nino nino skrev:
Trodde du hade gjort raggarplanka till bilen först :)
Bra tryck i basarna! :giggle:

8 stycken X 10kg = sitter som klistrat! :surprised:

Förslipade borrars toppar i träblock, närbild, olika storlekar, metrisk, verktyg för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
”Fem i tolv”

Närbild på en klocka som visar ungefär fem minuter över tolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här fem i tolv är det dags att sammanfatta året 2022 i ”Snickerboa” och sätta nya mål inför 2023. Sidorna från 94 till 127 i Stigens verkstadstråd innehåller årets projekt och händelser.
Med en kortsammanfattning kan man säga att året har inneburit många små projekt. ”Gåbort-verksamheten” med större projekt har legat nere av olika anledningar. Man är ju inte 28 längre och det känns i kroppen. Vi får se hur det går med den verksamheten framöver.

Mycket arbete har lagts på att utveckla den fysiska arbetsmiljön i ”Snickerboa”.
Alla maskiner, verktyg och lådor har gåtts igenom och en del maskiner/verktyg har ersatts av nya för att optimera arbetsflödet. I och för sig en ständigt pågående process men i år har jag grävt djupare och mycket har avyttrats.

Så var blir då målen för nästa år?
Att använda handverktygen mer kommer jag att prioritera och i tankarna ligger att göra några mindre dryckesskåp som speglar mottagarnas intressen. Det blir roliga projekt och där kan fantasin lätt få blomma ut!
Men först blir det att göra klara dom fem fönsteranslutningarna för AC-aggregat som ligger på beställning.

Vi lever i en konstig tid. Krig och elände drabbar många av världens människor och påverkar även våra lilla land här uppe i Norden. Vi får hoppas att 2023 blir ett bättre år!

Jag säger som danskarna säger.

”Det går ad helvede til,
men vi rejser på første klasse!”


Gott slut och ett Gott Nytt År! (y) :beer: (y)
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Miter och 15 till
  • Laddar…
Gott Nytt År Dag!
Må 2023 bli bra. :heart:
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
”Jiggtime”

Julen är över. Huset är tomt. Barn och barnbarn är tillbaka i vardagen.

Även i ”Snickerboa” har vardagen återvänt och arbetet med den nya slipjiggen för stämjärn är åter igång. Jag hoppas den blir klar endera dagen. Här kommer en detaljbild.

Digital skjutmått visar 0.0 grader, lutning eller vinkel, metall, precisionsinstrument, mätverktyg, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyter det på så blir det fler bilder och en test på det hela till helgen.
Det skall bli intressant att se om tankarna och idéerna med bygget kommer att fungera i verkligheten. :thinking:

Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Jiggtime”

Julen är över. Huset är tomt. Barn och barnbarn är tillbaka i vardagen.

Även i ”Snickerboa” har vardagen återvänt och arbetet med den nya slipjiggen för stämjärn är åter igång. Jag hoppas den blir klar endera dagen. Här kommer en detaljbild.

[bild]

Flyter det på så blir det fler bilder och en test på det hela till helgen.
Det skall bli intressant att se om tankarna och idéerna med bygget kommer att fungera i verkligheten. :thinking:

Dag
Vi väntar med spänning — jobba på nu! ;)

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Vi väntar med spänning — jobba på nu! ;)

//Ronnie
Jobbar för fullt!
Just nu så står gradtalet på 0.00 men till helgen hoppas jag nå betydligt högre värden.
Man får akta så det inte kokar över!
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vi väntar med spänning — jobba på nu! ;)

//Ronnie
Ska du bli ännu vassare på verktyg!?
 
A aglphoto skrev:
Ska du bli ännu vassare på verktyg!?
Visst!
Men jag skall undvika att skära mig på eggen!.
Man lär sig ju av andras felskär! :rofl:
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
”Reflektion”

Arbetet med den nya slipjiggen är inne på upploppet.

Anledningen till att jag startade detta projektet är att den tidigare slipjiggen hade vissa begränsningar och i och med att jag bytte ut i stort sett alla mina skärande verktyg blev jag tvungen att göra något åt dom begränsningarna.

Jag testade att slipa dom nya järnen med den gamla jiggen men insåg ganska snart att det var svårt att få fram dom exakta vinklarna. Om jag började på 25˚ så gjorde jiggens konstruktion att när järnen svängdes in mot slipen så hamnade slutvinkeln någon grad fel. Det medförde att nästa moment till bra skärpa, att bryna järnen, blev lite av ett lotteri och tog alldeles för lång tid att få till. Dessutom upptäckte jag att jiggens konstruktion med Tormek jiggen gjorde att det inte kunde bli tal om så många slipningar innan järnen blev för korta.

Målet med den nya konstruktionen är att järnen även i fortsättningen skall slipas med den stora bandslipen men fixeras i en bestämd förvald vinkel oberoende av tjocklek och bredd. Då blir avverkningen på stålen så liten som möjligt. Här är lite bilder och några filmer från den tidigare konstruktionen som belyser problemen.
Dag

Verktyg nära maskin med justerbara knoppar och metallkomponenter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hammare och tång nära en metallstycke i en arbetsmiljö, verktyg, snickeri, hantverk, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett verktyg håller fast ett trästycke på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skruvstycke håller fast en guldtonad ax i ett verkstadsutrymme, verktyg och trä i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för träbearbetning med skär och justerbara knoppar, på ett arbetsbord, bland annat handverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en metallmekanism med vred, fjädrar och en svart plastdel, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallhammare och bänkslip närbild inom verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på texturerat pistolgrepp av vapen med röd markering eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Aluminiumprofil med svart ände framför trä- och metallbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallstycke i skruvstycke med markerade bearbetningslinjer, över en brun trädskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en knivbladsspets med synliga lager, möjligtvis damaskerstål, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
tobbetk och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Visst!
Men jag skall undvika att skära mig på eggen!.
Man lär sig ju av andras felskär! :rofl:
Ja du ska dra någon nytta av besök från Skåne!
 
