Hej och välkommen som sagt!
Ledsen att du möter så mycken upprördhet över din fråga - hoppas det inte skrämmer bort dig! Men att köra med stödhjulet nere är inte någon vidare bra idé, om man säger så, så du får förlåta oss om ett och annat nackhår reser sig över frågan.

Jag gjorde själv misstaget att glömma att dra upp stödhjulet en gång för måååånga år sen... kunde inte förstå vad det var som slog gnistor mot asfalten hela tiden. Han som ägde släpet blev INTE glad när han såg det totalförstörda stödhjulet.

Eftersom släpkärror är tvåhjuliga (eller har dubbla hjul, boggie, i par), är det viktigaste balansen när man lastar. De tyngsta föremålen ska helst ligga rakt över hjulaxeln. (Dock måste man surra dem där ordentligt, ifall det inte ligger annat runtom, så att de inte far omkring när man kör.) Går inte det, måste man fördela lasten jämnt över hela släpet, så att det balanserar så jämnt som möjligt på sina egna hjul.

Om släpet trycker ner dragbilens dragkrok, eller drar upp den, är det tyvärr bara att riva ur lasten och lasta om.

Orsakerna till det är flera:
• Dragkroken tål inte vad som helst. Normalt sitter den fast i bilen med enbart en handfull bultar; det är när man ser dem som man inser hur lätt det kan gå sönder. Inte heller stötdämparna bak mår bra.
• Lysena på bilen kommer att riktas helt åt skogen fel.
• Du kan drabbas av rejält obehagliga överraskningar när du kör, eftersom köregenskaperna förändras.

Sen tål ju inte släpet för tung last heller, och så finns det ju begränsningar för hur tungt din bil får dra, men det har du förstås koll på.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Här är en filmsnutt som visar vad som händer om tyngdpunkten är fel,
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Känns lite som en trolltråd... hoppas ingen blir ledsen nu.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
På 00-talet hade jag flera diskutioner angående kultryck, där vissa bilförare hävdade att dom kunde ha nästan hur stort kultryck som helst eftersom dom hade nivåjusterade fjädrar/stötdämpare så att bilen stod rakt i alla fall.
Genom att styva upp fjädringen så att bilen står rakt så försämras köregenskaperna ännu mer.
 
Redigerat:
Nja, sämre blir det nog inte. Men felet försvinner inte heller.
 
Det blir sämre eftersom fjädringen blir hårdare/styvare, om fjädringen styvas upp maximalt så blir köregenskaperna mer som om att det inte finns någon fjädring alls.
 
Men fjärdringen blir ju lika hård som i normalfallet i förhållande till vikten. Dämparna fäljer dock inte med. Jag tror inte på att det förvärrar situationen.
 
Ja det är ju bara lasta motsvarande kultrycket i bagaget och ut å testa. Tror det är rätt givet vad som händer om man jämför 70kg med 200kg. Hur skillnaden upplevs kommer bero lite på vilket nivåregleringssystem som används tror jag.
 
Jag fattar. Hjulen på vagnen sitter i mitten så om man lastar lika mycket fram som bak så blir det balans.
Men lastar man tungt så trycks fjädringen ihop och då blir det väl mycket tyngre för bilen? Slänger jag på en trave gipsskivor kanske vagnen blir 15 cm lägre och det blir ganska mycket tryck på bilen för att den också ska bli 15 cm lägre. Inte så kul att köra heller med fjädringen nästan i botten.
 
harry73
Trycker man när baksidan på bilen med släppet, då lyfter framhjulen lite.
Det är bra om man inte har servostyrning, men dåligt om man behöver dra tungt.
Sedan blir det också knasigt när man försöker bromsa, och det kan sluta väldigt illa
 
S Stefansod68 skrev:
Slänger jag på en trave gipsskivor kanske vagnen blir 15 cm lägre och det blir ganska mycket tryck på bilen för att den också ska bli 15 cm lägre.
Om släpet sänker sig 15 cm garanterar jag att du överlastar det och troligen också kör olagligt!
Du får inte lasta mer än vad som står angivet för släpet du kopplar till bilen.
Släpet får inte heller vara registrerat tyngre än vad bilen får dra med B-körkort, oavsett vad du lastar på det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag kollade lite fort och det såg ut som din släpkärra är obromsad. Då får du vara försiktig med hur mycket du lastar. OM vi ponerar att du får lasta 600 kg så blir det ca 27 gipsskivor. (22kg styck). Allt över det är sen olagligt. Dock borde du kunna lasta skivor så att kultrycket inte blir jättestort (alltså inga 15 cm nedtryckt bil).
 
S Stefansod68 skrev:
J
Men lastar man tungt så trycks fjädringen ihop och då blir det väl mycket tyngre för bilen? Slänger jag på en trave gipsskivor kanske vagnen blir 15 cm lägre och det blir ganska mycket tryck på bilen för att den också ska bli 15 cm lägre. Inte så kul att köra heller med fjädringen nästan i botten.
Näee, lastar du ditt släp i jämnvikt så skall du i princip inte ha någon last alls på bilens kulkoppling oavsett hur mycket släpets fjädring trycks ned. Detta eftersom släpet "pendlar" kring hjulens centrumaxel. Men så skall inte ett släp lastas, utan lastens tyngdpunkt skall vara LITE förskjuten fram mot kopplingen så att kultrycket ligger kring det som bilen skall ha. Oftast någonstans kring 50-75 kg beroende på bil. Då är släpet rätt lastat och tar hand om den största delen av lasten via sin egen hjulaxel.
 
Siffran som står i regestreringsbeviset är en max siffra. Den brukar vara i krokarna av 70kg. Samma sak i kärrans regestreringsbevis.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Släpet får inte heller vara registrerat tyngre än vad bilen får dra med B-körkort, oavsett vad du lastar på det.
Nej det stämmer inte, eller, det är inte hela sanningen Med nuvarande regler kan du få dra ett släp med totalvikt på exempelvis 2000kg men bara lasta till ”max släpvagnsvikt” som kan vara lägre än vad släpet får lasta. Bilen har en max släpvagnsvikt som alltid är maximal total last på kroken. Utöver det kan din behörighet begränsa ytterligare via totalvikter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.