484 364 läst · 2 312 svar
484k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Skåp nummer två på plats!
En samlingsplatta i björkplywood med vinklade hållare för 1/2” frässtålen har monterats med fyra magneter på plåtryggen. Nästa moment blir liknande hållare för dom mindre ståldimensionerna.
Sen blir det att sortera alla olika tillbehör för dom olika fräsarna. Det skall bli skönt när allt är sorterat och upphängt i skåpet på rätt plats.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En samlingsplatta i björkplywood med vinklade hållare för 1/2” frässtålen har monterats med fyra magneter på plåtryggen. Nästa moment blir liknande hållare för dom mindre ståldimensionerna.
Logga in
Skapa konto
Sen blir det att sortera alla olika tillbehör för dom olika fräsarna. Det skall bli skönt när allt är sorterat och upphängt i skåpet på rätt plats.
Dag
stigen skrev:Skåp nummer två på plats!
Ordning och reda blir pengar på fredag!
[bild]
[bild]
Dag
Delmoment
Många olika delar behöver tillverkas för att kunna nyttja skåpens möjligheter.
Frässtålshållarna är nu klara.
Björkhållarna är vinkelsågade för att lättare komma åt stålen.
Plywoodplattorna sitter med 4 magneter. Dom sitter som berg.
Jag fick bända med kobenet när jag skull ta ner den första plattan!
Nu blir det frästillbehörens tur att få sin plats i skåpet.
Dag
Många olika delar behöver tillverkas för att kunna nyttja skåpens möjligheter.
Frässtålshållarna är nu klara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Björkhållarna är vinkelsågade för att lättare komma åt stålen.
Logga in
Skapa konto
Plywoodplattorna sitter med 4 magneter. Dom sitter som berg.
Logga in
Skapa konto
Jag fick bända med kobenet när jag skull ta ner den första plattan!
Nu blir det frästillbehörens tur att få sin plats i skåpet.
Dag
Tack JFrisk!J JFrisk skrev:
Två skåp blir det. Det var enklare att montera hållarna för stålen på plattor än att sätta varje hållare med magneter. Som jag sa, dom sitter som berg med 4 magneter. Ingen risk att det ramlar ut om du rycker upp skåpet.
Dag
”Det som göms i snö……..”
Lådtömningen fortsätter. Hittade ett komplett Trend CRB7 system för handöverfräsar i lådorna. Med systemet kan man fräsa på många olika sätt bara man har en överhandsfräs.
Köpte det för några år sedan men har inte använt det någon gång. Verkar vara ett komplett system och alla instruktionspapper finns med.
Om du kollar på Youtube ligger där också flera filmer om hur systemet används.
Är det någon som är intresserad?
Nypris på hyvlar.se ligger runt 3000kr för alla delarna.
Kom med ett prisförslag i PM!
Trevlig Helg!
Dag
Lådtömningen fortsätter. Hittade ett komplett Trend CRB7 system för handöverfräsar i lådorna. Med systemet kan man fräsa på många olika sätt bara man har en överhandsfräs.
Logga in
Skapa konto
Köpte det för några år sedan men har inte använt det någon gång. Verkar vara ett komplett system och alla instruktionspapper finns med.
Logga in
Skapa konto
Om du kollar på Youtube ligger där också flera filmer om hur systemet används.
Är det någon som är intresserad?
Nypris på hyvlar.se ligger runt 3000kr för alla delarna.
Kom med ett prisförslag i PM!
Trevlig Helg!
Dag
Nykomlingar flyttar in
I dag var jag och hämtade ut lite paket från Post Nord.
Jag har tröttnat på att inte ha en riktigt bra penna att markera med så det blev en Rotring Pro 0,7.
Den känns riktigt bra och 0,7 verkar vara perfekt när man snickrar.
Fick också två paket från Banggood med lite olika prylar. Den lilla fashyveln från Hongdui fungerade väldigt bra att bryta kanterna på hållarna till skåpen. Den har två olika sorters stål i hyvelkroppen och det bästa är att man kan låsa djupet på stålen.
Några hjälpmedel till MFT- bordet låg också i paketet.
Den kommande veckan kommer det lite mer leksaker som skall in i skåpen.
Men nu gör vi kväll och tar lite reflektionstid.
Trevlig Helg!
Dag
I dag var jag och hämtade ut lite paket från Post Nord.
Jag har tröttnat på att inte ha en riktigt bra penna att markera med så det blev en Rotring Pro 0,7.
Logga in
Skapa konto
Den känns riktigt bra och 0,7 verkar vara perfekt när man snickrar.
Fick också två paket från Banggood med lite olika prylar. Den lilla fashyveln från Hongdui fungerade väldigt bra att bryta kanterna på hållarna till skåpen. Den har två olika sorters stål i hyvelkroppen och det bästa är att man kan låsa djupet på stålen.
Logga in
Skapa konto
Några hjälpmedel till MFT- bordet låg också i paketet.
Logga in
Skapa konto
Den kommande veckan kommer det lite mer leksaker som skall in i skåpen.
Men nu gör vi kväll och tar lite reflektionstid.
Trevlig Helg!
Dag
CRB7 är fin, har min permanent monterad i en av fräsarna. Jag använder framförallt till att fräsa tappar och håll i reglar och byggtimmer.
När den väl blivit monterad är det svårt att gå tillbaka till standardfot. AEG MF 1400 är visserligen föredömlig med bred, cirkulär och genomskinlig platta men CRB7 medger mer stabilitet ändå.
När den väl blivit monterad är det svårt att gå tillbaka till standardfot. AEG MF 1400 är visserligen föredömlig med bred, cirkulär och genomskinlig platta men CRB7 medger mer stabilitet ändå.
Jag får kanske ompröva mitt beslut och börja använda systemet.H Huzzbutt skrev:CRB7 är fin, har min permanent monterad i en av fräsarna. Jag använder framförallt till att fräsa tappar och håll i reglar och byggtimmer.
Fräsar har jag ju gott om.
Dag