Vi har ett spabad och badar året runt och när det blir många så blir det blött och söligt inne så skall nu i sommar montera en genomströmmningsvärmare som går på gasol och kopplas till uteslangen .Soluppvärmda duschar funger inte om man är fler än 1-2 pers ,såvida man inte gillar iskallt vatten
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Först och främst, imponerande tråd!
Jag har en soluppvärmd utedusch från Bauhaus (tror jag) sedan några år tillbaka. Mina erfarenheter är att den kräver sin placering, första stället jag hade den på skuggades den lite av ett äppleträd, men efter sidledsflytt på några meter så räcker den absolut till att blaska av tre vuxna på en solig dag. Är det lite halvmulet blir det genast sämre med varmvattentillgången, men räcker fortfarande till två vuxna.
De gånger man är många som ska bada är kanske lätträknade, och då går det ju att lösa med att ta varmvatten från en lämplig kran inne i huset.
Ett annat problem är att den måste stå inkopplad med tryck på för att kunna användas, och som vi alla vet så slutar det med att kopplingen i någon ände släpper ifrån slangen med efterföljande fontän efter ett tag. Har tänkt tanken på att byta ut gardenas snabbkopplingar till något mera permanent som kan vara inkopplat hela sommaren, men har inte kommit till skott ännu, vilket årtionde som helst nu!

I sommarstugan har jag en separat utkastare för varmvatten som matar via en termostatblandare, finns det möjlighet så är det enligt min erfarenhet en bättre lösning.
Tack Korvgubbe!

Den svarta pelaren kommer att stå i söderläge. Gassande sol varje dag som märks när man jobbar där.
En PEM-slang skall transportera vattnet från utkastaren. Vi får se hur det fungerar i verkligheten.

Dag
 
M Mickebandsåg skrev:
Det blir spännande att se hur denna jigg fungerar, jag brukar bara rita lite och slå med ett vitt snörslå som sänksågen får gå efter när frisar skall fällas in. Eller tänker vi på olika saker kanske?
Den övre delen på jiggen är 14,5cm. Undertill sitter en bit 28mm trall. När jiggen dras mot den nya trallen hoppas jag att det blir lätt att få ett pennsträck på dom gamla tralländarna. Det är teorin vi får se vad verkligheten bjuder på imorgon!

Dag
 
stigen stigen skrev:
Tack Korvgubbe!

Den svarta pelaren kommer att stå i söderläge. Gassande sol varje dag som märks när man jobbar där.
En PEM-slang skall transportera vattnet från utkastaren. Vi får se hur det fungerar i verkligheten.

Dag
Man borde kunna montera på en extra bytta intill duschen, typ en svart hink modell större. Så man kan värma mer vatten.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tror det var den här jag köpte, men den ligger ouppackad än...

En modern utomhusdusch i silver och en mörkbrun plattform visas på en webbutiksida med priset 3988 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Först och främst, imponerande tråd!
Jag har en soluppvärmd utedusch från Bauhaus (tror jag) sedan några år tillbaka. Mina erfarenheter är att den kräver sin placering, första stället jag hade den på skuggades den lite av ett äppleträd, men efter sidledsflytt på några meter så räcker den absolut till att blaska av tre vuxna på en solig dag. Är det lite halvmulet blir det genast sämre med varmvattentillgången, men räcker fortfarande till två vuxna.
De gånger man är många som ska bada är kanske lätträknade, och då går det ju att lösa med att ta varmvatten från en lämplig kran inne i huset.
Ett annat problem är att den måste stå inkopplad med tryck på för att kunna användas, och som vi alla vet så slutar det med att kopplingen i någon ände släpper ifrån slangen med efterföljande fontän efter ett tag. Har tänkt tanken på att byta ut gardenas snabbkopplingar till något mera permanent som kan vara inkopplat hela sommaren, men har inte kommit till skott ännu, vilket årtionde som helst nu!

