Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag rekommenderar en vinge om det ska puttas på mycket. Och av aerodynamiska skäl förstås.

[bild] [bild]
Enklare modell med samma hjulsats från ett par somrar sen.
Tack för tipset! (y)
Ligger nu i ” pipeline”!
 
Vinterdvalan slut!

Hög tid att kolla igenom alla ”gåbortmaskiner” innan trallcirkus AEG börjar.
Bänksågshybriden AEG 18v/Elu fick en sensorstyrd LED-belysning i klingskyddet.

Bänksågshybriden AEG 18v/Elu med sensorstyrd LED-belysning i klingskyddet monterad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Det lär bli kvällsjobb framöver och då är det inte fel med lite punktbelysning.
Man ser tydligt vilken nytta det extra ljuset gör!

Bänksåg med nyinstallerad LED-belysning i klingskyddet, redo för arbete under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänksåg med installerad LED-belysning som lyser upp sågbladet och arbetsytan i mörkret, vilket förbättrar synligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Tips!

Funderar du på att bygga en ” Moxon” arbetsbänk har XXL nu ett kanonpris på en skivstång.

Skivstång på 150 cm och 25 mm diameter från XXL med prisangivelse, användbar för Moxon arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivstång på 150 cm med trapetsgänga och collars, rekommenderad för bygge av Moxon arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fina i kråksången är att dela upp stången och använda trapetsgängorna mm.
Kolla gärna den här tråden så får du se hela bygget.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-moxon.333812/

Dag
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Regnet det bara öser ner………..

Det är bra! Våren behöver en riktig rotblöta och jag får tid att stå i snickerboa.

Eldragningen till min dotters nya SPA är klar men en kopplingsbox för 3-fasuttaget behövdes byggas. Då uttaget kommer att monteras under 170cm behöver det låsas in enligt reglerna. En liten låsbar ”fågelholk” blev det monterad på en tryckt 95 x 95 regel som skall gjutas fast i marken. Fördelen med att ha en 3-fashandske till badet lärde jag mig den hårda vägen för några år sedan. Trots att jag tog bort huvudsäkringarna under ett våldsamt åskväder förstörde blixten mitt eget SPA. Vid ett nedslag i en närbelägen transformatorstation kom strömspiken in i huset genom jordledningen som man inte kan bryta. Av dyrköpta erfarenheter blir man lite visare men fattigare.
Nu skall fågelholken grundas och målas. Inte min favoritsysselsättning.

Träkonstruktion liknande en fågelholk med lås, avsedd som kopplingsbox, i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låsbar träkopplingsbox med 3-fasuttag monterad på träregel i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låsbar kopplingsbox för 3-fasuttag monterad på träregele skyddad i en "fågelholks" konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låsbar installationsbox för 3-fasuttag med kabel och holk fäst på träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann också med att börja på lådbilen. Ram och hjulaxlar monterade. En kloss under ramen förhindrar att framaxeln svänger in i ramen.

Hjulaxel monterad på ramen av en hemmagjord lådbil, med en kloss under för att begränsa axelns rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram för en lådbil med monterade hjulaxlar och en kloss under ramen i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsarbete på en träram för en lådbil med påskruvade hjul och hjulaxlar, verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vädret blir bättre kommer nästa fas och då skall barnbarnet, beställaren, vara med och bygga. Förarsäte, lastflak, broms, lampor, saftblandare och tuta skall göras och monteras. Fantasin och önskemålen är många. Han vill gärna ha en kran också så han kan bärga trasiga bilar. Vi får se var vi landar. Det blir många sköna timmar med byggande och problemlösning på gräsmattan utanför snickerboa. Han är väldigt förväntansfull precis som jag!

Dag
 
  • Gilla
VidarH och 12 till
  • Laddar…
Snygg tanke med 3-fasuttaget men om det hade varit min "holk" så skulle jag gjort den bredare. Många gånger tycker jag att man behöver ett rejält tag om hankontakten för att få loss den. Den kontakter som jag har varit i kontakt med brukar sitta hårt när de är intryckta ordentligt. I din "holk" ser det ut som om det kan bli svårt att få ett bra grepp om kontakten. Men bilden kanske ljuger lite så att det i verkligheten inte är så trångt?
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
R roli skrev:
Snygg tanke med 3-fasuttaget men om det hade varit min "holk" så skulle jag gjort den bredare. Många gånger tycker jag att man behöver ett rejält tag om hankontakten för att få loss den. Den kontakter som jag har varit i kontakt med brukar sitta hårt när de är intryckta ordentligt. I din "holk" ser det ut som om det kan bli svårt att få ett bra grepp om kontakten. Men bilden kanske ljuger lite så att det i verkligheten inte är så trångt?
Hej roli!

Jag håller med om bredden men det var någon annan som tyckte det blev finare ju mindre den blir. Hade den varit till mig hade den blivit större.
Med lite juckande och dragande får man ut kontakten. I och för sig så kommer det inte bli så ofta. Och så är det inte min box! :geek:

Dag
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Säsongsjakten igång!

När jag stod tvättstugan och gjorde rent målarpenseln från grundfärgen skådade mitt norr öga något väldigt bekant. Svarta streck på uteplatsens stenar. Efter 35mm regn det senaste dygnet så har dom små slemmiga sniglarna återvänt till slagfältet. Premiärjakt på mördarsniglar!

Snabbt fram med vapenarsenalen.

Verktyg för snigeljakt: plocktänger och en harkla på en stentrappa med sniglar och salt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två plastpåsar i en spann. I botten tösalt. Mellanförvaring. Väldigt effektivt!
Hur gick jakten? 17 stycken små, äckliga, slemmiga fridstörare hamnade på saltbädden.

