriva in bilens och släpets regnummer och då få besked om kombinationen är tillåten.
Illustration av tillåtna och otillåtna kombinationer för dragning av släp med B-körkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du har nog inte förstått problemet riktigt. Om du lastar så mycket att hela släpkärran sänks 15 cm så har du garanterat lastat den mycket tyngre än den är byggd för och det är farligt. Det blir också tyngre för bilen, både i acceleration och broms, varav det sista är ett stort problem.

Dock är det inte samma sak som kultryck. Säg att ditt släp får lasta 600 kg (jag vet inte, det måste du kolla upp själv). Även om du så bara lastar 200 kg så kan det bli helt fel om du fördelar vikten fel. Tar du 200 kg cementsäckar och placerar alla längst bak på släpet på släpet kommer släpet tippa bakåt och lyfta bakändan av bilen. Du har då ett negativt kultryck och det kan resultera i det du ser på filmen som Demmpa länkade till. Lägger du istället samtliga säckar längst fram så får du istället ett alldeles för högt kultryck (200 kg+ istället för rekommenderade ~70 kg). Då lyfter du istället framvagnen på bilen och det är inte heller bra. Om du fördelar säckarna jämt över släpet så kommer det troligen bli bra. Släpets fjädrar kommer tryckas ihop lite av vikten, oavsett hur du lastar, men det är släpet byggt för så det är inget problem.

Stödhjulet används endast när släpet står fritt (inte kopplat till bilen). Det är dels för att lättare flytta släpet, dels för att släppet ska stå rakt när du lastar. Tänk dock på att är det inte kopplat till en bil och du lägger vikt längst bak kan släppet tippa.
Om du kör med stödhjulet nere kommer det slå i backen med kraft i varje litet gupp, vilket det som sagt inte är tillverkat för och du kan vara glad om stödhjulet håller 1 km.
15 cm var bara ett exempel.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Varför får en med B-kort då inte dra släp 3, 4, 5?
enklast är att gå in på www.transportstyrelsen.se skriva in bilens och släpets regnummer och då få besked om kombinationen är tillåten.
[bild]
Frågan är tyvärr fel. Med b-kort och bil #1 får du dra #3, varför man inte får dra de andra framgår av texten.
 
Med mitt förra inlägg försökte jag illustrera situationen där totalvikten håller sig i om 3500kg (dvs ok för b) men där bilens släpvagnsvikt begränsar hur mycket du får lasta. Oavsett körkort får man aldrig överskrida bilens maximala släpvagnsvikt och därför behöver man ibland räkna faktiskt vikt även på B.
 
Fairlane
S Stefansod68 skrev:
15 cm var bara ett exempel.
Ok, men det spelar ingen roll. Det tänker bygger på tanken att bilens kula alltid är på samma höjd i förhållande till släpet, vilket inte stämmer. I princip kan du lasta släpet så tungt att du trycker ihop fjädrarna rejält och ändå ha negativt kultryck, dvs att släppet lyfter bakändan av bilen. Allt beror på hur släppet lastas, inte direkt hur tungt.
 
Lite synd att det exemplet inte finns med i bilden, mer än för obromsade släp.

Uppenbarligen är det lätt att missförstå varandra.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lite synd att det exemplet inte finns med i bilden, mer än för obromsade släp.

Uppenbarligen är det lätt att missförstå varandra.
Ja det är samma situation som för det obromsade exemplet i bilden.
 
Jo men det framgår inte av bilden. Jag har en ett vagt minne av att det varv uppe till diskussion vid fikabordet på jobbet. Då visade det sig hopplöst att hitta tydligt svart på vitt vad som gäller i det fallet.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Nej, det är korrekt att det exemplet inte finns i bilden. Det finns andra exempel som ej heller är med, tex om, vilket inte är så vanligt, en bil har en tågviktsbegränsning som understiger 3500kg (i praktiken tror jag tågviktsbegränsningen var mer relevant med det gamla BE-kortet där släpet kunde väga vad som helst) Då kan du inte heller hänga på så mycket som de vanliga reglerna indikerar, helt enkelt för att det finns fler saker att ta hänsyn till.

Jag tycker att det är tydligt från nuvarande regler, det är så att säga en logisk konsekvens av de regler som finns (max 3500kg totalvikt, ej mer än släpvagnsvikten) - det uppstår då situationer där en parameter begränsar före en annan....men visst, allt kan bli tydligare.
 
Tycker att det nya är krånglgare att hålla reda på, men själv kör jag med att bruttovikten på släpfordonet inte överstiger max släpvagnsvikt på den personbil som jag kör.
 
S Stefansod68 skrev:
Jag fattar. Hjulen på vagnen sitter i mitten så om man lastar lika mycket fram som bak så blir det balans.
Men lastar man tungt så trycks fjädringen ihop och då blir det väl mycket tyngre för bilen? Slänger jag på en trave gipsskivor kanske vagnen blir 15 cm lägre och det blir ganska mycket tryck på bilen för att den också ska bli 15 cm lägre. Inte så kul att köra heller med fjädringen nästan i botten.
Hade varit roligt att veta hur många skivor du lastade på och hur mycket ditt släp får lasta?:D

Länken nedan är underbar och löser alla problem med att räkna fram själv.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 
Jag har jobbat med att hyra ut släp. Vi hade en stor låda i personalutrymmet med stödhjul i reserv. De gick åt i parti och minut.

Förvånansvärt billiga dock, men det beror väl på lagen om tillgång och efterfrågan i kombination med konstruktionen som gör det så lätt att glömma bort.
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.