I sommarstugan har jag en separat utkastare för varmvatten som matar via en termostatblandare, finns det möjlighet så är det enligt min erfarenhet en bättre lösning.
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Först och främst, imponerande tråd!
Jag har en soluppvärmd utedusch från Bauhaus (tror jag) sedan några år tillbaka. Mina erfarenheter är att den kräver sin placering, första stället jag hade den på skuggades den lite av ett äppleträd, men efter sidledsflytt på några meter så räcker den absolut till att blaska av tre vuxna på en solig dag. Är det lite halvmulet blir det genast sämre med varmvattentillgången, men räcker fortfarande till två vuxna.
De gånger man är många som ska bada är kanske lätträknade, och då går det ju att lösa med att ta varmvatten från en lämplig kran inne i huset.
Ett annat problem är att den måste stå inkopplad med tryck på för att kunna användas, och som vi alla vet så slutar det med att kopplingen i någon ände släpper ifrån slangen med efterföljande fontän efter ett tag. Har tänkt tanken på att byta ut gardenas snabbkopplingar till något mera permanent som kan vara inkopplat hela sommaren, men har inte kommit till skott ännu, vilket årtionde som helst nu!
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Först och främst, imponerande tråd!
Jag har en soluppvärmd utedusch från Bauhaus (tror jag) sedan några år tillbaka. Mina erfarenheter är att den kräver sin placering, första stället jag hade den på skuggades den lite av ett äppleträd, men efter sidledsflytt på några meter så räcker den absolut till att blaska av tre vuxna på en solig dag. Är det lite halvmulet blir det genast sämre med varmvattentillgången, men räcker fortfarande till två vuxna.
De gånger man är många som ska bada är kanske lätträknade, och då går det ju att lösa med att ta varmvatten från en lämplig kran inne i huset.
Ett annat problem är att den måste stå inkopplad med tryck på för att kunna användas, och som vi alla vet så slutar det med att kopplingen i någon ände släpper ifrån slangen med efterföljande fontän efter ett tag. Har tänkt tanken på att byta ut gardenas snabbkopplingar till något mera permanent som kan vara inkopplat hela sommaren, men har inte kommit till skott ännu, vilket årtionde som helst nu!

I sommarstugan har jag en separat utkastare för varmvatten som matar via en termostatblandare, finns det möjlighet så är det enligt min erfarenhet en bättre lösning.
Hej. Gardena har en slang med "rillor" som de kallar power grip där snabbkopplingen greppar tag i slangen. Hade också tidigare problemet att snabbkopplingarna åkte av efter ett tag, men med denna slangen och Gardenas kopplingar så har jag haft den ute under två somrar hittills under konstant tryck utan att något lossnat. Har en slang för varmvatten och en för kallvatten, och har sedan kopplat ihop dessa med en Y- koppling för att få lagom temperatur till uteduschen. Kan verkligen rekommendera dessa.
 
  • GARDENA trädgårdsslang med rillor och en orange och grå snabbkoppling, kallad Power Grip, som säkrar slangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej. Gardena har en slang med "rillor" som de kallar power grip där snabbkopplingen greppar tag i slangen. Hade också tidigare problemet att snabbkopplingarna åkte av efter ett tag, men med denna slangen och Gardenas kopplingar så har jag haft den ute under två somrar hittills under konstant tryck utan att något lossnat. Har en slang för varmvatten och en för kallvatten, och har sedan kopplat ihop dessa med en Y- koppling för att få lagom temperatur till uteduschen. Kan verkligen rekommendera dessa.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Flyyyt!!!!!

I dag blev det mycket avbockat på listan.
Pooltrallen anslöts till den gamla ytan. Markeringsjiggen fungerade perfekt! Dom nya 28 x 145 brädorna låg närmare 148mm i bredd. Sågade ut hålet till 146mm så att det blev klämpassning på övergången. Det behövdes bara några rejäla stamp med högerfoten så satt den som en smeck! Man bygger mycket kraft/styrka med ”Pelarborr” på helgerna!

Reglingen för uteduschen gjordes om. Nu kommer bultarna hamna rätt i reglarna. Det blir 12 x120 Jumbo skruvar.

En förstärkningsram för skinnern monterades i teknikrummet.
Slutligen sågades bitarna fram som skall skydda linerlisten och ge ett snyggare intryck. Min hemmabyggda AEG/Elu 18v bordssåg löste det utan problem.

Nu blir det paus för mig över helgen. Vi har barnbarnsövernattning! Det skall bli kul! Länge sedan sist!