Mördarsniglar fångade på en bädd av tösalt i en svart plastpåse som bekämpningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varje plockad snigel idag skall multipliceras med 3-4 hundra. Dom blir snabbt många!

Brukar byta påsen varje vecka. Då är det runt 2-3 hundra i påsen. Påsen hamnar i soptunnan för slutförvaring. Never Ending Story men ligger man i nu i början så minskar beståndet markant längre fram. Brukar ha en skylt vid brevlådan som erbjuder ”fri plockning” men ännu har ingen nappat. Undrar varför? :thinking:

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Så långt som att stoppa sniglarna i en plastpåse med salt går inte jag. Jag brukar dela dem mitt itu och sedan är det bra med det. Dagen efter brukar det samlas mer sniglar kring en tidigare döda så då underlättas "jakten". Jag köpte för ett antal år sedan ett "verktyg" på en Jularea för 5 kronor som man med ett litet rostfritt blad på ett skaft enkelt kan dela snigeln i fler delar. Än har det inte varit läge att ta fram detta då jag ännu inte sett några sniglar men de kommer, vilket antagligen är det man med stor säkerhet kan vara säker på......
 
R roli skrev:
Så långt som att stoppa sniglarna i en plastpåse med salt går inte jag. Jag brukar dela dem mitt itu och sedan är det bra med det. Dagen efter brukar det samlas mer sniglar kring en tidigare döda så då underlättas "jakten". Jag köpte för ett antal år sedan ett "verktyg" på en Jularea för 5 kronor som man med ett litet rostfritt blad på ett skaft enkelt kan dela snigeln i fler delar. Än har det inte varit läge att ta fram detta då jag ännu inte sett några sniglar men de kommer, vilket antagligen är det man med stor säkerhet kan vara säker på......
Hej roli!

Jag har testat många olika metoder genom åren och plastpåse med tösalt är den hittills bästa metoden. Snabb och inget kladd! Slutförvaring sköter komunnen!

Dag
 
A
stigen stigen skrev:
Säsongsjakten igång!

När jag stod tvättstugan och gjorde rent målarpenseln från grundfärgen skådade mitt norr öga något väldigt bekant. Svarta streck på uteplatsens stenar. Efter 35mm regn det senaste dygnet så har dom små slemmiga sniglarna återvänt till slagfältet. Premiärjakt på mördarsniglar!

Snabbt fram med vapenarsenalen.

[bild]

Två plastpåsar i en spann. I botten tösalt. Mellanförvaring. Väldigt effektivt!
Hur gick jakten? 17 stycken små, äckliga, slemmiga fridstörare hamnade på saltbädden.

[bild]

Varje plockad snigel idag skall multipliceras med 3-4 hundra. Dom blir snabbt många!

Brukar byta påsen varje vecka. Då är det runt 2-3 hundra i påsen. Påsen hamnar i soptunnan för slutförvaring. Never Ending Story men ligger man i nu i början så minskar beståndet markant längre fram. Brukar ha en skylt vid brevlådan som erbjuder ”fri plockning” men ännu har ingen nappat. Undrar varför? :thinking:

Dag
Just saying....:)

"Näringsmässigt innehåller en mördarsnigel cirka 5 % kolhydrater, 0,5 % fett och 7 % protein"
:sick:
 
Handyman 1 skrev:
Just saying....:)

"Näringsmässigt innehåller en mördarsnigel cirka 5 % kolhydrater, 0,5 % fett och 7 % protein"
:sick:
Och dom övriga 87,5% måste då vara mest skit! :mad:

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
A
Slem?
 
Handyman 1 skrev:
Slem?
Hej Handyman 1!

För mig ingår slem i begreppet skit!

Dag
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Dagens fångst av mördarsniglar blev 37 stycken.
Multiplicerar man med deras förmåga att föröka sig under sommaren så hamnar man på ca.1500 stycken.
”Det är mycket det……….” som våra folkvalda brukar säga! ;)

Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Regnet det bara öser ner………..
Det blir en komplicerad bil om du ska få in allt!
Det är bra! Våren behöver en riktig rotblöta och jag får tid att stå i snickerboa.

Eldragningen till min dotters nya SPA är klar men en kopplingsbox för 3-fasuttaget behövdes byggas. Då uttaget kommer att monteras under 170cm behöver det låsas in enligt reglerna. En liten låsbar ”fågelholk” blev det monterad på en tryckt 95 x 95 regel som skall gjutas fast i marken. Fördelen med att ha en 3-fashandske till badet lärde jag mig den hårda vägen för några år sedan. Trots att jag tog bort huvudsäkringarna under ett våldsamt åskväder förstörde blixten mitt eget SPA. Vid ett nedslag i en närbelägen transformatorstation kom strömspiken in i huset genom jordledningen som man inte kan bryta. Av dyrköpta erfarenheter blir man lite visare men fattigare.
Nu skall fågelholken grundas och målas. Inte min favoritsysselsättning.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Hann också med att börja på lådbilen. Ram och hjulaxlar monterade. En kloss under ramen förhindrar att framaxeln svänger in i ramen.

[bild]

[bild]

[bild]

När vädret blir bättre kommer nästa fas och då skall barnbarnet, beställaren, vara med och bygga. Förarsäte, lastflak, broms, lampor, saftblandare och tuta skall göras och monteras. Fantasin och önskemålen är många. Han vill gärna ha en kran också så han kan bärga trasiga bilar. Vi får se var vi landar. Det blir många sköna timmar med byggande och problemlösning på gräsmattan utanför snickerboa. Han är väldigt förväntansfull precis som jag!

Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.