H hyggabus skrev:
är alla stämjärn eller är det skölpar bland fåren ?
du kan väl dessutom hänga dem iu skikt med lite sidoförskjutning så du fortfarande ser vad du greppar ?
Hej @hyggabus!
Två skölpar uppe till höger. Resten stämjärn.
Har faktiskt lite fler järn/skölpar i lådorna också.
Dag
 
Ola C Ola C skrev:
Själv tycker jag det är väldigt trevligt att ha iaf två av varje stämjärnsbredd, man slipper stanna upp i arbetet så ofta o kan bryna fler åt gången när det är dags.
Hej @Ola C!

Den tanken finns i planeringen av dom nya.
Sen har jag ju också Rali Shark systemet med 9 olika bredder.
Dag
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Yxor arrangerade i cirkel, tre ölburkar med tända ljus ovanpå, text "Arb-Hoff 3:e Advent".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Valet är klart!

Hultafors HDC ett ”Kinderägg”

Jag har valt att satsa på Hultafors HDC järnen är av tre orsaker.
  1. Alla järnen är lika långa och likformiga. Förenklar slipningen och efterbehandling.
  2. Järnen kan användas dikt an mot arbetsstycket precis som dom legendariska Bahco 8032.
  3. Järnens kraftiga konstruktion gör att man får både stämjärn och lockbettel i samma storlek.

Två mejslar med svarta handtag och röda detaljer ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk i en verkstad med ett måttband och ett trästycke på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmiljö med träbit och fil på arbetsbord, verktyg och träspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämjärn och hammare på träyta, verktyg för snickeri eller hantverk, fokus på stämjärnets skarpa egg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stämjärn och en klump stor yrkeshammare på ett träbord, verktyg för hantverk eller snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är några länkar angående järnen.



Tormek jiggen SE-77 till bandslipen måste modifieras då järnen har betydligt tjockare gods.
Det blir lite filande så att dom passar. För att förenkla inställningen av grovslipningen i bandslipen till rätt gradtal så behövs det någon form av vinkeljigg kopplad till SE-77. Det får bli en helgövning.
Dag
 
  • Gilla
Fario och 9 till
  • Laddar…
Optimeringen klar!

Före.
Verktygspanel med organiserade röda och svarta skruvmejslar i en arbetsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter.

Organiserad verktygstavla i trä med filar och snittverktyg, färgade trådrullar, och några trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom nya järnen är på plats!
Dom gamla järnen är alla sålda på Tradera. Hajmärkta järn tycks vara populära.
Nya hållare är tillverkade och upphängningen med magneter mot skåpdörren gör det lätt att hänga allting på rätt plats.

I nedersta hållaren hänger dom nya Hultafors HDC-järnen. Elva stycken från 40mm till 6mm. Den kraftiga konstruktionen av järnen gör att det är onödigt att ha både stämjärn och lockbettel. Järnen klarar bägge funktionerna.

Knivar på magnetisk hållare, märkta med storlekar, professionellt köksverktyg, trähylla, ordning och reda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hållare nummer två har några Hultafors EDC-järn som jag har haft sedan tidigare i min ”gå-bort-låda”. Lite mindre och tunnare i formatet med japanskt stål. Två nya Hultafors skölpar ersätter dom gamla Bahco.

Färgglada hammarskaft på rad markerade med siffror på hyllkant, inklusive röd, blå, lila.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På samma rad hänger dom tre Rali Shark handtagen där man kan byta till tre olika färdigskärpta skär för varje handtag. 40mm-10mm klarar systemet. Smart och platsbesparande!

Tre dartpilar i en ställning, numrerade 25, 22, 18, använda för precisionssport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På dom fyra översta hyllorna ligger dom 9 olika utbytesskären till Rali-systemet samt järnen till mina tre grundklossar (kärringtänder) och dom två spåhyvlarna.