Trevlig Helg!
Dag

Trall av trä som ansluter en ny yta med färskt trä till en äldre, väderbiten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd trätrall som ansluter till en pool med blå kakelklädsel och reflektioner av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyansluten trätrall med klämpassning runt en öppning som visar poolens kant och en del av vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion med metallinfattning på svart pooltrall, i bakgrunden syns pool och lekställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trall med nyligen installerad kvadratisk platta för utedusch, tätt anpassad mellan träbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrall ansluten till en blå kaklad pool under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd pooltrall ansluter till gammalt däck i en trädgård med pool och lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad förstärkningsram i teknikrum med synlig pelarborr och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrall som ansluter till en pool, visar reglar och pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallkonstruktion med brädor och verktyg, ansluter till en existerande terrassyta vid en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pooltrall med nylagda brädor anslutna till äldre grå träyta, visar passformen efter justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handskriven markeringsjigg av trä med mått och anteckningar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt trägolv som ansluter till en äldre träyta nära en pool med stenar och en svart matta, precisionsskuret för passning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny träpooltrall ansluten till äldre trall bredvid en simbassäng, synliga verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyanlagd trätrall som ansluter till befintlig yta, med klämpassning vid övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor och en markeringsjigg med en penna och märkning för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två stora skruvar på en orange förpackning för byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Snyggt!

Ge barnbarnen en eller ett par extrakramar — bara för att...

Ha det!
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Var hittade du de där skruvarna/bultarna/fästena som du pillar upp vid behov? Hur fäster du dem i trallen? Eller är det egen konstruktion?
Jag ska köpa sådana åt en kompis eftersom jag alltid slår i tårna på hans krok till övertäckningen.
 
B
F Fred vom Jupiter skrev:
Var hittade du de där skruvarna/bultarna/fästena som du pillar upp vid behov? Hur fäster du dem i trallen? Eller är det egen konstruktion?
Jag ska köpa sådana åt en kompis eftersom jag alltid slår i tårna på hans krok till övertäckningen.
Ser ut som vanlig vagnsbult
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/vagnsbult-2000017862
 
A
F Fred vom Jupiter skrev:
Var hittade du de där skruvarna/bultarna/fästena som du pillar upp vid behov? Hur fäster du dem i trallen? Eller är det egen konstruktion?
Jag ska köpa sådana åt en kompis eftersom jag alltid slår i tårna på hans krok till övertäckningen.
Är nog vanliga vagnsbultar(ev rostfri?)av lämplig längd.
https://www.biltema.se/bygg/fastele...MIv83h95ih8QIVAUeRBR27Ag3YEAsYASABEgJ29vD_BwE
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Var hittade du de där skruvarna/bultarna/fästena som du pillar upp vid behov? Hur fäster du dem i trallen? Eller är det egen konstruktion?
Jag ska köpa sådana åt en kompis eftersom jag alltid slår i tårna på hans krok till övertäckningen.
Hej Fred vom Jupiter!

Fästena/skruvarna ingick i poolskyddet.
Men här är 3 ställen du kan beställa från.
Man får förborra lite snål sen fäster dom med den räfflade ytan.
Jag hoppas du slipper fotskador framöver.

Dag

Aluminium stropplåsning för poolskydd med räfflad yta för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stroppfäste säkerhet, räfflad yta och förborringsändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infällbart trallfäste för pooltäckning med räfflad yta och skruv, säkerhetstäckningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag tvekade inte länge!

När jag såg bilderna på den lilla hyveln ”Kodama 0” tog villhöverkänslorna över.
Det är samma kille i Italien som har gjorde fräsanhållet till mitt stora fräsbord. Här är en länk till den tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/routertable-dr-vers-1-1-klart.296124/

Efter lite mail kontakt där jag hade lite önskningar om för bättringar beställde jag. Tack Ola C för dina inputs!

Nu är version ”Kodama #1” på väg till ”Snickerboa”! Förhoppningsvis blir det provhyvling innan Midsommar!
Här kan ni njuta av hans egna bilder på den lilla godingen!

Trevlig Helg!
Dag

Mässingshyveln "Kodama #1" med trähandtag, från användarens kontakt i Italien, väntar på provhyvling inför midsommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten hyvel av märket "Kodama 0" med trähandtag och metallkomponenter på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handhyvel "Kodama #1" i trä och mässing på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kodama #1 handhyvel i mässing med inskription och trähandtag
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kodama #1" handhyvel i mässing och stål på ett träbord, med synliga justeringsskruv och slät bladyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på den lilla hyveln Kodama 0 med justerbar mekanism i polerad metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten handhyvel "Kodama #1" med två hål för grepp, placerad på ett träbord bredvid en trälinjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ergonomisk handhyvel "Kodama #1" med hantag av trä, kropp av mässing och rostfritt stål, och justeringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.