A aglphoto skrev:
Ja du ska dra någon nytta av besök från Skåne!
”Man lernt, solange man lebt” :love:
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
”Multi-Jigg”

Den nya slip-jiggen för mina nya stämjärn visade sig också kunna mäta alkoholstyrkan i ” Pelarborren”!

En burk, digital vinkelmätare, träbit, stållinjal och knivsyns. Verktyg för mätning och skärning. Inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte illa pinkat!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den nya slip-jiggen för mina nya stämjärn visade sig också kunna mäta alkoholstyrkan i ” Pelarborren”! Inte illa pinkat!
Jag tror du luras. :thinking: Ställ dit en sån här så får vi se att den fortfarande mäter rätt! :rofl::crysmile::p

En ölburk av märket Arboga, Extra Stark 10,2%, svart och guld design, svenskt starköl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du luras. :thinking: Ställ dit en sån här så får vi se att den fortfarande mäter rätt! :rofl::crysmile::p

[bild]
Tyvärr, jag tror inte att jiggen eller jag klara den tyngden!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A
stigen stigen skrev:
”Reflektion”

Arbetet med den nya slipjiggen är inne på upploppet.

Anledningen till att jag startade detta projektet är att den tidigare slipjiggen hade vissa begränsningar och i och med att jag bytte ut i stort sett alla mina skärande verktyg blev jag tvungen att göra något åt dom begränsningarna.

Jag testade att slipa dom nya järnen med den gamla jiggen men insåg ganska snart att det var svårt att få fram dom exakta vinklarna. Om jag började på 25˚ så gjorde jiggens konstruktion att när järnen svängdes in mot slipen så hamnade slutvinkeln någon grad fel. Det medförde att nästa moment till bra skärpa, att bryna järnen, blev lite av ett lotteri och tog alldeles för lång tid att få till. Dessutom upptäckte jag att jiggens konstruktion med Tormek jiggen gjorde att det inte kunde bli tal om så många slipningar innan järnen blev för korta.

Målet med den nya konstruktionen är att järnen även i fortsättningen skall slipas med den stora bandslipen men fixeras i en bestämd förvald vinkel oberoende av tjocklek och bredd. Då blir avverkningen på stålen så liten som möjligt. Här är lite bilder och några filmer från den tidigare konstruktionen som belyser problemen.
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
stigen stigen skrev:
”Reflektion”

Arbetet med den nya slipjiggen är inne på upploppet.

Anledningen till att jag startade detta projektet är att den tidigare slipjiggen hade vissa begränsningar och i och med att jag bytte ut i stort sett alla mina skärande verktyg blev jag tvungen att göra något åt dom begränsningarna.

Jag testade att slipa dom nya järnen med den gamla jiggen men insåg ganska snart att det var svårt att få fram dom exakta vinklarna. Om jag började på 25˚ så gjorde jiggens konstruktion att när järnen svängdes in mot slipen så hamnade slutvinkeln någon grad fel. Det medförde att nästa moment till bra skärpa, att bryna järnen, blev lite av ett lotteri och tog alldeles för lång tid att få till. Dessutom upptäckte jag att jiggens konstruktion med Tormek jiggen gjorde att det inte kunde bli tal om så många slipningar innan järnen blev för korta.

Målet med den nya konstruktionen är att järnen även i fortsättningen skall slipas med den stora bandslipen men fixeras i en bestämd förvald vinkel oberoende av tjocklek och bredd. Då blir avverkningen på stålen så liten som möjligt. Här är lite bilder och några filmer från den tidigare konstruktionen som belyser problemen.
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
stigen stigen skrev:
”Reflektion”

Arbetet med den nya slipjiggen är inne på upploppet.

Anledningen till att jag startade detta projektet är att den tidigare slipjiggen hade vissa begränsningar och i och med att jag bytte ut i stort sett alla mina skärande verktyg blev jag tvungen att göra något åt dom begränsningarna.

Jag testade att slipa dom nya järnen med den gamla jiggen men insåg ganska snart att det var svårt att få fram dom exakta vinklarna. Om jag började på 25˚ så gjorde jiggens konstruktion att när järnen svängdes in mot slipen så hamnade slutvinkeln någon grad fel. Det medförde att nästa moment till bra skärpa, att bryna järnen, blev lite av ett lotteri och tog alldeles för lång tid att få till. Dessutom upptäckte jag att jiggens konstruktion med Tormek jiggen gjorde att det inte kunde bli tal om så många slipningar innan järnen blev för korta.

Målet med den nya konstruktionen är att järnen även i fortsättningen skall slipas med den stora bandslipen men fixeras i en bestämd förvald vinkel oberoende av tjocklek och bredd. Då blir avverkningen på stålen så liten som möjligt. Här är lite bilder och några filmer från den tidigare konstruktionen som belyser problemen.
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
Du förstör härdningen i stål samt struktur.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.