Hyveljärn för träarbete på en hylla med organiserade etiketterade plastlådor. Verkstadsordning och träsvarvverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helgens arbete blir att modifiera min slipjigg för grovslipning av järnen och konstruera ett hjälpmedel så att slipvinkeln enkelt kan ställas in.
Jag skall också försöka hinna med att serva den gamla Märklin anläggningen som har råket ut för lite våldsam urspårning när vi har lekt med tågen.

Trevlig Helg! :beer:
Snart kommer Tomten!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
Illustration av yxor arrangerade i en cirkelformation med ölflaskor och tända ljus i mitten, med text överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Handhyveln och 8 till
  • Laddar…
En julhälsning på svenska med verser om snö, tomten, mat och nyårshälsningar, inklusive emojis och signaturen "Stigen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 16 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
[bild]
Fint rim!

God Jul Dag
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
God jul och gott nytt år!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
GårDagens Tomte!

En figur föreställande jultomten i röd dräkt håller ett inslaget paket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han var så snäll!
Han fick faktiskt också några egna julklappar!

Chokladset utformat som verktyg i genomskinlig plastförpackning med en linjal bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Sätt på haklappen!

Det är svårt att inte börja dregla när man ser ett verktygsskåp som detta!

Organiserad samling av träbearbetningsverktyg på en vägg, inklusive hyvlar, sågar och mejslar. Träslöjd arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min egen verktygsuppsättning och skåp känns ganska torftiga i jämförelse. Men strävansmål är aldrig fel att ha!

”Vi ska önska runt i ring,
önskar kostar ingenting.
Tänk vad man kan ha det bra,
säg vad du vill ha!
"ETT VERKTYG!”…………… eller flera!


Tillbaka till verkligheten.

Att få ihop den nya slipjiggen till dom nya järnen tar nog längre tid än jag trodde. Under resans gång har nya tankar och idéer hela tiden poppat upp. Varje gång jag tyckt att nu blir det bra så blir det inte riktigt så bra och enkelt som jag vill ha. Ett steg fram men sedan två steg tillbaka har det varit många dagar. Men nu har jag ”En plan” och innan årets slut hoppas jag gå i mål!
Efter en intensiv julhelg med barn och barnbarn blir det kanske lite tid över i ”Snickerboa” under veckan. Men allt kan hända inom barnomsorgen.

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Ett enkelt val!

Det blir ingen färdig slipjigg i år.
Barnbarnen behöver passning i mellandagarna så det var ett enkelt val.
Tågbanan är byggd på matbordet och golvet fullt med saker! Högt tempo och livligt. Julgodis och mumsmums! livet!
I stället blir det dubbel glädje. Mycket barnbarnstid och ett intressant projekt att slutföra efter nyår! Projektpauser brukar vara bra för slutresultatet då man hinner komma på lite bättre lösningar när hjärnkontoret får jobba utan stress.
Stress la jag av med den dagen jag blev ”fritidsforskare” på heltid efter ett helt yrkesliv.
Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 6 till
  • Laddar…
”En kvart om dagen”

Den gamla friskvårdaren Arne Tammers måtto gäller även i ”Snickerboa”!
Uppe med tuppen så blev det lite tid att göra klart verktygsfästet/modulen för slipjiggen i råformat. Modulen är utbytbar mot kanske några kommande verktyg. Det får tiden utvisa.
Dag

Träblock med infällda, svartkantade metallcirkulära delar och synliga skruvar på ett grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”En kvart om dagen”

Den gamla friskvårdaren Arne Tammers måtto gäller även i ”Snickerboa”!
Uppe med tuppen så blev det lite tid att göra klart verktygsfästet/modulen för slipjiggen i råformat. Modulen är utbytbar mot kanske några kommande verktyg. Det får tiden utvisa.
Dag

[bild]

Trodde du hade gjort raggarplanka till bilen först :)
 
  • Haha
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Trodde du hade gjort raggarplanka till bilen först :)
Jag såg verkligen högtalarelement i bilden.. :crysmile::cool:
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.